Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Günümüz Hadis Problemleri | ILA 456 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Doç. Dr. Erdinç AHATLI |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Günümüzde hadis ilmi, hadis tarihi ve hadis usulü ile ilgili olarak tartışma konusu olan problemlerin tespit ve çözümleri konusunda öğrenciyi kanaat sahibi kılmak. |
Dersin İçeriği | Bu derste hadis ve sünnetin tanımı, dindeki yeri ve önemi, geçmişten günümüze hadis karşıtlığı, hadise yöneltilen tenkitler ve cevapları, günümüzde tartışma konusu olan hadisle ilgili problemler ele alınıp tartışılmakta ve çözümler üzerinde durulmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Günümüzde hadis ve sünnet kavramları konusunda ortaya çıkan yeni tanım ve yaklaşımları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Sünnetin günümüz için anlamı, önemi ve değeri konusunda temel bilgi ve yaklaşımları değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Sünnete yöneltilen itirazlar ve tenkitleri tahlil eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Çağımızda ortaya çıkan sünnete yönelik farklı yaklaşımları tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Oryantalisterin ve modernistlerin sünnet hakkındaki yaklaşımlarını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Modern dönem metin tenkit esaslarıyla hadis tenkit metotlarını karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sünnet ve Hadisin Mahiyeti. | |
2 | Sünnetin Kaynağı | |
3 | Sünnetin Önemi ve Bağlayıcılığı | |
4 | Sünnetin Bilgi Değeri | |
5 | Sünnetin Etkisi ve Günümüz İçin Anlamı | |
6 | Sünnet Karşıtlığının Tarihçesi ve Yöneltilen İtirazlar | |
7 | Sünnete Yöneltilen İtirazlara Cevaplar | |
8 | Ara Sınav | |
9 | Sünnete Yöneltilen İtirazlar Hakkında Genel Değerlendirmeler | |
10 | Hadis Külliyatına Yöneltilen Tenkitler | |
11 | Sahabeye Yöneltilen Tenkitler | |
12 | Hadisin Nakline Yönelik Eleştiriler: Mana Rivayeti | |
13 | Hadisin Nakline Yönelik Eleştiriler: Sened Tenkidi | |
14 | Hadisin Nakline Yönelik Eleştiriler: Metin Tenkidi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Aydınlı, Abdullah, Günümüz Hadis Problemleri, Adapazarı. |
Ders Kaynakları | [1] el-Kardavi, Yusuf, Sünneti Anlamada Yöntem, trc. Bünyamin Erul, Kayseri 1993 (Rey Yayıncılık). [2] Kırbaşoğlu, M. Hayri, İslam Düşüncesinde Sünnet, Ankara 1993 (Fecr Yayınevi). [3] Brown, Daniel, İslam Düşüncesinde Sünneti Yeniden Düşünmek, trc. Sabri Kızılkaya-Salih Özer, Ankara 2002 (Ankara Okulu). [4] Aydınlı, Abdullah, Hadiste Tespit Yöntemi, İstanbul 2003 (Kitabevi) [5] Osmani, M. Taki, Sünnetin Değeri ve Bağlayıcılığı, trc. Mehmet Özşenel, İzmir 2007 (Işık Akademi Yayınları). [6] Erdoğan, Mehmet, Vahiy-Akıl Dengesi Açısından Sünnet, İstanbul 2001 (İFAV Yayınları). [7] Polat, Salahattin, Hadis Araştırmaları, İstanbul 1997 (İnsan Yayınları). |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | |||||||
2 | |||||||
3 | |||||||
4 | |||||||
5 | X | ||||||
6 | X | ||||||
7 | X | ||||||
8 | |||||||
9 | X | ||||||
10 | |||||||
11 | X | ||||||
12 | |||||||
13 | |||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 5 |
2. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 5 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |