Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hidrolik ve Pnömatik Sistem Tasarımı | MKM 509 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÜNAL UYSAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hidrolik ve pnömatik devreleri uygulanmasının daha güvenli bir şekilde yapılabilmesi için gerekli olan analitik ve teknik yaklaşımlarını vererek, öğrencilerin hidrolik ve pnömatik kontrol alanında uzmanlaşmasında yararlı olmaktır. |
Dersin İçeriği | Hidrolik ve pnömatik kontrol sistemleri ve elemanları. Yer ve basınç algılama. Devre yerleşim planı, gösterilmesi ve sunulması, Denetim problemi çözümlemesi, Ardışık devreler için tasarım metot kavramları. Ardışık mantık devre tasarımı, Birleştirmeli devre tasarımı. Karışık kontrol devre tasarımı, Hidrolik ardışık güç sistemi için pnömatik kontrol. Hidrolik sistemlerin kontrolu ve sentezi. PLC uygulamaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hidrolik ve pnömatik sistemleri hakkında detaylı bilgi sahibi olmak | ||
2 | Hidrolik ve pnömatik sistemlerini analiz ve sentez edebilme yetisini kazanmak | ||
3 | Hidrolik ve pnömatik sistemlerini kontrol ve tasarım edebilmektir |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hidrolik ve Pnömatik Denetim Sistemleri ve Elemanları. | 1. Hafta Sunusu |
2 | Yer ve Basınç Algılama Elemanları. | 2. Hafta Sunusu |
3 | Devre Yerleşim Planı, Gösterilmesi ve Sunulması. | 3. Hafta Sunusu |
4 | Boolean Aritmetiği | 4. Hafta Sunusu |
5 | Kontrol Problemi Çözümlemesi. | 5. Hafta Sunusu |
6 | Ardışık Devreler için Tasarım Metot Kavramları. | 6. Hafta Sunusu |
7 | Ardışık Mantık Devre Tasarımı. | 7. Hafta Sunusu |
8 | Birleştirmeli Devre Tasarımı. | 8. Hafta Sunusu |
9 | Karışık Kontrol Devre Tasarımı. | 9. Hafta Sunusu |
10 | Hidrolik Ardışık Güç Sistemi için Pnömatik Denetim. | 10. Hafta Sunusu |
11 | Hidrolik Sistemlerin Denetimi ve Sentezi. | 11. Hafta Sunusu |
12 | Çeşitli Uygulama Örnekleri | 12. Hafta Sunusu |
13 | PLC Elemanlarının Tanıtılması ve PLC Programlama | 13. Hafta Sunusu |
14 | Akışkan Gücü için PLC. | 14. Hafta Sunusu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Arslan, Ş., ´Hidrolik ve Pnömatik Sistem tasarımı Ders Notları´, Sakarya Üniversitesi, 2001. |
Ders Kaynakları | 1. Rohner, P., ´Fluid Power Logic, Circuit Design´ The Macmillan Press Ltd., 1979. 2. Rohner, P., ´Pneumatic Control for Industrial Automation´, AE Press, Melbourne, 1981. 3. Stecki, J. S., Garbacik, A., and Szewczyk, K., ´Control of Hydraulic Systems´, Monash University, 1990. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | ||||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 20 |
1. Ödev | 10 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
2. Performans Görevi (Laboratuvar) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Sözlü Sınav | 2 | 15 | 30 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 191 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |