Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Halk Bilimi | TDE 151 | 1 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi YAVUZ KÖKTAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi YAVUZ KÖKTAN, |
Dersin Yardımcıları | Yrd. Doç. Dr. Selçuk Kürşad KOCA |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Dünya halk bilimi çalışmalarının başlaması ve tarihi süreç içerisinde tekâmülünü, metot ve tekniklerini, gelinmiş olan son aşamayı öğretmek |
Dersin İçeriği | Folk, lore, folklor kavramı ve tanımı; halk ve halkîlik; folklorun alanı, folklorun amacı, folklorun ilişkide olduğu ve yararlandığı bilim dalları, manevi kültür mahsûlleri, maddî kültür mahsulleri, folklor ve edebiyat ilişkisi ; folklore ve fakelore; folklorda varyant; authentism kavramı ve orijinallik; folklorun genel kuralları; kanunları; folklor akımları; okulları; folklor metodolojisi. Türkiyede folklor, ilk folklor çalışmaları; Türk folklorunun kaynakları; yazılı kaynaklar,sözlü kaynaklar; görsel kaynaklar, maddi kaynaklar Türk folkloru ile ilgili yayınlar; Türk folkloru ile ilgili ilmî toplantılar ve kurslar; Türk folkloru ile ilgili kurum ve kuruluşlar; Üniversiter yapılanma; folklorla ilgili arayışlar, anlayışlar, yaklaşımlar. Halk bilimi konularının Türk folkloru örnekleriyle açıklanması. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Halkbilimi ile ilgili kavramları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Halkbilimi metodolojisi hakkında yorumlama yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Halk bilimi ile ilişkisi olan bilimleri sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Türkiyedeki ilk folklor çalışmalarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Folklorun genel kurallarının tasnifini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Türk folkloruyla ilgili yazılı ve sözlü kaynakları sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Folk, lore, folklor kavramı ve tanımı | "DUNDES, Alan; (1997), Halk Kimdir, Çev. Metin Ekici, Milli Folklor, Ankara" makalesini okumak. |
2 | Halk ve halkîlik folklorun alanı folklorun amacı | "Folk ve Halk Terimleri Üzerine “Milli Folklor Dergisi, Cilt:1, Yıl:2, Sayı:5, Mart 1990” Makalesi okunarak gelinecek |
3 | Kültür Kavramı Manevi kültür mahsûlleri, maddî kültür mahsulleri | Kültürün çeşitli tanımları sözlüklerden araştırılacak |
4 | Folklor ve edebiyat ilişkisi folklore ve fakelore | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
5 | Folklorda varyant | varyant kelimesinin sözlüklerden karşılığına bakılacak |
6 | Folklorun genel kuralları folklorun kanunları, araştırma teknikleri | Kaynak kitaplardan konu takibi |
7 | Folklor akımları Folklor okulları Folklor metodolojisi, | "Acıpayamlı, Orhan , Türkiye´de kurulan ilk folklor okulu, III. Milletleraras› Türk Folklor Kongresi Bildirileri, I. cilt, Genel Konular, Ankara. 1986, 21" isimli makalesi okunacak |
8 | Türkiyede folklor, ilk folklor çalışmaları | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
9 | Türk folklorunun kaynakları Yazılı kaynaklar, yazılı eserler; kitabelerSözlü kaynaklar, görsel kaynaklar, Türk folkloru ile ilgili yayınlar, Türk folkloru ile ilgili ilmî toplantılar ve Türk folkloru ile ilgili kurum ve kuruluşlar | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
10 | İnanç İnanış | ARTUN, Erman; Türk Halkbilimi kitabından ilgili ünitenin okuması yapılacak |
11 | Sosyal Normlar, Halk kültüründe geçiş dönemleri Doğum | "ÖRNEK, Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara, 2000." kitabının ilgili bölümleri okunacak |
12 | Evlenme | "ÖRNEK, Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara, 2000." kitabının ilgili bölümleri okunacak |
13 | Ölüm | "ÖRNEK, Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara, 2000." kitabının ilgili bölümleri okunacak |
14 | Bayramlar, törenler, kutlamalar, halk mutfağı | "ALANGU, Tahir; Türkiye Folkloru El kitabı, Adam Yay., İstanbul, 1983." kitabın ilgili bölümleri okunacak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Açıköğretim Fakültesi Ders Notları |
Ders Kaynakları | ÖRNEK, Sedat Veyis, Türk Halk Bilimi, Kültür Bakanlığı Yay. Ankara, 2000. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır. | X | |||||
2 | Atatürk İlkeleri ve inkılapları konusunda bilgi edinir. | ||||||
3 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisi kazanmayı amaç edinir. | ||||||
4 | Türk dilini ses bilgisi, şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceler. | ||||||
5 | Türk Dili ve Edebiyatının metinlerini başlangıcından günümüze kadar edebi olarak ve dil bilgisi açısından değerlendirebilir. | ||||||
6 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında yazılmış temel eserleri tanır; Türk dilinin tarihi gelişimini temsil eden örnek metinleri okur ve çeviri yazıya aktarır. | ||||||
7 | Çağdaş ve klasik edebiyat bilgi ve teorilerini, belirli akımlar ve kuramlar çerçevesinde değerlendirir, edebiyat ve dil bilimi açısından eleştiri yapar. | ||||||
8 | Edebi dönemler (klasik veya çağdaş), edebi akımlar ve şahsiyetler üzerinde, mesleki sorumluluk bilinciyle bilimsel, edebi , disiplinler arası araştırmalar yapar. | ||||||
9 | Lehçe, şive ve ağız bilgisinin içeriğini anlar; Türkiye Türkçesinin ağızlarına ait metinleri inceler. | ||||||
10 | Gerekli metot, yöntem ve teknikleri öğrenerek halk bilimi alanında araştırma ve derleme yapabilir | X | |||||
11 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur. | X | |||||
12 | Türk Dili ve Edebiyatı Programında edindiği bilgi ve teorileri; eğitim-öğretim, araştırma ve kamusal hizmet alanlarında kullanır ve uygular. | X | |||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini ve bunu gerçekleştirmeye dönük becerileri edinir. | X | |||||
14 | Türk Dili ve Edebiyatı alanında mesleki sorumluluk ve ahlaki değerleri gözetir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Halkbilimi ile ilgili kavramları tanımlar. | ||||||||||||||
2 | Halkbilimi metodolojisi hakkında yorumlama yapar. | ||||||||||||||
3 | Halk bilimi ile ilişkisi olan bilimleri sınıflandırır. | ||||||||||||||
4 | Türkiyedeki ilk folklor çalışmalarını analiz eder. | ||||||||||||||
5 | Folklorun genel kurallarının tasnifini yapar. | ||||||||||||||
6 | Türk folkloruyla ilgili yazılı ve sözlü kaynakları sınıflandırır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 55 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 3 | 15 | 45 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |