Dersin Detaylı Bilgileri

DERS BİLGİLERİ

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
EVRİM BIY 510 0 3+0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Yüksek Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ UZUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
DNA dizi analizinin geliştirilmesiyle, daha önceleri morfolojik, ekolojik, embriyolojik, paleontolojik ve sitogenetik parametrelerle açıklanmaya çalışılan evrimsel biyolojide büyük bir devrim yaşanmıştır. Dersin amacı öğrencilere moleküler verilerin değerlendirilme yöntemleri ve biyoinformatik araçların kullanılması öğretilecektir.
Dersin İçeriği
Evrim tarihi, moleküler evrim, filogenetik, biyoinformatik, genomik proteomik, metabolomik
Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1) Moleküler verilerin değerlendirilme yöntemleri ve biyoinformatik araçların kullanılması öğrenir. 1 A, B, C
Öğretim Yöntemleri: 1: Anlatım
Ölçme Yöntemleri: A: Sınav , B: Sözlü Sınav, C: Ödev

DERS AKIŞI

HaftaKonularÖn Hazırlık
1 Evrim tarihi: Evrim teorisinin geliştiği yıllarda doğa bilimleri
2 Evrimin klasik araçları, paleontoloji, morfoloji, fosil kanıtlar
3 Moleküler evrim neleri içerir?
4 Temel moleküler evrimsel kavramla: ortoloji, paraloji
5 Biyoinformatik
6 Temel biyoinformatik veritabanların kullanımı
7 FASTA, BLAST, CLUSTAL W
8 Restriksiyon analizleri, tekli ve çoklu kesimler
9 Ara sınav
10 Filogenetik araçlar
11 Evrimsel ağaçlar : PAUP, MEGA, boot strapping
12 Hidropati eğrileri, protein ikinci üçüncül yapı tayinleri
13 Biyoinformatiğin eleştirisi: Nerede yeterli değildir?
14 Evrimsel analizde izlenecek yol haritaları
KAYNAKLAR
Ders Notu Graur D, Li H (2000) Fundamentals of Molecular Evolution. Sinauer Associates, Inc. .USA
Diğer Kaynaklar
Ders sırasında öğrencilere konularla ilgili güncel makaleler sunulacak ve tartışılacaktır.
DÖKÜMAN PAYLAŞIMI

DERSİN PROGRAM ÇIKTILARINA KATKISI

No Program Öğrenme Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1
Uzmanlık Alanı ölçeğinde metot geliştirme yöntemlerini ve bilgi elde etme yöntemlerini sağlama
X
2
Konu üzerine uygulama yapabilme
X
3
Alanıyla ilgili literatür düzeyinde temel bilgiye sahip olma
X
4
Sonuçlarını anlatabilme ve tartışabilme
X
5
Özgün konular belirleyebilme
X
6
Biyoloji alanındaki kazanımlarını disiplinler arası çalışmalarda kullanma yetkinliğine sahiptir.
X
7
Proje tabanlı çalışma yönünde tutum geliştirir.
X
8
Akademik ve kültürel birikimi ile bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur.
X
9
Bilgisayar ve bilişim teknolojilerini alan amaçları doğrultusunda ileri düzeyde kullanabilir.
X
10
Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
X
11
Biyoloji lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, bilgilerini ilgili bilim dallarında uzmanlık düzeyinde geliştirir.
X
12
Çalışma alanındaki konularda/uygulamalarda, evrensel ve toplumsal değerlere duyarlı, ülke çıkarlarını gözeten, araştıran, üreten, etik değerlere sahip bir bireydir.
X

DEĞERLENDİRME SİSTEMİ

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Ara Sınav 1 50
Kısa Sınav 2 10
Ödev 3 30
Performans Görevi (Seminer) 4 10
Toplam 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
Toplam 100

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Etkinlik SAYISI Süresi (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6