Mikro Yeterlik Programının Adı | Araştırma Kültürünün Geliştirilmesi |
Eğitim veren birim | |
AYÇ Seviyesi | 6 |
TYÇ Seviyesi | 6 |
Yeterlikler Çerçevesi Düzeyi | 6 |
Program Başlangıç-Bitiş Tarihi | - |
Eğitime Katılım Şekli | Yüz Yüze |
Saat / AKTS Değeri | 50 Saat / 2 AKTS |
Programın amacı ve içeriği | Bu mikro yeterlik programı, bireylerde araştırmaya dair güçlü bir farkındalık oluşturmayı ve araştırmayı bir yaşam biçimi olarak benimsemelerini sağlamayı hedefler. Program, katılımcılara bilgi edinme süreçlerinin öğretilmesinin yanında meraklı, sorgulayıcı ve yaratıcı yönlerinin geliştirilmesini de amaçlamaktadır. |
Koordinatör | Dr.Öğr.Üyesi MERYEM PELİN |
Eğiticiler | |
Programın Dili | Türkçe |
Program öğrenme çıktıları |
1. Araştırmayı bir düşünce biçimi ve kültür olarak içselleştirir. 2. Meraklarını sistematik bir araştırma sürecine dönüştürme becerisi kazanır. 3. Etik ve toplumsal sorumluluk bilinci geliştirir. 4. Araştırmalarında yaratıcı ve eleştirel düşünme becerilerini etkin şekilde kullanabilir. |
Program konuları |
1. Hafta: Araştırmaya Giden Yolda Merakın Gücü
Merakın insan gelişimindeki rolü
Bilim tarihinden ilham verici örnekler
Günlük yaşamda “Neden?” sorusunun gücü
2. Hafta: Soru Sorma Sanatı Soru türleri (açık uçlu, kapalı uçlu, hipotez odaklı) Sorgulama becerileri geliştirme Büyük soruların yarattığı etkilere örnekler 3. Hafta: Araştırmacı Bakış Açısı Geliştirilmesi Araştırmacının karakter özellikleri: Sabır, merak, analitik düşünce Yaratıcılık ve araştırmanın ilişkisi Eleştirel düşünmenin önemi 4. Hafta: Araştırmalarda Etik ve Sorumluluk Bilinci Araştırma etiği: Dürüstlük, toplumsal fayda, çevresel sorumluluk Bilimsel manipülasyonun ve hatalı uygulamaların etkileri 5. Hafta: Araştırmaların Toplumsal Etkileri Araştırmanın toplumdaki rolü Toplumsal problemleri çözmek için yaratıcı fikirler Gerçek hayattan örnekler: Araştırma temelli toplumsal değişim hikayeleri 6. Hafta: Araştırma Tasarımı Araştırmacı olarak bireysel hedefler belirleme Araştırma tasarımının temel basamakları (Ne zaman ne yapmalıyım) Araştırma tasarımı yolunda karşılaşılabilecek güçlükler 7. Hafta: Araştırmada Yapay Zekâ ile İş Birliği Yapay zekanın (YZ) araştırma süreçlerinde kullanımı YZ’nin etik yönleri YZ ile iş birliğinin avantajları ve sınırlamaları YZ kullanırken eleştirel düşünceyi sürdürmenin önemi |
Programın Öğretim Yöntemleri |
1. Teorik Ders Anlatımı 2. Atölye Çalışmaları ve Uygulamalar |
Anahtar Yetkinlikler |
1. Okuma yazma yetkinliği
2. Çoklu dil yetkinliği 3. Matematiksel yetkinlik ve bilim teknoloji ve mühendislikte yetkinlik 4. Dijital yetkinlik 5. Kişisel sosyal ve öğrenmeyi öğrenme yetkinliği 6. Vatandaşlık yetkinliği 7. Girişimcilik yetkinliği 8. Kültürel farkındalık ve ifade yetkinliği |
Ölçme ve Değerlendirme | Katılım ve Tartışmalar (%40): Grup etkinlikleri ve tartışmalara katılım. Mini Proje (%30): Toplumsal fayda odaklı bir araştırma önerisi geliştirilmesi. Ödev (%30): Araştırma kültürüne dair bireysel bakış açısını ve hedefleri içeren kısa bir yazı. |
Kalite Güvencesi | Mikro yeterliliklerin kalite güvencesi ölçütlerinin belirlenmesi ve güncellenmesinde, Avrupa Yükseköğretim Kalite Güvencesi Standartları ile Ulusal Yükseköğretim Kalite Güvencesi Standartları rehber alınır. (Sakarya Üniversitesi Mikro Yeterlikler Yönergesi / Madde 11) |
Program Başvuru ve Katılım Ön Koşulları | Sakarya Üniversitesi lisans öğrencisi olmak. |
Program Tamamlama Koşulları | |
Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları |
1. NitelikliEgitim 2. AmaclarIcinOrtakliklar |