Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
18-19.Yüzyıllarda İslam Dünyası | YAK 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. NECMETTİN ALKAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AZMİ ÖZCAN, |
Dersin Yardımcıları | Yok |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Belli bir dönem yükseliş süreci yaşamasının ardından İslam Devletleri ve İslam toplumları 18. ve 19. yüzyıllar içinde gerileme dönemini yaşamaya başlamıştır. Hem kendi içindeki mücadeleler hem de hızla gelişmekte olan Avrupa Devletleri´nin hedefi haline gelen İslam Dünyası´nın 18. ve 19. yüzyıllarda içinde bulunduğu durumun ortaya koyulması |
Dersin İçeriği | 18. ve 19. yüzyılda Osmanlı Devleti, Türkistan, Ortadoğu, Hindistan Müslüman Devletleri ve bunların bu dönemde hem kendi aralarındaki ilişkiler hem de Avrupalı ülkeler ile olan ilişkileri ele alınır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam Dünyası´nın 18. ve 19. yüzyıllarda içinde bulunduğu durum ve bu dönemde hızla gelişen Avrupalı kavimlerin İslam Devletleri üzerine uyguladıkları keşfetme ve sömürme faaliyetlerini anlatır | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
2 | İslam Dünyasının bu dönemden önceki durumunun genel hatlarını çözümler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
3 | 18. Ve 19. Yüzyıllarda İslam devletlerinin içinde bulunduğu siyasi, sosyal ve ekonomik şartların değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, | Ödev, |
4 | İslam devletlerinin bu dönemde Batılı ülkeler karşısındaki durum ve tutumlarını inceler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , |
5 | Rusya,İngiltere ve diğer Avrupalı Devletlerin İslam Devletlerini sömürgeleştirme faaliyetlerini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 18. ve 19. yüzyıllardan önce İslam Dünyasının genel durumu | |
2 | 18. yüzyılda yıllarda Osmanlı İmparatorluğu´nun geneldurumu ve Avrupa Devletleri ile olan ilişkileri | |
3 | 18. Yüzyılda Osmanlı - Türkistan ilişkilerinin genel seyri | |
4 | 18. Yüzyılda Osmanlı Devleti- Hindistan ilişkilerinin genel seyri | |
5 | 18. Yüzyılda Türkistan Hanlıklarının Rusya ile olan ilişkileri | |
6 | 18. 19. yüzyıllarda Osmanlı Devleti´nin Ortadoğu politikası | |
7 | Rusya,İngiltere ve diğer Avrupalı Devletlerin İslam Devletlerini sömürgeleştirme faaliyetleri | |
8 | 19. yüzyılda yıllarda Osmanlı İmparatorluğu´nun geneldurumu ve Avrupa Devletleri ile olan ilişkileri | |
9 | Ara Sınav | |
10 | 19. Yüzyılda Osmanlı - Türkistan ilişkilerinin genel seyri | |
11 | 19. Yüzyılda Osmanlı Devleti- Hindistan ilişkilerinin genel seyri | |
12 | 19. Yüzyılda Türkistan Hanlıklarının Rusya ile olan ilişkileri | |
13 | II. Abdülhamit´in Panislamist politikası ile İslam dünyasını birleştirme çabaları | |
14 | Rusya´nın Türkistan´ı tamamen kontrol altına alması, İngilterenin Ortadoğuda hakimiyetini kabul ettirmesi ve Birinci Dünya Savaşına kadar olan süreç |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Armaoğlu, Fahir, Siyasi Tarih, Türkiye İş Bankası Yayınları Özey, Ramazan, İslam Dünyası, Ekram Yayınları Heyd, Uriel-Hourani, Albert, İslam Dünyası ve Batılılaşma, Yöneliş Yayınları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uzmanlık alanında araştırma, analiz ve kaynak tahlili yapabilme becerisi kazanma. | X | |||||
2 | Teknik yönlerden doktora tezi yazabilme kapasitesine sahip olma. | X | |||||
3 | Kuramsal ve yöntemsel bilgi seviyesi sayesinde alanına katkı sağlama yetkinliği kazanma. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanında eleştiri ve değerlendirme yapabilme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
5 | Alanındaki yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve bu yenilikleri değerlendirme yetkinliğine sahip olma. | X | |||||
6 | Farklı disiplinlerle ortak çalışabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
7 | Teknolojik gelişmeleri takip ederek, araştırma tekniklerini geliştirme. | X | |||||
8 | Doktora tezi ile ilgili en az iki akademik yayın yapma (tercihen ulusal veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlatma) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanlarını ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtabilme yetkinliği kazanma. | X | |||||
10 | Akademik hayatın davranış ve etik duyarlılığına sahip olma. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |