Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Afet Yönetimi | INM 476 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT UTKUCU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. MURAT UTKUCU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Bu ders ile genel olarak çevresel tehlike ve risk kavramları ile çevresel tehlikelerden belirlenen risklerin ve bu tehlikelerce neden olunan afetlerin nasıl yönetileceği bilgisinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Kavram olarak tehlike, tehlike ve risk, tehlike ve afet, çevresel tehlikeler nelerdir, afet boyutları, örgüleri ve eğilimleri, risk değerlendirmesi ve tehlike yönetimi, tehlike düzenlemeleri, deprem tehlikesi, deprem tehlikelesinin azaltılması ve yönetilmesi, taşkın tehlikesi, taşkın tehlikelesinin azaltılması ve yönetilmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tehlike ve risk terimlerini ve aralarındaki farkları kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Performans Görevi, |
2 | Verilen bir olayın çevresel tehlike mi çevresel sorun mu olduğunu değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Performans Görevi, |
3 | Doğal afetlerin uzaysal ve zamansal dağılımlarında karşılaşılan genel örüntü ve eğilimleri altında yatan sebepleri ile birlikte değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Performans Görevi, |
4 | Risk yönetim sürecini evrelerine ayırır. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Performans Görevi, |
5 | Değerlendirilen ve algılanan risk arasındaki farkları irdeler. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Performans Görevi, |
6 | Risk (tehlike) /Afet yönetim döngüsünü oluşturan faaliyetlerin nasıl yürütüleceğini göreceli önemleriyle birlikte tartışır. | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Performans Görevi, |
7 | Deprem tehlikesinin nasıl yönetileceğini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Performans Görevi, |
8 | Taşkın tehlikesinin nasıl yönetileceğini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Afet Yönetimi’nin tarihsel gelişimi, belli başlı doğal afetler. | |
2 | Kavram olarak çevresel tehlike, tehlike ve risk terimleri, çevresel tehlikeler nelerdir. | |
3 | Doğal afetlerin boyutları, örgüleri ve eğilimleri | |
4 | Risk yönetim süreci, afet yönetimi döngüsü ve Türkiye'de Afet Yönetimi | |
5 | Tehlikenin düzenlenmesi: kayıpların kabulü, paylaşımı ve azaltılması | |
6 | Çevresel tehlikeler: 1. Deprem tehlikesi ve doğası. | |
7 | Birincil deprem tehlikeleri: Deprem dalgaları ve yer sarsıntısı. | |
8 | İkincil deprem tehlikeleri: sıvılaşma, yer kaymaları, kaya ve çığ düşmeleri, tsunamiler. | |
9 | Deprem tehlikesinin düzenlenmesi | |
10 | Çevresel tehlikeler: Taşkın tehlikesi | |
11 | Taşkın tehlikesinin düzenlenmesi | |
12 | Öğrenci Seminerleri (Diğer çevresel tehlikeler) | |
13 | Öğrenci Seminerleri (Diğer çevresel tehlikeler) | |
14 | Genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Utkucu, M. 2008. Afet Yönetimi Ders Sunuları (SABİS'den indirilecektir).
|
Ders Kaynakları | National Research Council, 2003, Living on the active earth: perspectives on eathquake science, National Academic press, 418 pp. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matemetik,fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becersi | ||||||
5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 131 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |