Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Araştırma Yöntemleri | YBS 251 | 3 | 3 + 0 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NİHAL SÜTÜTEMİZ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. NİHAL SÜTÜTEMİZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin bilim ve bilim felsefesi konusunda temel bilgilere sahip olmasını sağlamak, bilimsel bir çalışmayı (makale, bildiri, rapor, kitap) tasarlamak, yürütmek ve raporlandırmak, nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin temel mantığını kazanmak ve sorgulayıcı, araştırıcı bir düşünme biçimi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bilimsel bir araştırmanın yürütülmesinde izlenmesi gereken temel süreç ve yöntemler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilim ve bilim felsefesi ile yöntem bilgisi arasındaki ilişkiyi anlayabilme ve yorumlayabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Yöntem hakkında öğrenilenleri araştırma konusu belirlerken ve herhangi bir araştırma sürecinde kullanabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Araştırmanın odağındaki konuyla ilgili daha önce yapılmış görgül ve kavramsal çalışmaları sorgulama ve yapılacak araştırma ile ilişkilendirme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Araştırma soru ve hipotezlerini sınıflandırabilme ve bu doğrultuda araştırma için uygun araştırma hipotez ve sorularını formüle edebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Bağlamına uygun bir araştırma süreci tasarlayabilme ve araştırma stratejisi önerebilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Araştırma bulgularını tartışarak uygun şekilde raporlaştırabilme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Bilimsel üslubun ne olduğu ile ilgili bir kavrayış geliştirme | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Bilim felsefesi, bilgi ve bilimsel bilgi | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s.3-16). |
2 | Araştırma problemlerinin belirlenmesi | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 19-45) |
3 | Eleştirel kaynak taraması | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 47-53) |
4 | Araştırma soru ve hipotezlerinin oluşturulması | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 55-62) |
5 | Araştırma stratejisinin belirlenmesi | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 62-70) |
6 | Araştırma evreni ve örnekleme | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 129-142) |
7 | Araştırma için ikincil verilerin derlenmesi | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s.73- 91) |
8 | ARA SINAV | |
9 | Araştırma için birincil verilerin derlenmesi: Anketler | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s.73- 91) |
10 | Araştırma için birincil verilerin derlenmesi: Gözlem ve mülakat | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s. 98- 102) |
11 | Araştırmalarda ölçüm ve ölçekler | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi (s.107-126) |
12 | Temel veri analiz yöntemleri | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi |
13 | Raporlama: Araştırma raporunun içeriği | Herhangi bilimsel çalışmalara göz atılması (s.333-348) |
14 | Raporlama: Araştırma raporunun şekli şartları ve başarılı bir bilimsel çalışma için ipuçları | Ders kitabının ilgili kısımlarının gözden geçirilmesi, Dergi, Fakülte, Enstitü yazım kurallarına bakılması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1-) Altunışık, Coşkun, Yıldırım ve Bayraktaroğlu (2010) Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri: SPSS Uygulamalı, 5. Baskı, Sakarya Kitabevi. |
Ders Kaynakları | 1-) Saunders, M. Lewis, P. and Thornhill, A. (1997) Research Methods for Business Students, London: Financial Times. 2-) Sekaran, U. (1992) Research Methods for Business, Canada: John Wiley & Sons, 2nd Edition. 3-) Gökçe, B. (1992) Toplumsal Bilimlerde Araştırma, Ankara: Savaş Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
2 | İşletmenin temel fonksiyonları olan üretim, pazarlama, muhasebe, finans ve insan kaynakları, sayısal yöntemler ve yönetim organizasyon alanında gerekli bilgilere sahip olur. | ||||||
3 | Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan tanımlayabilir, yerel, ulusal ve küresel boyutlarını kavrayabilir. | ||||||
4 | Yönetim bilişim sistemlerinin multidisipliner bir alan olduğunun farkında olur ve diğer disiplinler ile ilişkisini kurabilir. | ||||||
5 | Analitik düşünüp, gerçek hayat problemleri karşısında kazandığı bilgi ve becerileri kullanıp çözüm üretebilir. | ||||||
6 | İşletmede farklı alanlarda kullanılan veya kullanılabilecek bilişim teknoloji ve sistemlerini tanır. | ||||||
7 | İşletmede farklı alanlarda bilişim teknoloji ve sistemlerini kullanarak sorun çözebilir ve karar alıcıları destekler. | ||||||
8 | Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verebilir ve sorumluluk alabilir. | ||||||
9 | Bilişim teknoloji ve sistemleri alanında hızlı değişimi takip eder ve sürekli kendini yeniler. | ||||||
10 | Bilişim teknoloji ve sistemleri konusunda sahip olduğu birikimini, yaşanan güncel gelişmeleri ve gelişen eğilimleri, her türlü iletişim aracını kullanarak aktarabilir, gerektiği durumlarda bunu en az bir yabancı dili kullanarak yapabilir. | ||||||
11 | Sosyal ve teknik alanları birleştirebilecek disiplinlerarası çalışmalar için fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. | ||||||
12 | Programlama mantığını bilir ve güncel bir programlama dili kullanabilir. | ||||||
13 | Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz edip, sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olur. | ||||||
14 | Kurumsal bilişim sistemlerinin yönetsel/fonksiyonel uygulamalarına hakim olur. | ||||||
15 | Yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilim ve bilim felsefesi ile yöntem bilgisi arasındaki ilişkiyi anlayabilme ve yorumlayabilme | ||||||||||||||
2 | Yöntem hakkında öğrenilenleri araştırma konusu belirlerken ve herhangi bir araştırma sürecinde kullanabilme | ||||||||||||||
3 | Araştırmanın odağındaki konuyla ilgili daha önce yapılmış görgül ve kavramsal çalışmaları sorgulama ve yapılacak araştırma ile ilişkilendirme | ||||||||||||||
4 | Araştırma soru ve hipotezlerini sınıflandırabilme ve bu doğrultuda araştırma için uygun araştırma hipotez ve sorularını formüle edebilme | ||||||||||||||
5 | Bağlamına uygun bir araştırma süreci tasarlayabilme ve araştırma stratejisi önerebilme | ||||||||||||||
6 | Araştırma bulgularını tartışarak uygun şekilde raporlaştırabilme | ||||||||||||||
7 | Bilimsel üslubun ne olduğu ile ilgili bir kavrayış geliştirme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 50 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 120 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,8 | ||
dersAKTSKredisi | 4 |