Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Yöntemleri | ADE 507 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CÜNEYT ARSLAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. CÜNEYT ARSLAN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dudu UYSAL |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilimsel bir çalışma sürecine girmeden önce böyle bir sürecin nasıl olması gerektiğine dair bilgilendirmeler şart koşulur. |
Dersin İçeriği | Bilim ve temel kavramlar (olgu, bilgi, mutlak, doğru, yanlış, evrensel bilgi v.b.), bilim tarihine ilişkin temel bilgiler, bilimsel araştırmanın yapısı, bilimsel yöntemler ve bu yöntemlere ilişkin farklı görüşler, problem, araştırma modeli, evren ve örneklem, verilerin toplanması ve veri toplama yöntemleri (nicel ve nitel veri toplama teknikleri), verilerin kaydedilmesi, analizi, yorumlanması ve raporlaştırılması. Bilimsel etik ve kaynak kullanım. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma mantığını kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
2 | Bilimsel yöntemleri uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Araştırmanın aşamaları arasında ilişkiler kurar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Konu belirleme ve sınırlandırma; kaynak taraması; Veri toplama; verileri sınıflandırma ve değerlendirme bilgilerini kullanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Verileri analiz eder ve yöntem uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Araştırmayı sonuçlandırma ve sunma becerisi kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içeriğinin tanıtılması ve yapılan alan araştırmalarından örnekler gösterilmesi. | |
2 | Bilimsel araştırmaya ait temel kavramlar: Bilim, Bilimsel bilgi, olgu, kavram, prensip, yasa, hipotez, teori tanımlarının verilmesi. Araştırmanın ne olduğu ve araştırma süreci nasıl gerçekleştiğinin verilmesi. | |
3 | Araştırma yöntemlerinin kökenleri ve tarihçesinin gözden geçirilmesi. Araştırmaya nasıl başlandığı ve araştırma sorularının nasıl geliştirilmesi gerektiğinin vurgulanması. Alan özgü problemler geliştirilmesinin sağlanması. | |
4 | Veri toplama süreci. Olgu, örneklem ve değişken kavramlarının gözden geçirilmesi. Eğitim araştırmalarında kullanılan yöntemler hakkında bilgi verilmesi. Alana özgü problem geliştirilerek bu kavramları ilgili örnekler üzerinde betimlemek. | |
5 | Nicel araştırma tasarımı ve ilgili temel kavramların verilmesi. Alana özgü nicel yöntemlerle geliştirilebilecek problemlerin belirlenmesi. | |
6 | Nicel araştırma tasarımı veri toplanma yollarının verilmesi ve anket, gözlem formu ve ölçek geliştirmenin nasıl geçekleştiği; dikkat edilmesi gereken hususların neler olduğunun verilmesi. Alana özgü problem ya da problemler üzerinden nicel verilerin top | |
7 | Nitel araştırma desenlerinin tanıtılması ve bunların farklılıklarının verilmesi. | |
8 | Nitel araştırmada örneklem çeşitlerinin tanıtılması ve alana özgü problemlerin nitel örneklemelerinin alınmasına dair örneklerin verilmesini sağlama. | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Nitel araştırmada veri toplama yöntemlerinin (görüşme, gözlem, doküman incelemesi) tanıtılması ve alan özgü bir problem üzerinden görüşme soruları ve gözlem dokümanlarının geliştirilmesinin sağlanması. | |
11 | Nitel araştırmada veri analizinin nasıl gerçekleştiği konusunun gözden geçirilmesi. | |
12 | Araştırma raporunda bulunması gereken bölümlerin tanıtılması ve bu raporun yazılması sırasında dikkat edilecek hususların (kaynakça, referans verme, içindekiler, tablolar listesi vs.) tanıtılması. | |
13 | Alanla ilgili belirlenen problemler doğrultusunda araştırma sürecinin yaşanılmasının sağlanması. | |
14 | Alanla ilgili belirlenen problemler doğrultusunda araştırma sürecinin yaşanılmasının sağlanması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | - Baade, Jussi; Gertel, Holger; Schlottmann, Antje. (2014) Wissenschaftlich arbeiten. Leitfaden für Studierende der Geographie, Haupt Verlag, 3. Auflage, Göttingen. - Büyüköztürk, Şener ve [Başkaları]. (2012) Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem A. Akademi, 11. Baskı, Ankara. - Moennighoff, Burkhard; Meyer, -Krentler, Eckhardt. (2010) Arbeitstechniken. Literarturwissenschaft. UTB Verlag, 14. Auflage, Stuttgart. - Ekiz, Durmuş. (2009) Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Beta Yayıncılık, 2. Baskı, Ankara. - Knigge-IIIlner, Helga. (2009) Der Weg zum Doktortitel. Strategien für die erfolgreiche Promotion. Selbstmotivation, Projekt- und Zeitplannung, Umgang mit Schreibblockaden, Präsentation von Ergebnissen. Campus concret Verlag, Paderborn. - Garbe, Christiane; Jesch, Tatjana; Holle, Karl. (2009) Texte lesen. Textverstehen-Lesedidaktik-Lesesozialisation. UTB Verlag, Paderborn. - Beinke, Christiane; Brinkschlute, Melanie; Bunn, Lothar; Thürmer, Stefan. (2008) Die Seminararbeit. Schreiben für den Leser. UTB Verlag, Konstanz. - Fix, Martin. (2008) Texte schreiben. Schreibprozesse im Deutschunterricht. UTB Verlag, Paderborn. - Franck, Norbert; Stary, Joachim. (2008) Die Technik wissenschaftlichen Arbeitens. Eine praktische Einleitung. UTB Verlag, Paderborn. - Kornmeier, Martin. (2008) Wissenschaftlich Schreiben leicht gemacht für Bachelor, Master, Dissertation. UTB Verlag, Göttingen. - İslamoğlu, Ahmet Hamdi. (2003) Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Beta Yayıncılık, 2. Baskı, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kullanır; aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde ve disiplinler arasılıkta geliştirir ve deinleştirir. | X | |||||
2 | Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisini kullanır. | X | |||||
3 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlar. | X | |||||
4 | Alana özgü çalışmaları eleştirel değerlendirir ve sentez yapar. | X | |||||
5 | Alanla ilgili yeniliklere ve yeni fikirlere açıktır ve yeni fikirler üretir. | X | |||||
6 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte eder. | X | |||||
7 | İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder. | X | |||||
8 | Alanı ile ilgili en az bir akademik yayın yapar (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatır) | X | |||||
9 | Uzmanlık alanları ile ilgili bilgilerini kullanarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurar. | X | |||||
10 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |