Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Anayasa Hukuku | HUK 108 | 2 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Bulunmamaktadır |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HALİL KALABALIK, Dr.Öğr.Üyesi FERHAT USLU, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Mehmet Akgül |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Osmanlı Devleti´nden günümüze kadar ki anayasal gelişmeler ve bu gelişmelerin arka planını öğretmektir. Ayrıca şu anda yürürlükte olan anayasanın genel ilkeleri ile temel kurumları hakkında bilgi vermektir. |
Dersin İçeriği | Sened-i İttifak´tan başlayarak 1876 Kânûn-i Esâsî´ye kadarki anayasal belgeler. 1876 Kânûn-i Esâsî,1921 Teşkilat-ı Esasiye Kanunu, 1924 Teşkilat-ı Esasiye Kanunu, 1961 Anayasası, 1982 Anayasası. 1982 Anayasası´nda yer alan devletin temel organ ve kurumları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türk anayasal sistemini değerlendirebilir ve güncel anayasal sorunları analiz edebilir. Ayrıca Devletin ana organlarını ve kurumlarını tespit edebilir ve değerlendirebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Sınav , |
2 | Anayasa hukukunun bilgi kaynaklarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Sınav , |
3 | Hukuki uyuşmazlıklarda ve siyasi konularda anayasa hukukunun önemini değerlendirebilir ve Anayasa hükümlerine, davalara ve akademik görüşlere atıf yaparak hukuki sorunları çözebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Sınav , |
4 | Anayasa kavramın açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Sınav , |
5 | Devlet şekillerini ve kuvvetler birliği sistemlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Sınav , |
6 | Kurucu iktidar kavramını ve türlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Sınav , |
7 | Kuvvetler ayrılığı sistemleri örneklerle karşılaştırarak değerlendirilebilir.Demokrasi ve demokrasinin önemi, amacı, işlevini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Sınav , |
8 | Devlet kavramını ve devletin unsurlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Sınav , |
9 | Seçimlerin, önemi, işleyişi, sistematiğini açıklar. Siyasi partiler, önemi Türkiye´deki gelişimini ve yapılarını açıklar. | Anlatım, Anlatım, Soru-Cevap, Soru-Cevap, Tartışma, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, Anlatım, Anlatım, Soru-Cevap, Soru-Cevap, Tartışma, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Sınav , Sözlü Sınav, Sınav , Sınav , Sözlü Sınav, |
10 | Devlet şekillerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Sınav , |
11 | Temel hak ve ödevlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Tartışma, Örnek Olay, Problem Çözme, | Sınav , Sınav , |
12 | Hükümet sistemlerini tanıyıp farklı türlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, Sınav , Ödev, |
13 | Türkiye´deki anayasal gelişme ve Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının temel kavramları ve kurumlarını açıklayabilir. Ayrıca güncel sorunları yorumlayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Sınav , Ödev, |
14 | Demokrasi kavramını ve demokrasi anlayışlarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Sınav , Ödev, |
15 | Cumhuriyet Dönemi Anayasal Gelişmelerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
2 | Kurucu iktidar, Devlet kuramı | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
2 | ||
2 | Kurucu iktidar, Devlet kuramı | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
2 | ||
2 | 1876 Kânûn-i Esâsî´nin Genel İlkeleri, Temel Organlar ve Kurumlar | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
2 | ||
2 | 1876 Kânûn-i Esâsî´nin Genel İlkeleri, Temel Organlar ve Kurumlar | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
2 | ||
3 | ||
3 | 1921 Teşkilat-ı Esasiye Kanunu ve 1924 Teşkilat-ı Esasiye Kanunu´nda Genel İlkeler, Temel Organlar ve Kurumlar | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
3 | ||
3 | 1921 Teşkilat-ı Esasiye Kanunu ve 1924 Teşkilat-ı Esasiye Kanunu´nda Genel İlkeler, Temel Organlar ve Kurumlar | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
3 | ||
3 | Devlet şekilleri, Kuvetler birliği sistemleri | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
3 | ||
3 | Devlet şekilleri, Kuvetler birliği sistemleri | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
4 | Kuvvetler ayrılığı sistemleri, Demokrasi | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
4 | ||
4 | Kuvvetler ayrılığı sistemleri, Demokrasi | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
4 | ||
4 | 1961 Anayasası´nın Genel İlkeleri, Temel Organlar ve Kurumlar | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
4 | ||
4 | 1961 Anayasası´nın Genel İlkeleri, Temel Organlar ve Kurumlar | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
4 | ||
5 | ||
5 | 1982 Anayasası´nın Yapılması ve Genel İlkeler | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
5 | ||
5 | 1982 Anayasası´nın Yapılması ve Genel İlkeler | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
5 | ||
5 | Seçimler, Siyasi partiler | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
5 | ||
5 | Seçimler, Siyasi partiler | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
6 | Temel hak ve ödevler | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
6 | ||
6 | Temel hak ve ödevler | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
6 | ||
6 | 1982 Anayasası´nda Temel Hak ve Özgürlükler Rejimi I | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
6 | ||
6 | 1982 Anayasası´nda Temel Hak ve Özgürlükler Rejimi I | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
6 | ||
7 | ||
7 | 1982 Anayasası´nda Temel Hak ve Özgürlükler Rejimi II | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
7 | ||
7 | 1982 Anayasası´nda Temel Hak ve Özgürlükler Rejimi II | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
7 | ||
7 | Cumhuriyet Dönemi Anayasal Gelişmelerin Genel Hatları: 1921 ve 1924 Anayasaları | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
7 | ||
7 | Cumhuriyet Dönemi Anayasal Gelişmelerin Genel Hatları: 1921 ve 1924 Anayasaları | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
8 | 1961 Anayasasının Genel Özellikleri: 1971 ve 1973 Değişiklikleri | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
8 | ||
8 | 1961 Anayasasının Genel Özellikleri: 1971 ve 1973 Değişiklikleri | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
8 | ||
8 | 1982 Anayasası Düzeninde Siyasi Partiler Hukuku | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
8 | ||
8 | 1982 Anayasası Düzeninde Siyasi Partiler Hukuku | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
8 | ||
9 | ||
9 | Ara Sınav | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
9 | ||
9 | Ara Sınav | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
9 | ||
9 | Vize haftası | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
9 | ||
9 | Vize haftası | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
10 | Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının Yeniden Yapılandırılması: 1961 ve 1982 Anayasalarının | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
10 | ||
10 | Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının Yeniden Yapılandırılması: 1961 ve 1982 Anayasalarının | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
10 | ||
10 | 1982 Anayasası´nda Yasama Organı | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
10 | ||
10 | 1982 Anayasası´nda Yasama Organı | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
10 | ||
11 | ||
11 | 1982 Anayasası´nda Yürütme Organı | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
11 | ||
11 | 1982 Anayasası´nda Yürütme Organı | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
11 | ||
11 | 1982 Anayasasının Temel İlkeleri, 1982 Anayasasında İnsan Hakları | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
11 | ||
11 | 1982 Anayasasının Temel İlkeleri, 1982 Anayasasında İnsan Hakları | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
12 | Yasama Organı, Yasama İşlevi,TBMM Üyeliğine İlişkin Hükümler ve Hukuki Statüleri | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
12 | ||
12 | Yasama Organı, Yasama İşlevi,TBMM Üyeliğine İlişkin Hükümler ve Hukuki Statüleri | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
12 | ||
12 | 1982 Anayasası´nda Yargı Organı | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
12 | ||
12 | 1982 Anayasası´nda Yargı Organı | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
12 | ||
13 | ||
13 | Türkiye Anayasa Mahkemesi ve Türkiye Anayasa Yargısı Düzeni | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
13 | ||
13 | Türkiye Anayasa Mahkemesi ve Türkiye Anayasa Yargısı Düzeni | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
13 | ||
13 | Yürütme ve Yürütme İşlevi,Yürütme Organının Düzenleyeci İşlemleri | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
13 | ||
13 | Yürütme ve Yürütme İşlevi,Yürütme Organının Düzenleyeci İşlemleri | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
14 | Türkiyede Anayasa Yargısı | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
14 | ||
14 | Türkiyede Anayasa Yargısı | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
14 | ||
14 | 1982 Anayasası´na Göre Anayasanın Yapılması ve Değiştirilmesi | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
14 | ||
14 | 1982 Anayasası´na Göre Anayasanın Yapılması ve Değiştirilmesi | Aşağıdaki kitapların ilgili bölümlerini okuma |
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ergun ÖZBUDUN, Türk Anayasa Hukuku, 16. Basım, Ankara, Yetkin Yayınevi, 2015. Bülent TANÖR, Osmanlı-Türk Anayasal Gelişmeleri, 26. Basım, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2015. Ferhat USLU, 1982 Anayasası’na göre Türk Anayasa Hukuku Ders Notları, Ankara, Adalet Yayınevi, 2015. Ferhat USLU, Anayasa Yargısının Sınırları Sorunu ,2. Basım, Ankara, Adalet Yayınevi, 2015. Ferhat USLU, Anayasa Hukuku Uygulamaları, Ankara, Adalet Yayınevi, 2015. Ferhat USLU, Anayasa Yargısı, Ankara, Adalet Yayınevi, 2015. |
Ders Kaynakları | Diğer Kaynaklar kısmında sayılan kitaplar dışında dersin içeriğiyle ilgili her türlü makale ve bilimsel çalışmalar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | ||||||
2 | Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | ||||||
3 | İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma | ||||||
4 | İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | ||||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma | ||||||
6 | Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | ||||||
8 | Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | ||||||
10 | İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | ||||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Türk anayasal sistemini değerlendirebilir ve güncel anayasal sorunları analiz edebilir. Ayrıca Devletin ana organlarını ve kurumlarını tespit edebilir ve değerlendirebilir | |||||||||||
2 | Anayasa hukukunun bilgi kaynaklarını açıklar. | |||||||||||
3 | Hukuki uyuşmazlıklarda ve siyasi konularda anayasa hukukunun önemini değerlendirebilir ve Anayasa hükümlerine, davalara ve akademik görüşlere atıf yaparak hukuki sorunları çözebilir. | |||||||||||
4 | Anayasa kavramın açıklar. | |||||||||||
5 | Devlet şekillerini ve kuvvetler birliği sistemlerini açıklar. | |||||||||||
6 | Kurucu iktidar kavramını ve türlerini açıklar. | |||||||||||
7 | Kuvvetler ayrılığı sistemleri örneklerle karşılaştırarak değerlendirilebilir.Demokrasi ve demokrasinin önemi, amacı, işlevini açıklar. | |||||||||||
8 | Devlet kavramını ve devletin unsurlarını açıklar. | |||||||||||
9 | Seçimlerin, önemi, işleyişi, sistematiğini açıklar. Siyasi partiler, önemi Türkiye´deki gelişimini ve yapılarını açıklar. | |||||||||||
10 | Devlet şekillerini açıklar. | |||||||||||
11 | Temel hak ve ödevlerini açıklar. | |||||||||||
12 | Hükümet sistemlerini tanıyıp farklı türlerini açıklar. | |||||||||||
13 | Türkiye´deki anayasal gelişme ve Türkiye Cumhuriyeti Anayasasının temel kavramları ve kurumlarını açıklayabilir. Ayrıca güncel sorunları yorumlayabilir. | |||||||||||
14 | Demokrasi kavramını ve demokrasi anlayışlarını açıklar. | |||||||||||
15 | Cumhuriyet Dönemi Anayasal Gelişmelerini açıklar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 2 | 10 | 20 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |