Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tasavvuf Tarihi ve Felsefesi | DAO 401 | 7 | 2 + 0 | 2 | 2 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SEZAİ KÜÇÜK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilimsel bir alan olarak tasavvufun yapısı, ana kavramları, kaynakları ile zühd, tasavvuf ve tarikatlar dönemleri ve tasavvufun mesellerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi bu dersin temel amacını oluşturmaktadır. |
Dersin İçeriği | Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi, kaynak eserleri, kavramları ve diğer ilimlerle münasebeti, Zühd, Tasavvuf Dönemi ve Tarikatlar dönemi ve tasavvufun meseleleri. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tasavvufun tanımı, konusu, gayesi ve özelliklerini anlatır. Tasavvufa ilişkin temel kavramları, tasavvufun kaynaklarını dar ve geniş anlamda tanımlar. Tasavvuf tarihinin tanımını bilir, kaynakları ve dönemlerini sıralar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Zühd ve Tasavvuf döneminin unsurlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Tasavvuf kavramlarını, sufi uygulamalarını ve tasavvuf döneminde ortaya çıkan tasavvuf anlayışlarını yorumlar. Sufi biyografilerini örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebetini kurar, aralarındaki farklılıkları ayırt eder. Tasavvufun menşei ile ilgili görüşleri analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Başlangıçtan tarikatlar dönemine kadar bu süreçte yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Başlangıçtan tarikatlar dönemine kadar bu süreçte yer alan unsurları değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Tarikatlar dönemi düşünce, kültür ve kurumlarına ilişkin temel kavram ve konuları dar ve geniş anlamda tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
8 | Tasavvufi düşünce ve tarikat unsurlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
9 | Tarikatlar dönemi sufi uygulamalarını yorumlar, örnekler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
10 | Tarikatlar arasındaki farklılıkları ayırt eder. Tarikatların tasavvufa getirdiği yorumları tartışır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
11 | Tasavvufi meseleler içerisinde yer alan konuları bir araya getirip, temsilcilerinin bu meselelere yaklaşımlarını da derleyerek genellemelere ulaşır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
12 | Tarikatlar döneminde ortaya çıkan unsurları değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mistisizm ve Tasavvuf; Tasavvuf tanımı, konusu, gayesi ve özellikleri | |
2 | Tasavvufun kaynağı: Kitap ve Sünnet; Tasavvufun kaynak eserleri (Klasikler) | |
3 | Tasavvufun diğer İslami ilimlerle münasebeti; Tasavvufun sosyal ilimlerle ve güzel sanatlarla münasebeti | |
4 | Zühd Dönemi ve Zühd Mektepleri | |
5 | Tasavvuf Dönemi ve Tasavvuf Mektepleri | |
6 | Tasavvuf kavramları (tahalluk); Tasavvuf kavramları (tahakkuk) | |
7 | Tarikatlar Dönemi ve Tarikatların sosyal fonksiyonları | |
8 | Tarikat Kurumları, tekkelerde eğitim, fütüvvet ve âhilik teşkilatı | |
9 | Bayramiyye, Bedeviyye, Bektaşiyye, Çiştiyye | |
10 | Halvetiyye, Kâdiriyye, Mevleviyye, Nakşbendiyye | |
11 | Varlık ve Mertebeleri; Marifet (Bilgi) | |
12 | İnsan ve İnsan-ı Kâmil; Râbıta | |
13 | Rüya, İstiğâse, İstimdâd, Tevessül, Keramet, İcazet, Silsile | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yılmaz, H. Kamil (2002): Anahatlarıyla Tasavvuf ve Tarikatlar. İstanbul: Ensar Yayınları. |
Ders Kaynakları | [1] Öztürk, Y. N. (1979): Kuran-ı Kerim ve Sünnete Göre Tasavvuf. İstanbul: Fatih Yayınevi Matbaası. [3] Eraydın, S. (1981): Tasavvuf ve Tarikatlar. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları. [4] Kara, M. (1983): Tasavvuf ve Tarikatlar Tarihi. İstanbul: Dergah Yayınları. [5] Mahmut Erol Kılıç (2012): Tasavvufa Giriş, İstanbul: Sufi Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. | X | |||||
1 | Din ve Ahlak ile ilgili bilgileri tanır ve İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitiminde kullanır. | X | |||||
2 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | X | |||||
2 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer. | X | |||||
3 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. | X | |||||
3 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda bir süreci çözümler ve tasarlar. | X | |||||
4 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. | X | |||||
4 | İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi eğitimi alanında verileri çözümler, özel öğretim yöntemlerini uygular, sosyolojik ve psikolojik perspektif kazanır ve toplumsal olayları yorumlar. | X | |||||
5 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. | X | |||||
5 | Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve hesaplama araçlarını kullanır. | X | |||||
6 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
6 | Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar. | X | |||||
7 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. | X | |||||
7 | Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme davranışı kazanır. | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. | X | |||||
9 | Sözlü ve yazılı iletişim becerileri kazanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | X | |||||
10 | Mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır. | X | |||||
11 | Ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları saptar ve bu sorunlara karşı duyarlı davranış gösterir. | X | |||||
12 | Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 61 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,44 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 2 |