Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hidrolikte Bilgisayar Uygulamaları | INM 408 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. OSMAN SÖNMEZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.GörFatma Demir |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hidrolik Mühendisliği çalışmalarında kullanılan güncel programları ve programların alt yapısını oluşturan temel kanunların öğretilerek, sorunlara karşı etkin çözümler üreten hidrolik mühendisliği bilgisi kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Hidrolojide sistem yaklaşımı. Hidrolojik sistemlerin modellenmesi, hidrolojik sistemlerin temel denklemleri. Lineer sistem modelleri, akış-yağış modelleri. Birim hidrograf, birim hidrograf ile ilgili bilgisayar uygulamaları. Taşkınların hidrolojik yöntemlerle ötelenmesi. Hidrolojide istatistik yöntemlerin uygulanması. Hidrolojik süreçler. Akım serilerinin modellenmesi . Taşkın frekans analizi, bölgesel taşkın analizi, hidrolojide risk analizi. Proje yağışının ve proje akımının belirlenmesi. Hazne hidrolojisine giriş. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gözlenmiş ya da hipotetik hidrolojik verileri değerlendirebilir | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, |
2 | Havzanın fiziksel özelliklerini tanımlar. | Gösterip Yaptırma, Anlatım, | Ödev, Sınav , |
3 | Taşkın yağış eğrisini oluşturur. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Ödev, Sınav , |
4 | Havza özelliklerine göre sızmayı hesaplar. | Gösterip Yaptırma, | Ödev, Sınav , |
5 | Birim hidrografı oluşturur. | Gösterip Yaptırma, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
6 | Taşkın debisini hesaplar | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, |
7 | Havzayı sistem olarak ele alır ve girdi değişkenlerini tanımlar | Gösterip Yaptırma, Anlatım, | Ödev, Sınav , |
8 | Hidrolojide kullanılan bir paket programı uygular ve taşkın debisini hesaplar | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, |
9 | Sonuçları yorumlar, değişik senaryolarla sonuçların farklılığını gösterir. | Gösterip Yaptırma, Anlatım, | Ödev, Sınav , |
10 | Nehirde taşkın ötelemesi yapar. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, |
11 | Açık veya kapalı hidrolik sistemlerde paket program kullanarak uygulamalar yapabilir | Gösterip Yaptırma, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
12 | Açık kanallarda geometrik veriyi değerlendirir | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Ödev, Sınav , |
13 | Farklı tekerrürlü debiler için nehir yatağında su yüzü profili hesaplar. | Gösterip Yaptırma, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
14 | Açık kanallarda farklı kesitler için hidrolik hesaplamalar yapar. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, | Ödev, Sınav , |
15 | Kapalı sistemlerde paket programlar kullanarak şebeke çözümü yapar. | Gösterip Yaptırma, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içeriği, hidrolojik modellemenin kısa bir tarihçesi, taşkın alanlarının analizi, havza delinasyonu | |
2 | Yağış ve yağış kayıpları. | |
3 | Frekans analizi, dizayn fırtınaları. | |
4 | Birim hidrograph teorisi ve uygulaması. | |
5 | Hidrolojik model programına giriş. | |
6 | Hidrolojik modelleme programı ile bilgisayar projesi | |
7 | Hidrolojik modelleme programı ile bilgisayar projesi | |
8 | Hidrolik prensiplerin temelleri, genel akış özellikleri, enerji, sürtünme kayıpları, basınçlı akım | |
9 | Açık kanal akımı | |
10 | Açık kanal akımı için bilgisayar uygulamaları. | |
11 | Açık kanal akımı için bilgisayar uygulamaları. | |
12 | Hidrolik modelleme programı ile bilgisayar projesi | |
13 | Hidrolik modelleme programı ile bilgisayar projesi. | |
14 | Ödev Sunumları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Ders Notları |
Ders Kaynakları | 1) Urban Hydrology, Hydraulics and Stormwater Quality, Engineering Applications and Computer Modeling, A. O. Akan, R. H. Houghhtalen, John Wiley and Sons, 2003, |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matemetik,fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanma becerisi | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygu analiz ve modelleme yöntemlerinin seçme ve uygulama becerisi | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemin, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becersi | ||||||
5 | Karmaşık Mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yöntemi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 90 |
1. Ödev | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 2 | 1 | 2 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |