Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilişsel Davranışçı Terapiler ve Vaka Analizleri | EPH 619 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. ÜMİT SAHRANÇ, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Tuğba Seda ÇOLAK |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, Bilişsel Davranış Terapileri hakkında öğrencilere detaylı teorik ve pratik altyapıyı sağlamak ve böylelikle öğrencilerin danışman olarak işlevselliklerini artırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bilişsel Davranışçı Terapilerin Gelişimi, Terapi Seansının Yapısı, Terapide Kullanılan Bilişsel ve Davranışçı Teknikler, Vaka Formülasyonu, Terapi Sürecinin Değerlendirilmesi ve Vaka Analizlerinin İncelenmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilişsel Davranışçı Kuramın temel kavramlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | |
2 | Bilişsel Davranışçı Terapi yöntemlerini tanır. | ||
3 | Bilişsel Davranışçı Terapi yöntemlerini kullanır. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilişsel Davranışçı Terapilerin Gelişimi ve Günümüzdeki Durumu | |
2 | Bilişsel Davranışçı Terapilerin Belirgin Özellikleri | |
3 | Bilişsel Davranışçı Terapide Terapötik İlişkiler | |
4 | Terapi seansının yapısı | |
5 | Değerlendirme ve Formülasyon | |
6 | Otomatik düşünce ve duyguların ayrıştırılması | |
7 | Otomatik düşüncelerin değerlendirilmesi ve yanıtlanması | |
8 | Ara inanlar ve temel inançların belirlenmesi ve yeniden düzenlenmesi | |
9 | Sokratik Sorgulama | |
10 | İmgeleme ve ev ödevleri | |
11 | Maruz Bırakma ve Alıştırma Teknikleri | |
12 | Bilişsel terapide vaka analizi örnekleri | |
13 | Bilişsel terapide vaka analizi örnekleri | |
14 | Bilişsel terapide vaka analizi örnekleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Beck, A. T. (2008). Bilissel Terapi ve Duygusal Bozukluklar. (Çev. V. Öztürk ve A. Türkcan, Edt. T. Özakkaş). İstanbul: Litera Yayıncılık. 2. Beck, A. T. ve Emery, G. (2006). Anksiyete Bozuklukları ve Fobiler. (Çev. V. Öztürk). İstanbul: Litera Yayıncılık. 3. Beck, J. S. (2001). Bilişsel Terapi: Temel İlkeler ve Ötesi. (Çev. N. Hisli Şahin). Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları 4. Blackburn, I.M., Davidson, K. M. ve Kendell, R. E. (1997). Cognitive Therapy for Depression and Anxiety: A Practitioner’s Guide. United Kingdom: Blackwell Science, Cambridge University Press. 5. Dozois, D. J. A. ve Beck, A. T. (2008). Cognitive Schemas, Beliefs and Assumptions, In K. S. Dobson ve D. J. A. Dozois (Eds.). Risk Factors in Depression. pp. 121-144. New York: Academic Pres. 6. Ellis, A. (1980). Rational-Emotive Therapy and Cognitive-Behavior Therapy: Similarities and Differences. Cognitive Therapy and Research, 4, 325-340. 7. Ellis, A. (1995). Changing Rational-Emotive Therapy (RET) to Rational Emotive Behavior Therapy (REBT). Journal of Rational-Emotive and Cognitive Behavior Therapy, 13(2), 85-89. 8. Ellis, A. ve Dryden, W. (1997). The Practice of Rational Emotive Therapy. New York: Springer. 9. Sungur, M. Z. (1997b). Bilişsel-Davranışçı Terapilerin Gelişim Öyküsü. A. Tangör(Editör) .Psikoterapiler El Kitabı. pp. 50-66. İzmir: Ege Psikiyatri Sürekli Yayınları, Ege Üniversitesi Basımevi. 10. Türkçapar, M. H. (2007). Bilişsel Terapi Temel İlkeler ve Uygulama. Ankara: Hekimler Yayın Birliği. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Çağdaş Psikolojik Danışma Akımlarını ayrıntılı olarak tanır ve karşılaştırarak analiz ederek, elde ettiği kuramsal bilgiyi alana yönelik uygulamalarda kullanabilir. | ||||||
2 | Evlilik ve aile içinde yaşanılan sorunları farklı kuram ve yaklaşımlar çerçevesinde analiz ederek, sorunları önlemeye ya da sorunlarla başa çıkma becerisi kazandırmaya yönelik danışma uygulamaları tasarlar. | ||||||
3 | Öğrencilerin kişisel mesleki ve eğitsel gelişimini en üst düzeyde desteklemek için seminerler ve grup rehberliği etkinlikleri planlar ve uygular. | ||||||
4 | Doktora eğitiminin ve araştırmalarının gerektirdiği ölçülerde araştırma ve yayın yapma beceri kazanır. | ||||||
5 | Çocuk ya da ergenlerde görülen davranış problemleri ve bozuklukları, nedenleri ve yardım sürecine ilişkin olarak ayrıntılı bilgi sahibi olur ve bu bilgiyi uygulama becerisi kazanır. | ||||||
6 | Toplumsal alanda psikolojik danışma ve rehberlik alanında bilgilendirmeye ihtiyaç duyulan konu başlıkları ya da yardım alanlarını tespit ederek bunlara ilişkin seminerler düzenler. | ||||||
7 | Farklı yaklaşımlara dayalı olarak farklı durumlara ilişkin grupla psikolojik danışma oturumları tasarlar ve uygular. | ||||||
8 | Toplumsal olaylara ilişkin kriz alanlarında yardımcı olabilecek psikolojik danışma alanına ilişkin bilgilerini kullanır. | ||||||
9 | İleri düzey ölçme ve değerlendirme becerisi kazanır. | ||||||
10 | Psikolojik bozukluklara ilişkin tanılama ve yardım sürecine ilişkin uzmanlık kazanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 70 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |