Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İktisadi Modeller | IKT 455 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | İstatistik ve Ekonometri bilgisi |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÜNSAL OZAN KAHRAMAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İktisatta modelleri tanıtma, model kurma yetisi kazandırma, SAS STAT kullanarak model tahmini uygulaması ve yorumlanması. |
Dersin İçeriği | Model kurma ilkeleri, iktisatta çeşitli modeller (mikro, makro vd.), SAS STAT paket kullanımı ile model tahmini ve testlerive yorumlama. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | iktisatta modelin ne anlama geldiğini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | modellerin özelliklerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | model kurma ilkelerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | model kurar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | model kalıplarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
6 | mikro model kurar | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
7 | makro model kurar | Anlatım, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
8 | iktisattın çeşitli alanlarında bazı modelleri tanır | Anlatım, Bireysel Çalışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
9 | çoklu regresyon modeli kurar | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
10 | Regresyon analizi uygular | Grup Çalışması, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
11 | model testleri yapar | Grup Çalışması, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
12 | modelin geçerliliğini araştırır | Grup Çalışması, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
13 | iktisat teorisini test eder | Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
14 | politik çıkarımsamalarda bulunur | Grup Çalışması, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
15 | alternatif ekonometrik testler yapar | Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İktisatta bilimsel analiz | Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler |
2 | Bilimsel açıklama ve bilimsel gelişme | Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler |
3 | İktisadi analizde boyut ve ölçüme yönelik tahliller | Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler |
4 | Ekonomik değişkenler arasındaki ilişkiler | Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler |
5 | İktisatta model kurmanın ilkeleri | Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler |
6 | Denklem biçimleri ve yorumları İstatistiksel paket programı kullanımı tanıtımı ve uygulama | Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler |
7 | İstatistiksel paket programı kullanımı ve uygulama, hipotez testleri | Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler |
8 | Mikroekonomik modeller | Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler |
9 | VİZE SINAVI | BAŞARILAR |
10 | Makroekonomik modeller | Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler |
11 | Diğer modeller ve uygulamaları | Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler |
12 | Dinamik iktisadi modeller | Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler |
13 | Kesitli ve sürekli dinamik modeller | Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler |
14 | İktisatta politika modelleri | Akal, M. Öğretim üyesi notları Neal and Shone ilgili bölümler İ. D. Kargül ilgili bölümler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Neal, F. and Shone, R. (1976), İktisadi Modeller: Teori ve Uygulama, Birinci Baskıdan, Çev: Prof. Dr. Muzaffer Sarımeşeli Gazi Kitabevi, Ankara-2007. Akal, M. Öğretim üyesi notları |
Ders Kaynakları | Kargül, İsmet D. (1997), İktisatta Model ve Plan Teknikleri, İstanbul: Der Yayınları. SAS Kullanım Klavuzu. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma | ||||||
1 | Gerçek hayattaki ekonomik olaylara ve sorunlara yaklaşımlarında geniş bir bakış açısından hareketle, iktisadi konularda analitik yönden tutarlı fikir oluşturma ve bu fikri savunma becerisine sahip olma | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgili olma. | X | |||||
2 | Genel mikro iktisat teorisi hakkında bilgili olma. | ||||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgili olma. | X | |||||
3 | Genel makro iktisat teorisi hakkında bilgili olma. | ||||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi ve politikası hakkında bilgili olma. | ||||||
4 | Uluslararası iktisat teorisi ve politikası hakkında bilgili olma. | X | |||||
5 | İktisadın sosyal bir bilim olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. | ||||||
5 | İktisadın sosyal bir bilim olduğu gerçeğini göz önünde bulundurarak toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma. | X | |||||
6 | Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. | X | |||||
6 | Temel ekonometri ve istatistik teorilerini mikro ve makro iktisadi problemlere çözüm üretmede kullanabilme yeteneğine sahip olma. | ||||||
7 | Genel işletme yönetimi, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | X | |||||
7 | Genel işletme yönetimi, pazarlama, insan kaynakları idaresi, şirket finansmanı, turizm işletmeciliği ve kamu idareciliği gibi kendilerinin seçtiği fakat bölümün direkt eğitim konusuna girmeyen alanlardan birinde de uzmanlaşmaya sahip olma. | ||||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | ||||||
8 | Kamu, endüstri, tarım, çevre ve doğal kaynaklar, çalışma, bilgi ve mülkiyet ekonomileri, uluslararası finans, para banka, iktisadi büyüme ve kalkınma, politik iktisat ve ekonometrik yöntemler gibi alanlardan kendilerinin seçtiği iktisadın alt dallarından dördünde uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk bilgisine sahip olma. | ||||||
10 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde muhasebe bilgisine sahip olma. | ||||||
11 | Türkçede olduğu gibi bir yabancı dilde de yazılı (ve tercihen ilave olarak sözlü) iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanabilme | X | |||||
12 | Hem temel bilgisayar kullanımlarını (word ve excel benzeri programlarda) hem de iktisadi analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SAS, SPSS, Eviews, Access, Minitab ve benzeri) kullanabilme |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
1. Proje / Tasarım | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 4 | 4 |
Sözlü Sınav | 1 | 3 | 3 |
Proje / Tasarım | 1 | 16 | 16 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |