Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çekirdek Fiziğinde Seçme Konular II | FIZ 522 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | İleri çekirdek Fiziği 2 dersi ile birlikte alınması tavsiye olunur. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. EMRE TABAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. RECEP AKKAYA, |
Dersin Yardımcıları | Nükleer Fizik EBD Araş.Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çekirdek fiziğinde lisansüstü düzeyde seçilmiş konular ile ilgili kavramları öğretmek ve ileri teorik araştırmalarda bunları kullanma yeteneğini öğrencilere kazandırmak |
Dersin İçeriği | Bağımsız parçacıklar modeli, Nükleer ortalama alan, Ortalama alan yaklaşımı ve fenomenolojik potensiyeler, Fock uzayı: Parçacık yaratma ve yok etme operatörlerinin özellikleri, Tek-parçacık operatörleri ve matris elemanları, Çok nükleonlu matris elemanlarının hesabı, Wick’in teoremi, Parçacık-deşik gösterimi, Parçacık ve deşik(hole) operatörlerinin özellikleri, BCS teorisi: BCS dalga fonksiyonu, Bağımsız kuaziparçacıklar modeli(Süperakışkan model), Uyarılmış durumlar ve kuaziparçacıklar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Nükleer modelleri ana hatlarıyla açıklar ve aralarındaki farkları ortaya koyar. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
2 | Bağımsız parçacıklar modelinin neyi ifade ettiğini ve çekirdeklerde hangi özellikleri açıklamada başarılı olduğunu açıklar. | Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Nükleer ortalama alan ve bazı fenomenolojik potansiyeller hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Parçacık yaratma ve yok etme operatörlerinin özelliklerini yazarak çekirdek fiziğinde nerelerde kullanıldığını örneklerle açıklar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Tek-parçacık ve iki-parçacık operatörlerini ve matris elemanlarının gösterimini ifade eder. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Wick teoreminin kullanışlılığını birkaç alıştırma sorusu üzerinde gösterir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
7 | BCS ve Süperakışkanlık teorisini genel hatlarıyla anlatır. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
8 | Kuaziparçacığın ne olduğunu ve Bogolyubov dönüşümlerini belirtir. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bağımsız parçacıklar modeli | [1] Sayfa 10-25 |
2 | Nükleer ortalama alan | [2] Sayfa 39-40 |
3 | Ortalama alan yaklaşımı ve fenomenolojik potensiyeler | [2] Sayfa 40-50 |
4 | Fock uzayı: Parçacık yaratma ve yok etme operatörlerinin özellikleri | [2] Sayfa 63-67 |
5 | Tek-parçacık operatörleri ve matris elemanları | [2] Sayfa 67-70 |
6 | Çok nükleonlu matris elemanlarının hesabı ve Wick’in teoremi | [2] Sayfa 70-73 |
7 | Parçacık-deşik gösterimi | [2] Sayfa 74-77 |
8 | Problemler | [1] Sayfa 83-85 |
9 | ARASINAV | |
10 | Parçacık ve deşik(hole) operatörlerinin özellikleri | [2] Sayfa 74-77 |
11 | BCS teorisi: BCS dalga fonksiyonu | [3] Sayfa 52-65 |
12 | Bağımsız kuaziparçacıklar modeli(Süperakışkan model) | [1] Sayfa 109-117 |
13 | Uyarılmış durumlar ve kuaziparçacıklar | [3] Sayfa 57-60 |
14 | Problemler | [2] Sayfa 414-415 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Soloviev S.G., ‘’Theory of Complex Nuclei’’ Pergamon Pres, Oxford 1976 [2] Jouni Suhonen, “From Nucleons to Nucleus”, Springer-Verlag, 2007 [3] D. M. Brink, R. A. Broglia, “Nuclear Superfluidity”, Cambridge University Pres, 2005 |
Ders Kaynakları | [3] Cottingham W.N., ‘’Çekirdek Fiziğine Giriş’’ Literatür Yayınları, 2001 [4] Krane K. S., ‘’Nükleer Fizik 1. Cilt’’ çev. Ed. Şarer B., Palme Yayıncılık, 2001, Ankara |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans ve yüksek lisans eğitiminde edinilen bilgileri lisansüstü alanlarda kullanabilme. | X | |||||
2 | Bilim ve teknolojinin gelişiminde önemli bir yeri olan fizik temel biliminin önemini kavrayarak yenilikleri takip edip kendini geliştirebilme. | X | |||||
3 | Kaynak tarama, sunum yapabilme, bir deney düzeneği hazırlayabilme, uygulayabilme ve çalışma alanı ile ilgili sonuçları yorumlayabilme. | X | |||||
4 | Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme. | ||||||
5 | Bireysel çalışma becerisini kullanarak seminer, kongre, sempozyum, çalıştay v.b. gibi çeşitli iletişim ortamlarında çalışmalarını ve fikirlerini paylaşabilme. | ||||||
6 | Bilimsel ve mesleki etik anlayışına sahip olma ve bu anlayışı her türlü ortamda savunabilme. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Proje / Tasarım | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |