Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İstatistik II ENM 206 4 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri

İstatistik I

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLTEKİN ÇAĞIL
Dersi Verenler Doç.Dr. GÜLTEKİN ÇAĞIL, Doç.Dr. TİJEN ÖVER ÖZÇELİK,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Elif Yıldırım

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Olasılık Kuramına ve temel istatistiksel örnekleme yöntemlerine giriş

Dersin İçeriği

İstatistiksel dağılımlar, Nokta ve aralık tahminleri, tek örneklem hipotez testleri, çift örneklem hipotez testleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anakitle ortalaması, ana kitle varyansı, örneklem ortalaması, örneklem varyansı kavramlarını ve Merkezi Limit Teoremini kullanabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav , Ödev,
2 Bir ana kitlenin veya bir olasılık dağılımının parametrelerinin tahmini hakkındaki genel kavramları açıklayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav , Ödev,
3 Uygun metotları kullanarak Normal dağılmış bir ana kitlenin parametreleri (ortalama, varyans) için güven aralığı hesaplayıp, yorumlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim, Sınav , Ödev,
4 Bir ana kitle oranı için güven aralığı hesaplayıp, yorumlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Benzetim, Sınav , Ödev,
5 Mühendislik karar verme problemlerini hipotez testleri olarak yapılandırabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav , Ödev,
6 Uygun test prosedürlerini kullanarak normal dağılmış bir ana kitlenin parametreleriyle (ortalama, varyans) ilgili hipotezleri test edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav , Ödev,
7 Bir ana kitle oranı ile ilgili hipotezleri test edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav , Ödev,
8 İki örneklem içeren karşılaştırmalı deneyleri hipotez testleri olarak yapılandırıp, uygun test prosedürleri kullanarak normal dağılmış iki ana kitlenin ortalamalar farkıyla ilgili hipotezleri test edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
9 Uygun test prosedürlerini kullanarak normal dağılmış iki ana kitlenin varyanslarının oranıyla ilgili hipotezleri test edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav , Ödev,
10 İki ana kitle oranının farkıyla ilgili hipotezleri test edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav , Ödev,
11 Hipotez testlerinin sonucuna karar vermek için P değerini kullanabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav , Ödev,
12 Ortalamalar, varyanslar ve oranlar ile ilgili testler için beta katsayısını ve testin gücünü hesaplayıp, gerekli örneklem büyüklüğü seçimi yapabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav , Ödev,
13 Kurduğu hipotezin doğruluğunu test etmek için ANOVA metodu kullanabilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav , Ödev,
14 Değişkenler arası ilişkileri belirler, uygun regresyon modelini kurar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav , Ödev,
15 Modelin katsayılarını yorumlar, test eder ve modelin geçerliliğini araştırır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Örnekleme Dağılımları ve Tahmin Etme-I
2 Örnekleme Dağılımları ve Tahmin Etme-II
3 Örnekleme Dağılımları ve Tahmin Etme-III
4 Örnekleme Dağılımları ve Tahmin Etme-IV
5 Örnekleme Dağılımları ve Tahmin Etme-V
6 Hipotez Testleri: Tek Örneklem-I
7 Hipotez Testleri: Tek Örneklem-II
8 Hipotez Testleri: Çift Örneklem-I
9 Hipotez Testleri: Çift Örneklem-II
10 Varyans Analizi
11 Varyans Analizi
12 Regresyon ve korelasyon analizine giriş En küçük kareler yöntemi
13 Basit doğrusal ve eğrisel regresyon modelleri
14 Çoklu Regresyon Modelleri
Kaynaklar
Ders Notu

1- Ders notları: www.gultekincagil.com

Ders Kaynakları

2- Akdeniz, F., Olasılık ve İstatistik, 13. Baskı

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi X
2 Karmaşık Endüstri Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi X
3 Endüstri Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi X
4 Endüstri Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi X
5 Endüstri Mühendisliği alanındaki karmaşık problemlerinin, araştırma konularının incelenmesi amacıyla deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi X
11 Endüstri Mühendisliği alanındaki uygulamaların evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 Anakitle ortalaması, ana kitle varyansı, örneklem ortalaması, örneklem varyansı kavramlarını ve Merkezi Limit Teoremini kullanabilir.
2 Bir ana kitlenin veya bir olasılık dağılımının parametrelerinin tahmini hakkındaki genel kavramları açıklayabilir.
3 Uygun metotları kullanarak Normal dağılmış bir ana kitlenin parametreleri (ortalama, varyans) için güven aralığı hesaplayıp, yorumlayabilir.
4 Bir ana kitle oranı için güven aralığı hesaplayıp, yorumlayabilir.
5 Mühendislik karar verme problemlerini hipotez testleri olarak yapılandırabilir.
6 Uygun test prosedürlerini kullanarak normal dağılmış bir ana kitlenin parametreleriyle (ortalama, varyans) ilgili hipotezleri test edebilir.
7 Bir ana kitle oranı ile ilgili hipotezleri test edebilir.
8 İki örneklem içeren karşılaştırmalı deneyleri hipotez testleri olarak yapılandırıp, uygun test prosedürleri kullanarak normal dağılmış iki ana kitlenin ortalamalar farkıyla ilgili hipotezleri test edebilir.
9 Uygun test prosedürlerini kullanarak normal dağılmış iki ana kitlenin varyanslarının oranıyla ilgili hipotezleri test edebilir.
10 İki ana kitle oranının farkıyla ilgili hipotezleri test edebilir.
11 Hipotez testlerinin sonucuna karar vermek için P değerini kullanabilir.
12 Ortalamalar, varyanslar ve oranlar ile ilgili testler için beta katsayısını ve testin gücünü hesaplayıp, gerekli örneklem büyüklüğü seçimi yapabilir.
13 Kurduğu hipotezin doğruluğunu test etmek için ANOVA metodu kullanabilir
14 Değişkenler arası ilişkileri belirler, uygun regresyon modelini kurar
15 Modelin katsayılarını yorumlar, test eder ve modelin geçerliliğini araştırır
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 15
2. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 6 8 48
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 159
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,36
dersAKTSKredisi 6