Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İşletme Matematiği YBS 106 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Genel Matematik

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA KOÇ
Dersi Verenler Doç.Dr. ADEM AKBIYIK, Dr.Öğr.Üyesi NACİYE GÜLİZ UĞUR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Öğrencilerin sistematik ve sayısal düşünme yeteneğinin geliştirilmesi, problem çözme alışkanlıklarının kazandırılması ve teorik matematik bilgilerinin işletme problemlerine uygulanmasıdır.

Dersin İçeriği

Bu derste, denklemler ve eşitsizlikler, tek değişkenli fonksiyonlar, permütasyon ve kombinasyon, finans matematiği, limit, türev, çok değişkenli fonksiyonlar, vektörler ve matrisler ve doğrusal programlama konularına değinilecektir

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Matematiksel kavramları ve kelimeleri işletmeci gözüyle tanıma, anlama ve açıklama Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Sınav ,
2 Problemleri tanıma ve matematiksel olarak ifade etme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, Sınav ,
3 Uygun modelleri kurma ve problemden probleme farklı teknikleri uyarlama Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav ,
4 Çözüm metotlarını geliştirme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Sınav ,
5 Bulunan çözümlerin işletmeci gözüyle yorumlanması ve karar desteği amaçlı kullanılması becerileri öğrenciye kazandırılacaktır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Problem Çözme, Sınav ,
6 Karmaşık işletme problemlerini sistematik düşünme yöntemleri ile tanıma ve çözme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Lineer cebir ve vektörler Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
2 Matrisler Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
3 Matrislerde temel işlemler ve uygulama örnekleri Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
4 Determinant ve ters matris Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
5 Matrislerin denklem sistemlerinin çözümünde kullanılması Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
6 Doğrusal programlama Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
7 Doğrusal programlamada modelleme Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
8 ARA SINAV
9 Grafik yöntem ile çözüm Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
10 Simpleks yöntem ve standart formun oluşturulması Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
11 Simpleks yöntem (maksimizasyon) Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
12 Simpleks yöntem (minimizasyon) Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
13 Duyarlılık analizleri ve gölge fiyatlar-1 Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
14 Duyarlılık analizleri ve gölge fiyatlar-2 Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu

1-) Balaban, Erdal., (2004), Temel Matematik ve işletme Uygulamaları, Literatür Yayıncılık, İstanbul. 
2-) Kobu, Bülent, (1997), İşletme Matematiği, Avcıol Basım Yayın, İstanbul.

Ders Kaynakları

1-) Tulunay, Yılmaz, (2006), İşletme Matematiği, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
2 İşletmenin temel fonksiyonları olan üretim, pazarlama, muhasebe, finans ve insan kaynakları, sayısal yöntemler ve yönetim organizasyon alanında gerekli bilgilere sahip olur. X
3 Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan tanımlayabilir, yerel, ulusal ve küresel boyutlarını kavrayabilir. X
4 Yönetim bilişim sistemlerinin multidisipliner bir alan olduğunun farkında olur ve diğer disiplinler ile ilişkisini kurabilir. X
5 Analitik düşünüp, gerçek hayat problemleri karşısında kazandığı bilgi ve becerileri kullanıp çözüm üretebilir. X
6 İşletmede farklı alanlarda kullanılan veya kullanılabilecek bilişim teknoloji ve sistemlerini tanır. X
7 İşletmede farklı alanlarda bilişim teknoloji ve sistemlerini kullanarak sorun çözebilir ve karar alıcıları destekler. X
8 Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verebilir ve sorumluluk alabilir. X
9 Bilişim teknoloji ve sistemleri alanında hızlı değişimi takip eder ve sürekli kendini yeniler. X
10 Bilişim teknoloji ve sistemleri konusunda sahip olduğu birikimini, yaşanan güncel gelişmeleri ve gelişen eğilimleri, her türlü iletişim aracını kullanarak aktarabilir, gerektiği durumlarda bunu en az bir yabancı dili kullanarak yapabilir.
11 Sosyal ve teknik alanları birleştirebilecek disiplinlerarası çalışmalar için fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. X
12 Programlama mantığını bilir ve güncel bir programlama dili kullanabilir.
13 Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz edip, sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olur. X
14 Kurumsal bilişim sistemlerinin yönetsel/fonksiyonel uygulamalarına hakim olur. X
15 Yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Matematiksel kavramları ve kelimeleri işletmeci gözüyle tanıma, anlama ve açıklama
2 Problemleri tanıma ve matematiksel olarak ifade etme
3 Uygun modelleri kurma ve problemden probleme farklı teknikleri uyarlama
4 Çözüm metotlarını geliştirme
5 Bulunan çözümlerin işletmeci gözüyle yorumlanması ve karar desteği amaçlı kullanılması becerileri öğrenciye kazandırılacaktır
6 Karmaşık işletme problemlerini sistematik düşünme yöntemleri ile tanıma ve çözme
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 6 2 12
Final 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 5 10
Final 1 14 14
Ödev 1 5 5
Sözlü Sınav 1 4 4
Toplam İş Yükü 270
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 10,8
dersAKTSKredisi 5