Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hidrolik Mühendisliği | INM 301 | 5 | 3 + 2 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. OSMAN SÖNMEZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi MEHMET SANDALCI, Prof.Dr. EMRAH DOĞAN, Doç.Dr. OSMAN SÖNMEZ, Prof.Dr. LÜTFİ SALTABAŞ, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Fatma Demir |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hidrolik ile ilgili temel kavramlar verilerek, açık kanallar hidroliği ve boru hidroliği ilgili çözüm yöntemlerini öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Temel kavramlar, boru hidroliği, hazne-boru sistemlerin çözümü, açık kanal hidroliği, üniform olmayan açık kanal akımları, tedrice değişken akımlar, ani değişen akımlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Boru sistemlerindeki sürekli ve yersel yük kayıplarını hesaplanabilecektir. [pç 1, pç 2, pç 5] | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
2 | Boru-hazne-pompa ve şebeke problemlerini çözümleyebilecektir. [pç 2] | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
3 | Açık kanalları en uygun kesit ilkesine göre tasarlayabilecektir. [pç 1, pç2] | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
4 | Açık kanallarda hidrolik sıçrama olup olmadığını belirleyebilecektir. [pç 2, pç 5] | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
5 | Tedrici değişken akımlarda çeşitli metotları uygulayarak su yüzü profillerini belirleyebilecektir. [pç 1] | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
6 | Açık Kanal Hidroliği ile ilgili hidrolik laboratuvarında deneyler yapabilecektir. [pç 5] | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
7 | Açık kanallarda boyutlandırma yapabilecektir. | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
8 | |||
9 | Özgül enerji, eşik üstü enerji, kabarma problemlerini çözümleyebilir. | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
10 | |||
11 | Kontrol yapılarını anlar ve problem çözer | Anlatım, Problem Çözme, | Sınav , |
12 | |||
13 | |||
14 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Boru hidroliği, yersel ve sürekli yük kayıpları | |
3 | Hazne-boru sistemleri | |
4 | Hazne-boru sistemlerinin çözümü | |
5 | Su dağıtımı şebekeleri | |
6 | Açık kanal hidroliği | |
7 | Kararlı üniform açık kanal akımları | |
8 | Kararlı üniform olmayan açık kanal akımları | |
9 | Üniform olmayan açık kanal akımları | |
10 | Tedrici değişen üniform olmayan akımlar | |
11 | Tedrici değişen üniform olmayan akımlar, Laboratuvarda deney | |
12 | Ani değişen üniform olmayan akımlar, Laboratuvarda deney | |
13 | Kontrol yapıları, Laboratuvarda deney | |
14 | Su alma yapıları. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders Notu |
Ders Kaynakları | 1. Sümer, B.M., Ünsal, İ., ve Bayazıt, M., Hidrolik, Birsen Yayınevi 2. Yüksel, Y., Akışkanlar Mekaniği ve Hidrolik, Arıkan Yayınevi 3. John M. Cimbala, Yunus A. Cengel. Fluid Mechanics 4. Ilgaz, C., Karahan M.E., Bulut, A., Akışkanlar mekaniği ve Hidrolik Problemleri, Çağlayan Kitap Evi |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matemetik,fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becersi | ||||||
5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 5 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
2. Ödev | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 2 | 1 | 2 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 136 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |