Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sivil Toplum ve Demokrasi UKY 512 0 3 + 0 3 7
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi FATMA YURTTAŞ ÖZCAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi FATMA YURTTAŞ ÖZCAN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Abdullah Said Özcan

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Demokratikleşme sürecinde devlet-sivil toplum ilişkisini incelemeye çalışmak.

Dersin İçeriği

Devlet sivil toplum ilişkisinin temel noktaları, demokratik sivil toplumun nitelikleri ve Türkiye?de devlet-sivil toplum ilişkisi ve sorun alanlarının tespiti.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sivil toplum kavramının tarihi ve düşünsel arka planını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav ,
2 Kamu yönetiminin örgüt yapısı ve işleyişini inceler. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav ,
3 Türk kamu yönetiminin niteliklerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav ,
4 Devlet sivil toplum ilişkisini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav ,
5 Demokrasi ve sivil toplum ilişkisini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav ,
6 Geleneksel kamu yönetimi anlayışını eleştirel bakış açısı ile ele alır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav ,
7 Kamu yönetimindeki güncel eğilimleri gözlemler.
8 Osmanlı?da sivil toplumun gelişimini analiz eder.
9 Türkiye?de sivil toplumun gelişimini değerlendirir
10 Kamu yönetimi reformunda temel yaklaşımlarını inceler.
11 Yeniden yapılanmada farklı ülke deneyimlerini tanır.
12 Türk siyasetinin dönüşümünde sivil toplumun yeri ve önemini değerlendirir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sivil toplum kavramının tarihsel ve düşünsel temelleri Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
2 Hegel?in sivil toplum anlayışı Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
3 Marx?ın sivil toplum anlayışı Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
4 Gramsci?nin sivil toplum anlayışı Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
5 Devlet-Sivil toplum ilişkisi Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleriAşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
6 Demokrasi kuramları Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
7 Demokrasi ve sivil toplum ilişkisi Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
8 Osmanlı?da Sivil Toplum Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
9 Ara sınav
10 Türkiye?de Tek Parti Döneminde Sivil Toplum Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
11 Çok partili döneme geçiş ve 1980?li yıllara kadar sivil toplum Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
12 1980 sonrası sivil toplum Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
13 Türk siyasetinin dönüşümü ve sivil toplum Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
14 Genel değerlendirme Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümleri
Kaynaklar
Ders Notu

ERDOĞAN TOSUN, Gülgün (2001), Demokratikleşme Perspektifinden Devlet-Sivil Toplum İlişkisi, Alfa Yayınları, İstanbul.
ÇAHA, Ömer (2003), Aşkın Devletten Sivil Topluma, Gendaş Kültür, İstanbul.
DOĞAN, İlyas (2002), Özgürlükçü ve Totaliter Düşünce Geleneğinde Sivil Toplum, Alfa Yayınları, İstanbul.
HİRA, İsmail ve M. Kemal ŞAN (2007), ?Türkiye?de Sosyo-Politik Sistem ve Sivil Toplum?, Dönüşüm Sürecinde Türkiye Aktörler, Alanlar, Sorunlar (içinde), Ed. Davut Dursun vd. Alfa Yayınları, İstanbul, ss. 384-406.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türkiye´nin yönetim yapısı, çağdaş yönetim anlayışı, kentleşme, çevre sorunları, kamu politikaları gibi konularda uzmanlık düzeyinde bilgi sahibi olma, bu alanlarda ortaya çıkan teorik ve pratik gelişmeleri takip edebilme X
2 Kamu yönetiminin çeşitli kariyer alanlarında, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarında mali işler, planlama, insan kaynakları gibi pozisyonlarda görev alabilme ve kendini geliştirme becerisine sahip olma X
3 Kazandığı kuramsal bilgi, analiz ve araştırma tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, politika alternatifleri geliştirebilme, program ve karar taslakları hazırlayabilme X
4 Ulusal ve ulusalararası düzeyde kamu yönetimi, siyaset bilimi, kamu politikaları, şehircilik, yerel yönetimler alanlarında ortaya çıkan yeni gelişmeleri takip etme, iyi yönetim uygulamalarını araştırma, bu konularla ilgili yeni yaklaşımlar ve uygulamalar ortaya koyabilme X
5 Takım çalışması yapabilme, gerektiğinde sorumluluk alma, disiplinlerarası çalışmalar yapabilme, yenilikçi fikirlere açık olma ve analitik düşünebilme X
6 Alanıyla ilgili konularda yerel, ulusal ve uluslararası düzeylerde projeler üretebilme, projelerde yürütücü veya yönetici olarak görev alabilme X
7 Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma X
8 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma X
9 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma X
10 Veri girişi, çözümlemesi ve analizi ile araştırma ve planlama gibi yönetim konularında gerekli temel bilgisayar progragramlarını kullanabilme, bilişim alanındaki yenilikleri takip edebilme X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Ödev 37
2. Ödev 38
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 25 50
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 186
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,44
Dersin AKTS Kredisi 7