Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kaotik Devreler ve Endüstriyel Uygulamaları | MEK 535 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. İHSAN PEHLİVAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. İHSAN PEHLİVAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Kaos, kaotik işaret, kaotik sistem kavramlarını öğrenmek. Kaotik sistemlerin dinamik analiz yöntemlerini kavramak. Kaotik sistemlerin elektronik devrelerini tasarlayabilmek. Kaotik sinyallerin ve elektronik osilatörlerin uygulama alanlarını görmek. Kaotik P-C Senkronizasyonu ve analog sinyal gizleme uygulamaları yapabilmek. Yapay sinir ağı tabanlı kaotik osilatör uygulamalarını tanımak. FPGA tabanlı kaotik osilatörler ve RSÜ Uygulamaları hakkında bilgi sahibi olmak. Kaos tabanlı multimedya şifreleme (metin, ses, resim, video) uygulamasını öğrenmek. Kaotik şifrematik uygulamasını incelemek. Kaotik endüstriyel karıştırıcıları araştırmak ve incelemek. |
Dersin İçeriği | Kaos, kaotik işaret, kaotik sistem, kaotik sistemlerin dinamik analiz yöntemleri, çözümlerin varlığı, tekliği, başlangıç koşullarına ve parametrelere bağımlılık, Zaman serileri, faz portreleri, denge noktaları, özdeğerler, simetriklik, Lyapunov Üstelleri, kaotiklik boyutu, Lyapunov Üstelleri Spektrumu, çatallaşma diyagramı, Poincare kesiti, Transfer fonksiyonu, kazanç ve faz fonksiyonu, işlemsel kuvvetlendiriciler(Opamp’lar), Temel işlem blokları: kuvvetlendirici, tersleyici, toplayıcı, türev alıcı, entegral alıcı, analog çarpma devreleri, İşlemsel elemanların temel analog işlem blokları olarak uygulamaları, lineer işlem devreleri tasarımı, Kaotik sistemlerin elektronik devrelerinin tasarlanması, Kaotik sinyallerin ve elektronik osilatörlerin uygulama alanları, P-C Senkronizasyonu ve analog sinyal gizleme uygulamaları, Yapay sinir ağı tabanlı kaotik osilatör uygulamaları, FPGA tabanlı kaotik osilatörler ve RSÜ Uygulamaları, Kaos tabanlı multimedya şifreleme (metin, ses, resim, video), Kaotik şifrematik uygulaması, Kaotik endüstriyel karıştırıcılar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kaos, kaotik işaret, kaotik sistem kavramlarını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav , |
2 | Kaotik sistemlerin dinamik analiz yöntemlerini bilir ve sistemlerin analizlerini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo, |
3 | Kaotik sistemlerin elektronik devrelerini tasarlar ve kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Benzetim, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo, |
4 | Kaotik sinyallerin ve elektronik osilatörlerin uygulama alanlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Kaotik P-C Senkronizasyonu ve analog sinyal gizleme uygulamaları yapabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Portfolyo, |
6 | Yapay sinir ağı tabanlı kaotik osilatör uygulamalarını tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
7 | FPGA tabanlı kaotik osilatörler ve RSÜ Uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
8 | Kaos tabanlı multimedya şifreleme (metin, ses, resim, video) uygulamalarını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Benzetim, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
9 | Kaotik şifrematik uygulamasını inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
10 | Kaotik endüstriyel karıştırıcıları araştırır ve inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] L.O.Chua, C.A.Desoer, Linear and Nonlinear Circuits 1987-Mc Graw Hill [4] PEHLİVAN İ, UYAROGLU Y., Rikitake Attractor and its synchronization application for secure communication systems, Journal of Applied Sciences, 2007;7(2):232-236 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | Mekatronik mühendisliği ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
3 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
4 | Mekatronik mühendisliğinin gerektirdiği makine, elektronik ve bilgisayar yazılım-donanım bilgisi ile birlikte haberleşme ve kontrol teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | ||||||
5 | Eldeki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi işleyebilme ve uygulama becerisi, değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
6 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
7 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
8 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
9 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
10 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
12 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak | ||||||
13 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
14 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
15 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Proje / Tasarım | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Proje / Tasarım | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |