Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İlkyardım | SAY 314 | 6 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZGÜN ÜNAL |
Dersi Verenler | EMRAH AKIN, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Çiğdem Ugan |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Ülkemizde ev, iş ya da trafik kazaları ve doğal afetler nedeni ile çok sayıda vatandaşımız yaşamını kaybetmekte ya da sakat kalmaktadır. Bundan dolayı olaydan etkilenen ya da ortamda bulunan kişilerin kendilerine ya da başkalarına yapacakları ilkyardım uygulamaları son derece önemlidir. Toplumumuzda genel bir anlayış olarak, ilkyardım ile acil yardım ifadeleri birbirlerinin yerine kullanılmaktadır. Oysa acil yardım, sağlık çalışanları tarafından gerekli donanımla yapılan tıbbi müdahaleleri kapsamaktadır. İlk yardım, bu konuda eğitim almış kişilerce olay yerinde bulunan malzemelerle ilaçsız olarak yapılan uygulamalardır. Bu uygulamalar için öğrencilere en azından temel ilk yardım bilgilerinin verilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu derste ilk yardım ile ilgili şu temel bilgiler verilecektir: Genel ilkyardım bilgileri; hasta / yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi; temel yaşam desteği; kanamalarda ilkyardım; yaralanmalarda ilkyardım; yanık, donma ve sıcak çarpmalarında ilkyardım; kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım; bilinç bozukluklarında ilkyardım; zehirlenmelerde ilkyardım; göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım; boğulmalarda ilkyardım, hasta/yaralı taşıma teknikleri vb. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İlk yardım ve ilk yardımcı tanımlarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Olay yeri değerlendirmesi yapabilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
3 | Zehirlenme, kanama,boğulma ve diğer travma durumlarında yapılması gerekenleri bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
4 | Temel yaşam desteği sağlama kurallarını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
5 | hasta ve yaralı taşıma tekniklerini bilir | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel ilkyardım bilgileri | |
2 | Hasta /Yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi | |
3 | Temel yaşam desteği | |
4 | Kanamalarda ilkyardım | |
5 | Yaralanmalarda ilkyardım | |
6 | Göz,kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım | |
7 | Yanık, donma ve sıcak çarpmasıda ilkyardım | |
8 | Kırık, çıkık ve burkulmalarda ilkyardım | |
9 | ARASINAV | |
10 | Bilinç bozukluklarında ilkyardım | |
11 | Zehirlenmelerde ilkyardım | |
12 | Hayvan ısırma ve sokmalarında ilk yardım | |
13 | Boğulmalarda ilkyardım | |
14 | Hasta taşıma teknikleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Örgev, C., İlk Yardım ve Acil Sağlık hizmetleri ve Organizasyonu, Detay Yayınevi, 2018 |
Ders Kaynakları | İnan HF, Kurt Z, Kubilay İ., Temel ilkyardım uygulamaları eğitim kitabı. Sağlık Bakanlığı, Ankara 2007. T.C. Sağlık Bakanlığı, Sağlık Eğitim Müdürlüğü. Eğitimciler İçin Eğitim Kitabı. Ankara: Sağlık Bakanlığı Yayın No:722, İlkay Ofset Matbaacılık 2008 3.Süzen LB., Temel İlk Yardım kitabı.Nobel tıp kitabevi 2015. T.C. Sağlık Bakanlığı Temel Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü Temel İlk Yardım Uygulamaları Eğitim Kitabı (Ankara 2011) Özel, G., Özel Akbuga, B., Özcan, C., Sarugan, M., (2017), Üniversiteler, Hemşirelik Fakülteleri ve SHMYO’lar için İLKYARDIM, Güneş Tıp Kitabevleri, Ankara. Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü, (2014), Türkiye Halk Sağlığı Kurumu, Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü. TÜİK, Karayolu Trafik Kaza İstatistikleri 2006-2015 yılı verileri. Umur, Y.F., (2011). İlk Yardım, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile Eğitim Programı, Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü, Ankara. Driscoll, P., Skinnerd, Earlen, R., (2000), ABC of Major Trauma, Third Edition, BMJ Books, Malaysia. Aksoy, N., (2015),“Yanıklı Hastada Hemşirelik Bakımının Yönetimi-Management of Nursing Care in Burn Patient”, Selçuk Tıp Dergisi, 31(1): 47-51.
4.Morley J,Sprenger C., First Aid Handbook.3rd Edition.Highfield, 2016
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık kurumları ve sağlık sisteminin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonları alanlarından birinde uzmanlık düzeyinde gereken bilgilere sahip olmak | ||||||
1 | Sağlık kurumları ve sağlık sisteminin üretim, pazarlama, yönetim ve muhasebe-finans fonksiyonları alanlarından birinde uzmanlık düzeyinde gereken bilgilere sahip olmak | ||||||
2 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak disiplinler-arası etkileşimin farkında olmak. | X | |||||
2 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak disiplinler-arası etkileşimin farkında olmak. | X | |||||
3 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı konularda ekip çalışması yapar ve ekibi ile bilgilerini paylaşır. | X | |||||
3 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı konularda ekip çalışması yapar ve ekibi ile bilgilerini paylaşır. | X | |||||
4 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı konularda sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm yolları sunar | X | |||||
4 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı konularda sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm yolları sunar | X | |||||
5 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda bağımsız araştırma ve çalışma yapar, projelere katkı verir ve sorumluluk alır. | X | |||||
5 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda bağımsız araştırma ve çalışma yapar, projelere katkı verir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda örgütün vizyon, amaç ve hedeflerini belirleyebilir. | X | |||||
6 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda örgütün vizyon, amaç ve hedeflerini belirleyebilir. | X | |||||
7 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlar kapsamında sahip olduğu bilgileri sorgular. | X | |||||
7 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlar kapsamında sahip olduğu bilgileri sorgular. | X | |||||
8 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda sahip olduğu birikimini ve önerilerini her türlü iletişim aracını kullanarak aktarabilir, gerektiği durumlarda bunu en az bir yabancı dili kullanarak yapabilir. | ||||||
9 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda mesleki paylaşıma ve dayanışmaya açıktır. | X | |||||
9 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda mesleki paylaşıma ve dayanışmaya açıktır. | X | |||||
10 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda veri girişi ve analizi yapabilecek düzeyde bilgi teknolojilerini kullanabilir | X | |||||
10 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda veri girişi ve analizi yapabilecek düzeyde bilgi teknolojilerini kullanabilir | X | |||||
11 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
11 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır. | X | |||||
12 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda paydaşlarla ilişkileri analiz eder ve yürütür. | X | |||||
12 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda paydaşlarla ilişkileri analiz eder ve yürütür. | X | |||||
13 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda özgün ve katkı sağlayıcı öneriler yapar | X | |||||
13 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlarda özgün ve katkı sağlayıcı öneriler yapar | X | |||||
14 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlar yanında sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, çevresel ve kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliğine önem verme konusunda gerekli bilince sahiptir | X | |||||
14 | Uzmanlık alanı ile ilişkili olarak görev aldığı alanlar yanında sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, çevresel ve kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliğine önem verme konusunda gerekli bilince sahiptir | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 113 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |