Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektrik Enerji Sis. Optimal Olarak İşletilmesi | EEM 606 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | Harmonik Güç Akışı dersi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. UĞUR ARİFOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Ülkemizdeki anlık bir enerji talebinin en uygun santralden ve en uygun hat güzergahından temin edilmesi için yapılması gereken hesaplamaları anlatmak ve böyle bir sistemin merkezi bir kontrol ünitesinden nasıl kontrol edileceğini göstermek. |
Dersin İçeriği | Güç sistemindeki bara türleri ve özellikleri, güç akışı, P optimizasyonu,Q optimizasyonu, P&Q optimizasyonu, SCADA sistemi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Enerjinin en ekonomik bir biçimde üretimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
2 | Enerjinin en ekonomik bir şekilde iletimi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
3 | Enerjinin üretim ve iletim maliyetini aynı anda en ekonomik değere indirebilmek için yapılması gereken hesaplamalar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
4 | Merkezi enerji kontrol biriminin çalışma algoritması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
5 | En ekonomik enerji üretim ve dağıtımının merkezi kontrol birimi ile nasıl temin edilebileceğinin gösterilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | GÜÇ SİSTEMİ PARAMETRELERİNİN TANITIMI | 1. Hafta Sunusu |
2 | GÜÇ AKIŞI (NEWTON RAPHSON) HESAPLAMALARI | 2. Hafta Sunusu |
3 | GÜÇ AKIŞI (NEWTON RAPHSON) HESAPLAMALARI | 3. Hafta Sunusu |
4 | KISITSIZ EKONOMİK GÜÇ AKIŞI ALGORİTMASI | 4. Hafta Sunusu |
5 | KISITLI EKONOMİK GÜÇ AKIŞI ALGORİTMASI | 5. Hafta Sunusu |
6 | P OPTİMİZAYONU (AKTİF GÜÇ OPTİMİZASYONU) | 6. Hafta Sunusu |
7 | P OPTİMİZAYONU (AKTİF GÜÇ OPTİMİZASYONU) | 7. Hafta Sunusu |
8 | Q OPTİMİZAYONU (REAKTİF GÜÇ OPTİMİZASYONU) | 8. Hafta Sunusu |
9 | Q OPTİMİZAYONU (REAKTİF GÜÇ OPTİMİZASYONU) | 9. Hafta Sunusu |
10 | P&Q OPTİMİZAYONU (AKTİF REAKTİF GÜÇ OPTİMİZASYONU) | 10. Hafta Sunusu |
11 | P&Q OPTİMİZAYONU (AKTİF REAKTİF GÜÇ OPTİMİZASYONU) | 11. Hafta Sunusu |
12 | P&Q OPTİMİZAYONU (AKTİF REAKTİF GÜÇ OPTİMİZASYONU) | 12. Hafta Sunusu |
13 | SCADA SİSTEMİ VE KONTROL ALGORİTMASI | 13. Hafta Sunusu |
14 | SCADA SİSTEMİ VE KONTROL ALGORİTMASI | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] U.Arifoğlu, Harmonik Güç Akışı Ders notları (2008) |
Ders Kaynakları | [2] ARİFOĞLU U.,Güç sistemlerinin bilgisayar destekli analizi, Alfa Yayınevi, İstanbul, 2002 (Kitap) |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
2. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |