Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Veri Tabanı ve Veri Tabanı Yönetim Sistemleri | YBS 301 | 5 | 4 + 0 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe / İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRAH AYDEMİR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ALPASLAN KİBAR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Günümüz işletmeciliğinde ve iş hayatında veritabanları işletmelerin rekabet üstünlüğü sağlamaları ve en azından rakipleriyle başabaş mücadeleleri için bir gerekliliktir. Diğer yönetim bilişim sistemleri ile entegre edilmiş ve iyi dizayn edilip oluşturulmuş bir veritabanı sistemi, işletmelerde bulunan orta ve üst düzey yöneticilerin her gün almak zorunda oldukları yüzlerce yapılandırılmış, yarı yapılandırılmış, ve yapılandırılmamış kararların alınması için gerekli veri ve bilgiyi sağlayacaktır. İşletmelerin her departmanında çok çeşitli veritabanları kullanılmaktadır. Ancak bir veritabanının en fazla fayda sağlaması için işletme ihtiyaçları doğrultusunda titizlikle planlanıp, en etkili şekilde oluşturulmalıdır. Bunun içinde hem yönetim hem de teknoloji konusunda bilgi sahibi kişilere ihtiyaç vardır. Bu ders ile öğrencilerin bu sistem ve teknolojilerle tanışıp, uygulamadan örnekler üzerinde çalışmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Veritabanı dizaynı, birim ilişki diyagramları, sistem analizi ve veritabanı yönetim sistemleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Veritabanlarının önemi ve yapısı hakkında bilgi sahibi olmak | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
2 | Veritabanı dizaynının temel ilkelerini kullanarak yorumlayabilmek | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
3 | Birim ilişki diyagramlarını tasarlayabilmek | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
4 | Sistem analizi ve veritabanı yönetim sistemleri ile bastan sona tasarım ve uygulama yapılabilmesi | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
5 | Bir veritabanı yönetim sisteminde temel fonksiyonları kullanabilmek | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
6 | İş dünyasında veritabanının kullanımına ilişkin problemleri tespit edip çözümler üretebilmek | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Veritabanı: Tanım ve Kavramlar, İşletmeler ve karar vericiler için önemi | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
2 | Veritabanı Proje Safhaları | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
3 | Veritabanı Dizayn Safhası: ER Modelleme | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
4 | ER Modelleme ve Alıştırmalar | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
5 | ER Modellemede İleri konular ve Alıştırmalar | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
6 | Mantıksal veritabanı dizayn safhası ve ilişkisel (tablosal) model. Dizaynın normalizasyonu | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
7 | Dizayn normalizasyonu ile ilgili örnekler | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
8 | ARA SINAV | |
9 | Veritabanlarının fiziksel dizaynı ve performansları ile ilgili konular Yapısal Sorgulama Dili (SQL), Temel SQL Komutları | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
10 | İleri seviyeli SQL komutları | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
11 | Microsoft Access ile bir Hastane veritabanı sisteminin dizayn edilip oluşturulması | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
12 | Veritabanı ile ilgili yönetsel sorunlar. | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
13 | İşletmelerde Muhasebe, Finans, Üretim, Stok Kontrol, İnsan Kaynakları, Pazarlama ve diğer veritabanı uygulamalarına örnekler | Sunum Dosyası ve Ders Notları |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Fred R. McFadden, Jeffrey A. Hoffer, & Mary B. Prescott. Modern Database Management, 6th edition. Prenhall, 2002. Bu kitaba ait Türkçeleştirilmiş Powerpoint sunumları her hafta dersin web sitesinde sunulacaktır |
Ders Kaynakları | Microsoft Access kullanıcı kitabı. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
2 | İşletmenin temel fonksiyonları olan üretim, pazarlama, muhasebe, finans ve insan kaynakları, sayısal yöntemler ve yönetim organizasyon alanında gerekli bilgilere sahip olur. | X | |||||
3 | Yönetim bilişim sistemlerini teknik, örgütsel ve yönetsel açıdan tanımlayabilir, yerel, ulusal ve küresel boyutlarını kavrayabilir. | ||||||
4 | Yönetim bilişim sistemlerinin multidisipliner bir alan olduğunun farkında olur ve diğer disiplinler ile ilişkisini kurabilir. | X | |||||
5 | Analitik düşünüp, gerçek hayat problemleri karşısında kazandığı bilgi ve becerileri kullanıp çözüm üretebilir. | ||||||
6 | İşletmede farklı alanlarda kullanılan veya kullanılabilecek bilişim teknoloji ve sistemlerini tanır. | ||||||
7 | İşletmede farklı alanlarda bilişim teknoloji ve sistemlerini kullanarak sorun çözebilir ve karar alıcıları destekler. | X | |||||
8 | Bilişim projelerine teknik ve yönetsel katkı verebilir ve sorumluluk alabilir. | ||||||
9 | Bilişim teknoloji ve sistemleri alanında hızlı değişimi takip eder ve sürekli kendini yeniler. | ||||||
10 | Bilişim teknoloji ve sistemleri konusunda sahip olduğu birikimini, yaşanan güncel gelişmeleri ve gelişen eğilimleri, her türlü iletişim aracını kullanarak aktarabilir, gerektiği durumlarda bunu en az bir yabancı dili kullanarak yapabilir. | ||||||
11 | Sosyal ve teknik alanları birleştirebilecek disiplinlerarası çalışmalar için fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. | X | |||||
12 | Programlama mantığını bilir ve güncel bir programlama dili kullanabilir. | X | |||||
13 | Bir bilişim sistemi için gerekli ihtiyaçları analiz edip, sisteme ait veritabanın analiz, dizayn ve implementasyon aşamalarındaki süreçlere hakim olur. | X | |||||
14 | Kurumsal bilişim sistemlerinin yönetsel/fonksiyonel uygulamalarına hakim olur. | X | |||||
15 | Yenilikçi ve yaratıcı fikirler üretebilir ve bu fikirleri uygulamaya geçirebilir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Veritabanlarının önemi ve yapısı hakkında bilgi sahibi olmak | ||||||||||||||
2 | Veritabanı dizaynının temel ilkelerini kullanarak yorumlayabilmek | ||||||||||||||
3 | Birim ilişki diyagramlarını tasarlayabilmek | ||||||||||||||
4 | Sistem analizi ve veritabanı yönetim sistemleri ile bastan sona tasarım ve uygulama yapılabilmesi | ||||||||||||||
5 | Bir veritabanı yönetim sisteminde temel fonksiyonları kullanabilmek | ||||||||||||||
6 | İş dünyasında veritabanının kullanımına ilişkin problemleri tespit edip çözümler üretebilmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 5 |
2. Ödev | 5 |
3. Ödev | 5 |
4. Ödev | 5 |
5. Ödev | 5 |
6. Ödev | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
dersAKTSKredisi | 7 |