Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ölçme ve Enstrümantasyon | ELM 019 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. AKİF AKGÜL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Ölçme prensipleri, deneysel hatalar, algılayıcılar, dönüştürücüler, gerçek zamanlı veri toplama ve kontrolü hakkında teorik bilgiler kazandırmak. Veri toplama ve kontrol uygulamaları becerilerini kazandırmak. Tasarım ve geliştirme süreçlerinde sıklıkla kullanılan Labview programını tanıtmak ve programlama mantığını öğretmek. |
Dersin İçeriği | Ölçme ve enstrümantasyonun tanımı. Ölçmede karşılaşılan terimler ve hatalar. Algılayıcı ve dönüştürücü kavramları. Algılayıcı çeşitlerinin ve uygulama alanları. Analog-sayısal dönüştürme işlemi. Veri toplama sistemleri. Labview yazılımının incelenmesi ve uygulamalar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ölçme prensiplerini, Ölçme terimlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | Algılayıcıları sınıflandırır ve tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
3 | Veri toplama ve Analog-Sayısal dönüştürme işlemlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Bireysel Çalışma, | Sınav , |
4 | Veri Toplama Donanımlarını ve Kullanım Alanlarını Bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Labview Programını Kullanabilir ve Uygulama Geliştirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ölçü sistemleri, Enstrümantasyonun amacı, Ölçmenin prensipleri. | [1] [2] |
2 | Ölçme hataları, Statik ve Dinamik Karakteristikler. | [1] |
3 | Algılayıcılar ve dönüştürücüler. Sınıflandırılması ve çeşitleri. Algılayıcıların karakteristikleri ve elektriksel prensipleri. | [1] [2] |
4 | Isıya duyarlı, Işığa duyarlı, Manyetik ve Endüktif Algılayıcılar. | [1] [2] |
5 | Veri toplama ve dönüşüm sistemlerinin incelenmesi. Veri toplama donanımlarına genel bakış. A/D ve D/A Çeviriciler. | [1] [2] |
6 | Veri toplama yazılımları genel bakış, Labview yazılımının kurulması ve kullanımı hakkında genel bilgi. | [3] |
7 | Sanal enstrümanlara giriş, Ön Panel, Block Diyagram, Alt VI oluşturma, Veri Tipleri | [3] |
8 | Labview programcılığında kontrol yapıları, seçim yapıları, grafik gösterimler, diziler, tablolar | [3] |
9 | Labview de girişler ve çıkışlar, veri toplanması ve üretilmesi | [3] |
10 | Ara Sınav | |
11 | Sensörler ile veri toplama uygulamaları, Sensör seçimi | [3] |
12 | Veri toplama ve kontrol uygulamalarında donanımsal kurulum | [3] |
13 | Dosyaya kayıt işlemleri, web üzerinden bilgi alışverişi ve kontrol | [3] |
14 | Proje Örnekleri ve Sunumlar | [3] |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Bodur, Aydın, vd.; Enstrümantasyon ve Ölçme, İnfogate, 2001. [2] Ahmet Mavi (Ed.), Herkes için Labview 1, Pegem Akademi Yayıncılık, 2012. |
Ders Kaynakları | [2] Pastacı, Halit; Elektrik ve Elektronik Ölçmeleri, Metinler Matbaacılık, 1988. [4] LabView Tutorials, National Instruments, www.ni.com. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 10 |
1. Proje / Tasarım | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 116 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |