Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Duyusal Analiz GDM 421 7 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÖKÇE POLAT YEMİŞ
Dersi Verenler Doç.Dr. GÖKÇE POLAT YEMİŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Gıdalarda duyusal analizlerin önemini kavratmak; duyusal analiz yöntemlerini, analiz sonuçlarının değerlendirilmesini ve bu konudaki gelişmeleri öğretmek.
Dersin İçeriği Duyusal analizin ilkeleri, duyu organlarının yapısı ve algılamadaki rolleri, panelist ve panel yerlerinin taşıması gerekli özellikler, panelist seçimi ve eğitimi, duyusal analiz yöntemlerinin seçimi ve farklı gıdalarda uygulanması konularını içerir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yeni gıda geliştirmede duyusal analiz için yapılacak ön hazırlıkları kavrar Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sınav , Performans Görevi,
2 Duyusal analiz için hazırlanacak örnekler, uygun duyussal analiz yöntemini seçer Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Sınav , Performans Görevi,
3 Analize katılacak panelistlerin seçim ve eğitimin ilkelerini kavrar Anlatım, Gösteri, Grup Çalışması, Sınav , Performans Görevi,
4 Analiz sonucunda çıkan değerleri istatistiksel olarak değerlendirebilir ve rapor hazırlayabilir Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Sınav , Performans Görevi,
5 Duyusal analiz için uygun laboratuvar koşullarını oluşturabilir Anlatım, Gösteri, Deney / Laboratuvar, Sınav , Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Duyusal analizin ilkeleri
2 Duyusal değerlendirmenin önemi ve gıda sanayinde kullanım amaçları
3 Duyu organlarının yapısı ve algılamadaki rolleri
4 Panelist ve panel yerlerinin taşıması gerekli özellikler
5 Panelist seçimi ve eğitimi, duyusal analiz yöntemlerinin seçimi ve farklı gıdalarda uygulanması
6 Uygun formların ve skorlamanın yapılması
7 Eşik değerinin belirlenmesi
8 Tekstür analizi
9 ARASINAV
10 Renk ve görünüş analizi
11 Kabul ve tercih analiz yöntemleri
12 Duyusal analiz bulgularının istatistiksel olarak değerlendirilmesi
13 Tanımlayıcı analiz ve gıda tasarımında kullanımı
14 Duyusal analiz tekniklerindeki gelişmeler
Kaynaklar
Ders Notu Altuğ, T. ve Elmacı,Y. 2005. Gıdalarda duyusal değerlendirme
Ders Kaynakları Sensory Evaluation of Food Principles and Practices, Harry T. Lawless ve Hildegarde Heymann, 2005
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini modelleyebilme ve çözebilme becerisi. X
2 Karmaşık Gıda Mühendisliği problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ile modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi.
3 Gıda Mühendisliği alanında karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini süreci ya da ürünü analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama ve bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Gıda Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemler için modern yöntemleri ve bilişim teknolojilerini seçme ve etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5 Gıda Mühendisliğindeki karmaşık problemlerin ve araştırma konularının incelenmesi amacıyla bir deneyi tasarlama, yapma, verilerini toplama ve sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi. X
6 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma becerisi. X
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, etkin rapor yazma ve anlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincinde olma; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi,
9 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci; etik olma ve etik ilkelerine uygun davranma becerisi.
10 İş hayatında, proje yönetimi, risk yönetimi gibi konularda bilgi sahibi olma; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilirlik konuları hakkında farkındalık.
11 Gıda Mühendisliği uygulamalarının, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği gibi konuların evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 16 16
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5