Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yapıların Deneysel Analizi | INM 551 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET EMİROĞLU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. METİN İPEK, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Kutalmış Recep AKÇA |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Deprem bölgesi olan ülkelerde mevcut binaların durumu veya deprem görmüş binalarda oluşan hasarların detaylı olarak analiz edilmesi gerekmektedir. Bu analizler mevcut yapılar üzerinde yapılacağı düşünülürse bu analizlerin binaya hasar vermemesi istenir. Yapıdan herhangi bir numune almadan analizlerinin yapılması ancak teknolojik cihazların kullanılması ile mümkün olabilmektedir. Bu ders kapsamında, yapı malzemeleri ve yapılar üzerindeki deneylerde ölçme teknikleri, deney aletlerinin ve deneysel uygulamalarından örnekler vermek ve deney sonuçlarının değerlendirilmesi yapılacaktır. Bu testleri öğrenmek ve ileri düzeyde eğitim almak isteyen veya deprem bölgesi olan ülkemizde deneysel çalışma yapmak isteyen öğrenciler için bu dersin gerekli olduğu kanaatindeyim. |
Dersin İçeriği | Ölçmede güvenilirlik, Ölçü aletlerinin özelikleri, tolerans, hata yayılışı, Mekanik, Elektrik dirençli deformasyon ölçerlerin (EDÖ) çalışma esasları, Potansiyometrik devre, Sabit voltaj ve sabit akım devreleri, Gerilme-şekil değiştirme analizi, EDÖ uygulama teknikleri (yapıştırma, lehimleme ve bağlantılar), Deneysel olarak yapılan bilimsel araştırmanın amaç ve çeşitleri, Deneysel veri analizinin amacı, Deney tasarımı, Deney sonuçlarının değerlendirilmesi, rapor yazılması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ölçme aletlerinin özellikleri, tolerans, hata yayılışı hesaplayabilir | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav , |
2 | Mekanik ölçme aletlerinin özelliklerini bilir | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Performans Görevi, |
3 | Elektrik dirençli deformasyon ölçerlerin (EDÖ) çalışma esaslarını bilir | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
4 | EDÖ uygulama tekniklerini (yapıştırma, lehimleme ve bağlantılar) yapabilir | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
5 | Potansiyometrik devreleri tanımlayabilir | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Ödev, |
6 | Sabit voltaj ve sabit akım devrelerini bilir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
7 | Gerilme-şekil değiştirme analizini yapabilir | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
8 | Bilimsel araştırmanın amaç ve çeşitlerini bilir | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav , |
9 | Bilimsel araştırmanın temel kavramlarını bilir | Anlatım, | Sınav , |
10 | Seçilen bir konunun araştırmanın planlanması planlayabilir | Deney / Laboratuvar, | Performans Görevi, |
11 | Araştırma Yöntemleri, literatür taraması kavramı, yapılacak çalışmalarda deney yönteminin tespiti, standartları kullanabilir | Anlatım, | Sınav , Performans Görevi, |
12 | Deney numunesi hazırlayabilir | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Performans Görevi, |
13 | Deney düzeneği tasarlayabilir | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
14 | Deney sonuçlarının değerlendirebilir | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav , |
15 | Sonuçları raporlayabilir | Anlatım, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ölçme aletlerinin özellikleri, Tolerans, hata yayılışı | |
2 | Mekanik ölçme aletlerinin özellikleri | |
3 | Elektrik dirençli deformasyon ölçerlerin (EDÖ) çalışma esasları | |
4 | Elektrik dirençli deformasyon ölçerlerin (EDÖ) çalışma esasları | |
5 | EDÖ uygulama teknikleri (yapıştırma, lehimleme ve bağlantılar) | |
6 | Potansiyometrik devre, Sabit voltaj ve sabit akım devreleri | |
7 | Gerilme-şekil değiştirme analizi | |
8 | Bilimsel araştırmanın amaç ve çeşitleri, temel kavramlar, veri analizinin amacı | |
9 | Araştırmanın planlanması, örnek hazırlanacak araştırma konusunun tespiti | |
10 | Araştırma Yöntemleri, literatür taraması kavramı, yapılacak çalışmalarda deney yönteminin tespiti, standartların kullanımı | |
11 | Deney numunelerinin hazırlanması | |
12 | Deney düzeneği tasarımı | |
13 | Deney sonuçlarının değerlendirilmesi | |
14 | Sonuçların sunulması ve raporların hazırlanması |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] M. S. Akman, Yapıların Muayenesi ve Ölçme Tekniği, İTÜ İnşaat Fakültesi Ders Notu, 1975. [2] J. H. Bungey, The Testing of Concrete in Structures, Surrey University Press, 1982. [3] Köksal, B.A., İstatistik analiz metodları, Çağlayan kitapevi, İstanbul, 1985. [4] Necla, Ç, Deney tasarımı ve çözümlemesi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, 1988. |
Ders Kaynakları | [5] J.W. Dally, and W. F. Riley, Experimental Stress Analysis, Mc Graw-Hill, New York, 1991. [6] Muluk, Z., Toktamış, Ö., Kurt, S., Karaağaoğlu, E., Deney düzenlemede istatistiksel yöntemleri, Ege üniversitesi, İzmir, 1994. [7] In-Place Methods to Estimate Concrete Strength, ACI 228. 1R, 1995. [8] K. Özdamar, ?Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi, Kaan Kitapevi, 2004. [9] Ş. Kalaycı, ?SPSS Uygulamalı Çok değişkenli İstatistik Teknikleri, Asil Yayın Dağıtım, Ankara, 2009. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 |
2. Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 |
3. Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 |
4. Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Ödev | 1 | 12 | 12 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 4 | 5 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |