Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İşletme Matematiği | YBS 106 | 2 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Genel Matematik |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA KOÇ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ADEM AKBIYIK, Dr.Öğr.Üyesi NACİYE GÜLİZ UĞUR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Öğrencilerin sistematik ve sayısal düşünme yeteneğinin geliştirilmesi, problem çözme alışkanlıklarının kazandırılması ve teorik matematik bilgilerinin işletme problemlerine uygulanmasıdır. |
Dersin İçeriği | Bu derste, denklemler ve eşitsizlikler, tek değişkenli fonksiyonlar, permütasyon ve kombinasyon, finans matematiği, limit, türev, çok değişkenli fonksiyonlar, vektörler ve matrisler ve doğrusal programlama konularına değinilecektir |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Matematiksel kavramları ve kelimeleri işletmeci gözüyle tanıma, anlama ve açıklama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , |
2 | Problemleri tanıma ve matematiksel olarak ifade etme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , |
3 | Uygun modelleri kurma ve problemden probleme farklı teknikleri uyarlama | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , |
4 | Çözüm metotlarını geliştirme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , |
5 | Bulunan çözümlerin işletmeci gözüyle yorumlanması ve karar desteği amaçlı kullanılması becerileri öğrenciye kazandırılacaktır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, | Sınav , |
6 | Karmaşık işletme problemlerini sistematik düşünme yöntemleri ile tanıma ve çözme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Lineer cebir ve vektörler | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
2 | Matrisler | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
3 | Matrislerde temel işlemler ve uygulama örnekleri | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
4 | Determinant ve ters matris | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
5 | Matrislerin denklem sistemlerinin çözümünde kullanılması | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
6 | Doğrusal programlama | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
7 | Doğrusal programlamada modelleme | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
8 | ARA SINAV | |
9 | Grafik yöntem ile çözüm | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
10 | Simpleks yöntem ve standart formun oluşturulması | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
11 | Simpleks yöntem (maksimizasyon) | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
12 | Simpleks yöntem (minimizasyon) | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
13 | Duyarlılık analizleri ve gölge fiyatlar-1 | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
14 | Duyarlılık analizleri ve gölge fiyatlar-2 | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-) Balaban, Erdal., (2004), Temel Matematik ve işletme Uygulamaları, Literatür Yayıncılık, İstanbul. |
Ders Kaynakları | 1-) Tulunay, Yılmaz, (2006), İşletme Matematiği, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
2 | İşletmenin temel fonksiyonları olan üretim, pazarlama, muhasebe, finans ve insan kaynakları, sayısal yöntemler ve yönetim organizasyon alanında gerekli bilgilere sahip olur. | X | |||||
3 | Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan tanımlayabilir, yerel, ulusal ve küresel boyutlarını kavrayabilir. | X | |||||
4 | Yönetim bilişim sistemlerinin multidisipliner bir alan olduğunun farkında olur ve diğer disiplinler ile ilişkisini kurabilir. | X | |||||
5 | Analitik düşünüp, gerçek hayat problemleri karşısında kazandığı bilgi ve becerileri kullanıp çözüm üretebilir. | X | |||||
6 | İşletmede farklı alanlarda kullanılan veya kullanılabilecek bilişim teknoloji ve sistemlerini tanır. | X | |||||
7 | İşletmede farklı alanlarda bilişim teknoloji ve sistemlerini kullanarak sorun çözebilir ve karar alıcıları destekler. | X | |||||
8 | Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verebilir ve sorumluluk alabilir. | X | |||||
9 | Bilişim teknoloji ve sistemleri alanında hızlı değişimi takip eder ve sürekli kendini yeniler. | X | |||||
10 | Bilişim teknoloji ve sistemleri konusunda sahip olduğu birikimini, yaşanan güncel gelişmeleri ve gelişen eğilimleri, her türlü iletişim aracını kullanarak aktarabilir, gerektiği durumlarda bunu en az bir yabancı dili kullanarak yapabilir. | ||||||
11 | Sosyal ve teknik alanları birleştirebilecek disiplinlerarası çalışmalar için fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. | X | |||||
12 | Programlama mantığını bilir ve güncel bir programlama dili kullanabilir. | ||||||
13 | Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz edip, sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olur. | X | |||||
14 | Kurumsal bilişim sistemlerinin yönetsel/fonksiyonel uygulamalarına hakim olur. | X | |||||
15 | Yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Matematiksel kavramları ve kelimeleri işletmeci gözüyle tanıma, anlama ve açıklama | ||||||||||||||
2 | Problemleri tanıma ve matematiksel olarak ifade etme | ||||||||||||||
3 | Uygun modelleri kurma ve problemden probleme farklı teknikleri uyarlama | ||||||||||||||
4 | Çözüm metotlarını geliştirme | ||||||||||||||
5 | Bulunan çözümlerin işletmeci gözüyle yorumlanması ve karar desteği amaçlı kullanılması becerileri öğrenciye kazandırılacaktır | ||||||||||||||
6 | Karmaşık işletme problemlerini sistematik düşünme yöntemleri ile tanıma ve çözme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 6 | 2 | 12 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Sözlü Sınav | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 270 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 10,8 | ||
dersAKTSKredisi | 5 |