Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çok Kriterli Karar Verme ENM 423 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÖZER UYGUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Gerçek hayatta karar verme problemlerinin önemli bir kısmı birden çok kritere veya faktöre bağlıdır. Çok kriterli bu problemlerin neticesinde genellikle çok sayıda alternatiften birine karar vermek veya bu alternatifleri sıralamak gerekmektedir. Buna bağlı olarak çok kriterli karar verme yöntemleri geliştirilmiştir. Bu yöntemlerin bir kısmında uzman görüşleri dikkate alınmalı ve grup karar verme yaklaşımı uygulanmalıdır. Bu dersin amacı, mühendis adaylarına çok kriterli karar verme yöntemlerini öğretmek ve bu yaklaşımla karar verme becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Çok kriterli karar verme yapısı, Analitik Hiyerarşi Süreci, Analitik Ağ Süreci, DEMATEL Yöntemi, TOPSIS, yöntemi, PROMETHEE yöntemi, Çok kriterli karar verme yöntemlerinin bütünleşik kullanımı, Gri İlişkisel Analiz yöntemi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bir probleme etki eden faktörleri belirler. Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Çok kriterli problemlerin kriter ağırlıklarını uygun yöntemler kullanarak hesaplar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 Çok kriterli problemleri uzman görüşleri ile grup karar verme olarak çözebilir. Anlatım, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve Temel Kavramlar
2 Çok kriterli ve grup karar verme
3 Analitik Hiyerarşi Süreci (AHS) Yöntemi
4 Analitik Ağ Süreci (AAS) Yöntemi
5 DEMATEL Yöntemi
6 TOPSIS Yöntemi
7 DEMATEL ve AAS Yöntemlerinin birlikte kullanımı
8 AAS ve TOPSIS Yöntemlerinin birlikte kullanımı
9 VIKOR Yöntemi
10 Vize
11 PROMETHEE Yöntemi
12 Gri İlişki Analizi
13 Proje Sunumları
14 Proje Sunumları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1-) Nolberto Munier (2011), A Strategy for Using Multicriteria Analysis in Decision-Making: A Guide for Simple and Complex Environmental Projects
2-) Cengiz Kahraman (2008), Fuzzy Multi-Criteria Decision Making: Theory and Applications with Recent Developments
3-) İlgili Makaleler için online veritabanları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi X
2 Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi X
3 Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi X
4 Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi X
5 Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi X
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi X
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11 Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Bir probleme etki eden faktörleri belirler.
2 Çok kriterli problemlerin kriter ağırlıklarını uygun yöntemler kullanarak hesaplar.
3 Çok kriterli problemleri uzman görüşleri ile grup karar verme olarak çözebilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 6 6
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,64
dersAKTSKredisi 5