Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Arıtma Çamurlarının Tarımda Kullanılması | CEM 604 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SAİM ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Arıtma çamuları ve bunların işlenmesi ile elde edilen gübre ve toprak ıslah edici malzemelerin, çevresel riskler ve konu ile ilgili yönetmelikleri göz önünde bulundurarak, sürdürülebilir bir şekilde arazide kullanımı ve geri kazanımının tanıtılması. |
Dersin İçeriği | Toprak profilinin tanımlanması, toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri. Kirleticilerin toprakta dönüşüm ve taşınımı. Arıtma çamurlarının sınıflandırılması ve özellikleri. Arıtma çamurlarının uygulanabileceği bölgeler, topraklar ve bitkiler. Bitki beslenmesi için gerekli elementler, bitki fizyolojisini olumsuz etkileyen mineraller. Çamur uygulama yöntemleri ve yönetmelikler. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Arıtma çamurlarının bertarafında çevreye duyarlı alternatif bertaraf yöntemlerini tanımlayabilme | Anlatım, | Sınav , Ödev, |
2 | Tarımda değerlendirilecek arıtma çamurlarının kalite kriterlerini tanımlayabilme | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
3 | Arıtma çamurlarının uygulanacağı bölgeleri ve bitkileri tanımlayabilme | Anlatım, Örnek Olay, | Sınav , Performans Görevi, |
4 | Arıtma çamurlarının tarımsal arazide bertarafında risk unsurlarını tanımlayabilme ve bunları giderebilme | Anlatım, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Türkiye, AB ve dünyada arıtma çamurları ile ilgili yönetmelikleri yorumlayabilme | Anlatım, | Sınav , Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toprak profilinin yapısı fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri | |
2 | Bitki beslenmesinde gerekli makro ve iz elementler ve fonksiyonları | |
3 | Tarımda değerlendirilecek arıtma çamurlarının kalite kriterleri | |
4 | Endüstriyel ve evsel arıtma çamurlarının bileşimleri, laboratuarda uygulamalı analiz yöntemleri | |
5 | Arıtma çamurlarının uygulanabileceği bölgeler, bitkiler ve topraklar | |
6 | Çamurların topraklara veriliş zaman, yöntem ve sıklıkları; agronomik yük ve ağır metal yüklerinin hesaplanması | |
7 | Çamurlarda ağır metal ve organik mikro kirleticilerin toprakta tutulması, taşınması ve transformasyonu | |
8 | Arıtma çamurlarında bulunan kirleticilerin toprak canlıları, bitkiler ve insanlara geçişi ve potansiyel zararları | |
9 | Türkiye, AB ve dünyada arıtma çamurları ile ilgili yönetmelikler | |
10 | Ara Sınav | |
11 | Arıtma çamurlarına gelen kirlilik kaynakları ve bunların azaltılabilirliği ile ilgili bilimsel makalelerin irdelenmesi | |
12 | Bitki örneklerinde ağır metal analiz yöntemleri | |
13 | Konuyla ilgili seminer sunumu | |
14 | Konuyla ilgili seminer sunumu |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Arıtma Çamurlarının Tarımsal amaçlı Kullanımı. Ders Notu. |
Ders Kaynakları | 2. Kocasoy, G., 1994. Atıksu arıtma çamuru ve katı atık ve kompost örneklerinin analiz yöntemleri. Boğaziçi Üniversitesi. 3. Manser, A.G.R., Keeling, A.A., 1996. Practical Hand Book of Processing and Recycling Municipal Waste. Lewis Publisher. 4. McFarland, M.J., 2000. Biosolids Engineering. McGrow-Hill. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | ||||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 14 | 28 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |