Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Betonarme Yapılarda Durabilite | INM 503 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. KEMALETTİN YILMAZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Mücteba UYSAL |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Betonarme yapılarda taşıyıcı sistemin daha uzun süreli bir servis ömrüne sahip olması, bu süreç içerisinde bakım ve onarım gerektirmeksizin işlevini sürdürmesi yapı güvenliğinin en önemli noktalarından birisidir. Betonarmede korozyon olayının mekanizması ve buna dayanıklı yapı üretimi inşaat mühendislerce bilinmesi ve buna uygun davranış yönteminin belirlenmesi gerekmektedir. Zararlı ortamlara maruz kalacak betonarme yapıların inşası ve bu yapılarda kullanılacak malzemelerin seçimi, uygulaması, zamanla oluşan hasarlar, bunların onarımı, yapım öncesi dayanıklılık testleri ve korunma çareleri depreme ve her türlü korozif ortama dayanıklı bir yapı meydana getirilmesi inşaat mühendislerince bilinmesi gereken hususlardır. |
Dersin İçeriği | Betonun boşluklu yapısı ve geçirimliliği, Beton çatlakları, Bozulmanın fiziksel nedenleri, Betonun kimyasal nedenlerle bozulması, Betonda biyolojik etkilenmeler ve çiçeklenme, Karbonatlaşma, Çelik donatının korozyonu, Deniz ortamında beton ve betonarme, Çevresel koşulların değerlendirilmesi ve alınacak önlemler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Giriş, Yapıların hizmet ömrünü yorumlar | Anlatım, | Sınav , |
2 | Betonun boşluklu yapısı ve geçirimliliğini açıklar | ||
3 | Betonda çatlaklar ve hasara yol açan nedenleri kavrar | ||
4 | Çevresel etki sınıflarını yorumlar | ||
5 | Çevresel etki sınıflarını yorumlar | ||
6 | Betonun kimyasal nedenlerini tanımlar | ||
7 | Betonda biyolojik etkilenme ve çiçeklenme olayını açıklar | ||
8 | Karbonatlaşma olayını açıklar | ||
9 | Çelik donatının korozyonunu tanımlar | ||
10 | Deniz ortamında betonarmenin korozyonu değerlendirir | ||
11 | Zararlı ortamda kalacak yapının projesinde ve yapımında alınacak önlemleri bilir | ||
12 | Çevresel koşulları değerlendirir ve alınacak önlemleri açıklar |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel Bilgiler - Beton, Donatı, Betonarme, Dayanıklılık, Korozyon, Zararlı Ortam | |
2 | Zararlı Ortamın Betonarme Yapılar Üzerindeki Etkileri | |
3 | Betonun Boşluklu Yapısı, Geçirimliliği ve Beton Çatlakları | |
4 | Bozulmanın Fiziksel ve Kimyasal Nedenleri | |
5 | Betonun Korozyonu | |
6 | Çelik Donatının Korozyonu | |
7 | Deniz Ortamında Betonun ve Donatının Korozyonu | |
8 | Korozyon Deneyleri | |
9 | Beton ve Çeliğin Korozyonuna Karşı Alınacak Önlemler | |
10 | Zararlı Ortamda Bulunacak Yapının Projesinde Göz önünde Bulundurulacak Hususlar | |
11 | Çevresel koşulların değerlendirilmesi ve alınacak önlemler | |
12 | Çevresel koşulların değerlendirilmesi ve alınacak önlemler | |
13 | Yüksek sıcaklık ve yangın etkisi | |
14 | Korozyondan Zarar Görmüş Yapıların Onarımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Baradan, B., Yazıcı, H., Ün, H. (2002) “Betonarme Yapılarda Kalıcılık (Durabilite)” Dokuz Eylül Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Yayınları, No.298, İzmir. |
Ders Kaynakları | [2] Çimento ve Beton Dünyası, Hazır Beton dergileri ve Sika Teknik Bülteni [3] CEB, (1992) “Durable Concrete Structures – Design Guide”, Switzerland [4] Neville A.M. (1997) “Properties of Concrete” Fourth Edition, Longman Limited, England. Endüstriyel Zemin Betonları, Komisyon, İMO İstanbul, 2006 [5] 1. , 2. , 3. , 4. , 5. , 6. ve 7. ve 8. Ulusal Beton Kongresi Bildiri Kitapları. [6] Konularla ilgili Ders Notları, ilgili TS’ler ve makaleler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 172 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |