Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Çalışma Sosyolojisi | CEK 104 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. EKREM ERDOĞAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. EKREM ERDOĞAN, Dr.Öğr.Üyesi ONUR METİN, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Cihan Durmuşkaya |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan değişimleri hem mikro açıdan işletme bazında, hem de makro açıdan ulusal ve küresel düzeyde ele almak bu dersin temel hedefidir. Günümüzde ortaya çıkan gelişmeler tarihi kökenleri dikkate alınarak değerlendirilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu derste iş ve çalışma ele alınacaktır. Derste ağırlıklı olarak modern sektörlerdeki iş ilişkileri incelenecektir. Bununla birlikte Türkiye ve diğer gelişmekte olan ülkelerde önemini sürdüren enformel sektörde çalışma konusuna da değinilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Eleştirel bir tarzda geleneksel ve modern çalışma biçimlerini değerlendirir, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Çalışma hayatında günümüzde ortaya çıkan değişimlerin tarihsel arka planını aktarır, | Anlatım, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Çalışma hayatının siyasi, ekonomik ve toplumsal yapılarla olan ilişkilerini çözümler, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Herhangi bir iş örgütünün insan kaynakları/emek yönetimi politikalarını oluşturur ve bunları sorgular, | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Emek haklarının temel insan haklarından olduğu bilincini kavrar, | Anlatım, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Sosyal adalet ve toplumsal uzlaşmanın gerçekleşmesinin sosyolojik temellerini, farklı yaklaşımların ve düşüncelerin ışığında değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Sosyolojik düşünmek | Zygmunt Bauman: Sosyolojik Düşünmek, İstanbul: Ayrıntı |
2 | Kapitalizm, sanayi toplumu, bilgi toplumu ve sosyoloji | Leo Huberman: Feodal Toplumdan Yirminci Yüzyıla, İstanbul: İletişim; ? Fulbert, George (2011) Kapitalizmin Kısa Tarihi, Yordam. |
3 | Klasik sosyologlar (Marks, Weber, Durkheim) | Anthony Giddens: Sosyoloji, Ankara: Ayraç |
4 | Sınıf ve Tabakalaşma | Anthony Giddens: Sosyoloji, Ankara: Ayraç |
5 | Çalışmaya Sosyolojik açıdan bakmak | Keith Grint: Çalışma Sosyolojisi |
6 | Çalışmanın Dönüşümü ve değişen çalışma kültürü | Fuat Man: Modernitenin çalışma ideolojisi |
7 | Taylorizm ve Fordizm | A. Alpay Dikmen: Makine, iş, kapitalizm ve insan, Ankara: Tan |
8 | Ara Sınav | |
9 | Post Fordizm | Krishan Kumar (1999) Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları Sanayi Sonrası Toplumdan Post-Modern Topluma, Dost Kitabevi |
10 | Kapitalist emek süreci ve dönüşümü | Fuat Man: Kapitalist emek süreci teorisi |
11 | Gözetim toplumu ve çalışma | David Lyon (1997) Elektronik Göz Gözetim Toplumunun Yükselişi, Sarmal Yay.; Michel Foucault (2006) Hapishanenin Doğuşu, İmge Yay |
12 | McDonaldlaşma, Ağ toplumu ve çalışma | Toplumun McDonaldlaştırılması, George Ritzer, Çev: Şen Süer Kaya, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 1988.; Manuel Castells (2008) Ağ Toplumunun Yükselişi Enformasyon Çağı: Ekonomi, Toplum ve Kültür 1. Cilt, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yay. |
13 | Emeğin yükselişi ve düşüşü | Zygmunt Bauman: Bireyselleşmiş Toplum, İstanbul: Ayrıntı |
14 | Tartışma ve genel değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Grint, Keith (2003), Çalışma Sosyolojisi, İstanbul: Alfa. Kumar, Krishan (1999) Sanayi Sonrası Toplumdan Post-modern Topluma Çağdaş Dünyanın Yeni Kuramları, çev. Mehmet Küçük, Ankara: Dost Kitabevi. Bauman, Zygmunt (2010) Sosyolojik Düşünmek, Ayrıntı yay., İstanbul. Robert L. Heilbroner(2003); İktisat Düşünürleri Büyük İktisat Düşünürlerinin Yaşamları ve Fikirleri, Dost Kitabevi, Ankara. Fülberth, Georg (2011), Kapitalizmin Kısa Tarihi, Yordam, İstanbul. Huberman, Leo (2011) Feodal Toplumdan Yirminci Yüzyıla, İletişim Yay., 14. Baskı, İstanbul. Gorz, Andre (1995) İktisadi Aklın Eleştirisi, Ayrıntı Yay., İstanbul. Bozkurt, Veysel (2012) Endüstriyel ve Post-Endüstriyel Dönüşüm, Ekin, Bursa. Bauman, Zygmunt (1999) Çalışma, Tüketicilik ve Yeni Yoksullar, Sarmal Yay. İstanbul. Ritzer, George (1998) Toplumun McDonaldlaştırılması, çev. Şen Süer Kaya, Ayrıntı Yayınları, İstanbul,, ss. 22-45; 209-231. |
Ders Kaynakları | Yıldırım, Engin (2000) Türkiyede toplam kalite yönetimi uygulamalarının işçiler ve endüstri ilişkileri üzerindeki etkileri, Toplum ve Bilim, Güz 2000, sayı 86; ss. 260-280. Yücesan Özdemir, Gamze (2000) Başkaldırı, onay ya da boyun eğme: Hegemonik fabrika rejiminde mavi yakalı işçilerin hikayesi, Toplum ve Bilim, Güz, sayı 86; ss.241-259 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslar arası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma ve bunları çalışma ortamında kullanabilme | X | |||||
2 | Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olup, bunları pratik durumlara uygulayabilme ve yorumlayabilme | X | |||||
3 | Sosyal adalete değer verebilme ve sosyal adalet bilincine sahip olma | X | |||||
4 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade edebilme, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilme, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olma | X | |||||
5 | Eleştirel düşünebilen, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütebilme, farklı kaynaklardan bilgi elde edebilme ve analiz etme becerisine sahip olmakla beraber inisiyatif de kullanabilme | X | |||||
6 | Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olmakla beraber, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilme ve doğru tahminlerde bulunabilme; nedensel ilişkilerini göz önünde bulundurma, analitik düşünce yapısına sahip olma ve stratejik yaklaşım geliştirebilme | ||||||
7 | Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma. | ||||||
8 | Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olma, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | ||||||
9 | Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olma; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgilenme ve bu yazılımları kullanabilme becerisini kazanma | ||||||
10 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |