Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Müziği Kompozisyonu | TMB 330 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. FERDİ KOÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Divan ve hece şiirimizin bestelenmesiyle oluşan büyük, başarılı bir tek sesli Türk Müziği arşivimiz mevcuttur. Bugün şiir değeri pek olmayan şarkı sözleri çok kullanılmaktadır. Ancak, gelecekte, yeni Türk şiirinin anlamına, vurgulamalarına, Türkçe’ye uygun müziği olması ; diğer taraftan çok sesliliğin ve enstrümanların imkanlarının da kullanılması gerekir. Yüksek Lisanstaki ‘Solo Enstrüman ve Oda Müziği Yazımı’ ile başlayan çalışmalar bu dersle devam edecektir. Bu derste daha çok yeni şiir – müzik ve oda müziği boyutunda enstrüman sayısı ile çok seslilik arayışları yapılacaktır. |
Dersin İçeriği | Yeni Türk Şiirinin anlamı ve şiirin okunuşundaki kısa-uzun heceler, vurgulu heceler, anlam grupları ve benzeri özellikler göz önüne alınarak, Türk Müziği sesleri ve üslubunda üslub arayışları. Enstrümanların imkanlarına ve özelliklerine uygun solo eser yazımı. Bu iki çalışmanın bir arada yapılarak makamlara ve kompozisyon kurallarına uygun çokseslilik arayışı. Bu üslub ile gelenekteki üslubun kaynaştırılması arayışları. Enstrümanların imkanlarına ve özelliklerine uygun solo, ikili, üçlü, dörtlü enstrüman grupları için eser yazımı. İnsan sesi ve enstrümanların bir arada kullanılmaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Geçmişten günümüze kadar kullanılan Koral ve orkestral yazım teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Temelli Öğrenme , Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
2 | 2) Çokseslilik imkanlarının kullanılması | Grup Çalışması, Benzetim, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Proje / Tasarım, Sınav , Performans Görevi, |
3 | 3) Makamlara ve kompozisyon kurallarına hakimiyet | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
4 | 4) Enstümanlararın teknik özelliklerine göre eserlerin yazılması. | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Proje Temelli Öğrenme , Anlatım, | Performans Görevi, Ödev, Proje / Tasarım, Sınav , |
5 | 5)Taksim gibi serbest bir formda, sanatkârın düşünmesi ve yaratmasının ,geliştirmesinin bire bir incelenebilmesi. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, Proje / Tasarım, |
6 | 6)Enstrümanının ustalarının (tabî olacak bir beste olmadan) tamamen kendilerine bağlı icrasından enstrümanı,üslubunu anlamak | Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Anlatım, | Performans Görevi, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
7 | 7) Serbestçe kurulan biçim, yapı, gibi form elemanlarını bu serbest yapı içinde anlamak. | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, | Ödev, Sınav , Proje / Tasarım, Performans Görevi, |
8 | 8) Usulü olmayan ama, kendi içinde devamlı değişen ritmi olan taksimden | Gösterip Yaptırma, Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Proje / Tasarım, Performans Görevi, Sınav , Ödev, |
9 | 9) Ustaların taksimlerinden, makamların özelliklerini nasıl ortaya koydukları, nasıl geçkiler yaptıklarını keşfedebilmek | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, | Ödev, Sınav , Performans Görevi, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Taksimlerde form elemanları : Taksim türleri ve biçimleri. | |
2 | Taksimlerde yapı elemanları : cümle, period, cümle parçası, soru-cevaplar, benzerlikler. (Yazı ödev) | |
3 | Tekrarlanan ve gelişen cümle parçaları : motifler. (Yazı ödev) | |
4 | Taksim türünü diğer türlerden ayırdeden özellikler. Türün üslubu | |
5 | Ritm anlayışı. Seslerin uzunluğu-kısalığı , vurgular. Mızrap vuruşları. | |
6 | Makamın ifade ediş şekli. Taksimlerin ana bölmelerindeki seyir özellikleri (Yazı ödev) | |
7 | Geçkiler ve taksime katkıları | |
8 | Nefeslilerde taksim özellikleri. Ustalar. Niyazi Sayın. Zurna. Ustalar. Arap Mehmet. | |
9 | Yaylılarda taksim özellikleri. Ustalar. Kemençe : Cemil Bey, | |
10 | Keman. Ustalar, Sadi Bey, Nubar Tekyay. Violonsel . Mesud Cemil | |
11 | Mızraplılarda taksim özellikleri Tanbur. Ustalar. Cemil Bey (Tanbur-lavta) Mesud Cemil | |
12 | Ud. Nevres Bey, Yorgo Bacanos, Cinuçen Tanrıkorur. Kanun. Ustalar. | |
13 | Sesle taksim : Gazel, kaside Ustalar. Hafız Osman, Hafız Sami . vb. Saz-söz dengesi. | |
14 | Sesle taksim : Gazel, kaside. Münir Nureddin, Kani Karaca. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Yazılı kaynaklar |
Ders Kaynakları | Repertuardan örnek eserler |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
2. Performans Görevi (Uygulama) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Uygulama) | 2 | 5 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |