Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kamu Yönetiminde Denetim ve Hesapverebilirlilik | SBK 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HALE BİRİCİKOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. İlknur Rabia TÜRKÖLMEZ |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yönetimin bir fonksiyonu olarak denetim ve denetim anlayışının kamu yönetiminde işleyişi, amacı ve sonuçları hakkında bilgi sahibi olunması |
Dersin İçeriği | Denetim kavramı ve amacı; örgütlerde denetim fonksiyonu ve türleri; amacı uygunluk denetimi-hukuka uygunluk denetimi; Türk kamu yönetiminde kullanılan denetim araçları: Siyasal denetim, hiyerarşik denetim, vesayet denetimi, yargı denetimi, Sayıştay denetimi, kamuoyu denetimi vb. Geleneksel denetim anlayışı ve sorunları; denetim anlayışı ve uygulamalarındaki değişim. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Denetim fonksiyonun anlam ve önemini bilir, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
2 | Yönetim fonksiyonları içinde denetimin önemini kavrar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
3 | Kamu yönetiminde kullanılan denetim türlerini ve yöntemlerin kavramsal düzeyde bilir, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
4 | Denetim sisteminin içinde bulunduğu sorunları bilir ve yorumlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
5 | Denetim uygulamalarındaki değişimin gerekliliğini ve yeni denetim sistemi hakkında öneriler getirir ve analiz eder, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
6 | 5018 sayılı Kanunla gelen yeni denetim sistemini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Denetim kavramı ve kapsamı, Denetim türleri | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Yönetim fonksiyonları içinde denetim, | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Amaca uygunluk denetimi ve kurallara uygunluk denetimi | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Kamu yönetimi ve kurallara uygunluk denetimi, denetim türleri | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Siyasal denetim ve araçları | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Hiyerarşik denetim ve uygulama biçimleri | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Vesayet denetimi ve anayasal temelleri | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
8 | Avrupa Özerklik Şartında vesayet denetimi | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
9 | Vize Sınavı | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Yargı denetimi ve Sayıştay denetimi | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Kamuoyu denetimi: hesap verebilirlik, yönetime katılma | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Kamuoyu denetimi: bilgi edinme hakkı | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Geleneksel denetim ve sorunları, değişim gerekliliği | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
14 | 5018 sayılı Kanun ve yeni değişim anlayışı | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Turan Öztürk, Türk Kamu Yönetiminde Bireyden Devlete Yönetsel Denetim Süreci, Platin Yayın Dağıtım, Ankara-2007; Ed: Hüseyin Özgür ve Muhammet Kösecik, Yerel Yönetimler Üzerine Güncel Yazılar -I-, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara-2005; Ed: Hüseyin Özgür ve Muhammet Kösecik, Yerel Yönetimler Üzerine Güncel Yazılar -II-, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara-2007; TODAİE, Yerel Yönetimler Sempozyumu Bildirileri, YAYINA Hazırlayanlar: Birgül A. Güler ve Ayşegül Sabuktay, Ankara-2000; Hamza Al, “Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ve Türk Kamu Yönetiminde Yeni Denetim Yaklaşımları”, Kamu Yönetimi Yazıları, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara, 2007; Erol Eren, Yönetim ve Organizasyon, Beta Yayınları, İstanbul, 1998; Bilal Eryılmaz, Kamu Yönetimi, 8. Baskı, Erkam Matbaası, İstanbul, 2008; Musa Eken, Yönetimde Şeffaflık, Sakarya Kitabevi, 2006; Kemal Gözler, Anayasa Hukukuna Giriş, Ekin Yayınları, 4. Baskı, 2004; Erdoğan Teziç, Anayasa Hukuku, Beta Yayınları, 6. Baskı, İstanbul, 2000; Ergun Özbudun, Türk Anayasa Hukuku, Yetkin Yayınları 4. Baskı, Ankara, 1995. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | X | |||||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | X | |||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme | X | |||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme | X | |||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | X | |||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | X | |||||
4 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma | X | |||||
4 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma | X | |||||
5 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme | X | |||||
5 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme | ||||||
6 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme | X | |||||
6 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme | X | |||||
7 | Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma | X | |||||
7 | Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma | ||||||
8 | Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
8 | Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | ||||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | ||||||
10 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma | ||||||
10 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 60 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 161 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |