Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ekoloji ve Çevre Sorunları | PEP 107 | 1 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. RECEP ÖZKIR |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. RECEP ÖZKIR, Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA YILMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ekoloji ve Çevre sorunlarının gelişimi ve önemi. Toprak, su ve hava ekosistemleri ile ilgili tüm çevre sorunları. Çevredeki değişikliklerin insan, bitki ve hayvanların sağlığı üzerine etkileri. Dünya ve Türkiye Çevre Kuruluşları ve çalışmaları. Uluslararası Çevre Anlaşmaları ve Konferansları. Ekoloji ve Çevre Sorunlarına Çözüm ve Öneriler açıklanarak, öğrencilerin mevcut durumla ilgili bilgi sahibi olması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Ekoloji ve Çevre kavramı, çevre ile ilgili kanun ve yönetmelikler, Dünya ve Türkiye’deki çevre kuruluşları ve faaliyetleri, uluslar arası çevre anlaşmaları ve konferansları, Çevresel etki değerlendirmesi(ÇED), özel çevre koruma bölgeleri, çevre sorunlarının ortaya çıkmasında temel faktörler, doğal kaynaklara aşırı yüklenme sonucu hava, su ve toprakta meydana gelebilecek çevresel sorunlar ile görüntü ve gürültü kirlilikleri ile çevre sorunlarına çözüm ve öneriler gibi temel konularda öğrencilere bilgi verilmektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tarımsal ekoloji ve çevre ile ilgili olarak toprak konusunda karşılaşılacak sorunlarda teşhis ve çözüm yollarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Ekoloji ve Çevre sorunlarının çözümüyle ilgili uygun teknikleri bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Çevrelerine karşı duyarlı olma bilincinin oluşmasını sağlar |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ekoloji ve Çevre kavramı, Çevre ile ilgili kanun ve yönetmelikler, Dünya ve Türkiye’deki Çevre Kuruluşları ve faaliyetleri, Uluslar arası Çevre Anlaşmaları ve Konferansları, Çevre Sorunlarına Çözüm ve Öneriler, ÇED, Özel çevre Koruma bölgeleri | |
2 | Çevre sorunlarının ortaya çıkmasında temel faktörler,Çevre Eğitimi,Çevre ile ilgili gönüllü kuruluşların yapı, özellikleri ve faaliyetleri,Mavi bayrak çalışmaları | |
3 | Nüfus artışı ve gıda sorunu,Gelir dağılımındaki dengesizlik | |
4 | Yerleşim sorunu,Silahlanma yarışı ve savaşların çevre üzerine etkileri | |
5 | Biyolojik çeşitlilik kavramı, Türkiye’nin biyolojik zenginlikleri | |
6 | Toprakta kirliliğe neden olan etmenler, toprak kirliliği kontrol yönetmeliği | |
7 | Erozyon tanımı çeşitleri,erozyonun toprak kaybına ve çölleşmeye, üretime, meralara, ormanlara etkileri, Erozyonun kontrolu için önlemler | |
8 | Mineral Gübreleme ve çevre etkileşimi, Azot ve fosforun neden olduğu çevre kirlenmesi, Mineral gübrelerin kullanılmasında dikkat edilecek hususlar, Pestisit çeşitleri, pestisit çevre etkileşimleri, pestisitlerin topraktaki davranışları, ayrışmaları | |
9 | Tarımda kullanılan hayvan artıkları ve sulama sularının etkileri, etkileri, endüstriyel faaliyetlerin neden olduğu toprak sorunları, Toprakların filtre, tampon ve transformatör özelliklerinin etkisi, Tarım alanlarının amaç dışı kullanımlarının etkileri | |
10 | Devam /Ara Sınav | |
11 | Hidrolojik döngü, Türkiye’nin su potansiyeli,su kirliliğinin tanımı, Suları kirleten unsurlar (mikrobiyal kirlenme,yağ ve benzeri maddeler, deterjanlar, radyoaktivite, tarımsal kirleticiler, çeşitli kimyasallar, Atık ısı) ve alınması gerekli önlemler | |
12 | Göl kirliliği, Akarsu kirliliği, Deniz kirliliği, Kıyı kirliliği, Alınması gereken önlemler | |
13 | Hava kirliliği, küresel ısınma, ısınma senaryoları, sera gazları, atmosfer kirletici maddeler Hava kirliliğinin kontrol teknikleri, Dünyada ve Türkiye’de hava kirliliğinin nedenleri ve yayılımı, hava kirliliği kontrol yönetmeliği | |
14 | Gürültü Kirliliği (Gürültünün özellikleri, atmosferde yayılması, Birimleri, kaynakları, etkileri) Alınacak önlemler ve yasal dayanaklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1]Çevre kirliliği, 2000, F.T.Kızıloğlu, B.Bilen.Atatürk Üniversitesi Ziraat F.yayınları No:220 Erzurum. [2]Çevre Kirliliği, 1998. K. Haktanır, S. Arcak. A.Ü.Z.F. Yayın No: 1503, Ders kitabı: 457 [3]Ekoloji, 2001. Hacettepe Üniversitesi yayınları, Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve temel mühendislik konularında alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri toplayabilme, yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan güncel teknikleri, bitkisel üretimde kullanılan araçları ve bilişim teknolojilerini seçebilmek ve etkin kullanabilmek. | X | |||||
4 | Teknik resim, bilgisayar destekli çizim vb yazılımları kullanarak alanı ile ilgili sistemleri ve bileşenlerini bitkisel-yapısal materyalleri seçebilme, temel boyutlandırma hesaplarını yapabilme, mesleki plan ve projeleri çizebilme becerisini kazanmak. | ||||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak | X | |||||
6 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | X | |||||
8 | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | ||||||
9 | İş güvenliği, işçi sağlığı, çevre koruma bilgisi ve kalite bilincine sahip olmak. | ||||||
10 | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak. | ||||||
11 | Tarım-sanayi ve hizmet sektöründeki ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazanmak. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 73 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |