Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyoloji Tarihi | SOS 205 | 3 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi AYDIN AKTAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi AYDIN AKTAY, Prof.Dr. MEHMET TAYFUN AMMAN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sosyoloji Bilimini Gelişim aşamalarına katkı sağlayan tarihsel sürecin öğrenilmesi |
Dersin İçeriği | Sosyolojinin en önemli konularından birisi de bizzat sosyolojinin kendisidir. Bu anlamda bu derste sosyolojinin bilimsel bir disiplin olmasına katkı sağlayan tarihsel süreçler analiz konusu yapılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Ders sonucunda Sosyoloji Biliminin Doğuşuna katkı sağlayan düşünürlerin detaylı bir envanterine ulaşılmış olunacaktır. | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
2 | Toplumsal olgulara yönelik farklı kavramlaştırmaları ve teorileri öğrenir | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
3 | Sosyolojinin tarihi gelişim sürecini öğrenir | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
4 | sosyoloji tarihini öğrenerek toplumların farklı yaşam biçimelrini mukayese eder | Anlatım, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
5 | Sosyoloji biliminin tarihini öğrenerek diğer sosyal bilimlerden farklı yönlerini mukayese eder | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 18. yy Aydınlanma Düşüncesinde Toplum Anlayışı 1 | |
2 | 18. yy Aydınlanma Düşüncesinde Toplum Anlayışı 2 | |
3 | Auguste Comte: Sosyolojik Teorinin Oluşumu | |
4 | Herbert Spencer: Sosyolojinin İlkeleri | |
5 | Karl Marx: Sanayi Toplumunun Sosyolojisi 1 | |
6 | Karl Marx: Sanayi Toplumunun Sosyolojisi 2 | |
7 | Alexis De Tocqueville: Sosyolojide Yapısal Analiz | |
8 | Emile Durkheim: Sosyolojik Yöntemin İnşası 1 | |
9 | ARASINAV | |
10 | Emile Durkheim: Sosyolojik Yöntemin İnşası 2 | |
11 | Vilfredo Pareto: Sosyoloji ve Davranış | |
12 | Max Weber: Yorumlayıcı Sosyoloji | |
13 | Talcot Parsons: Fonksiyonalizmin Sistemleştirilmesi | |
14 | Robert K. Metron: Fonksiyonalizmin Eleştiri ve Analizi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Raymon Aron, Sosyolojik Düşüncenin Evreleri, Bilgi Yayınları, 2008. |
Ders Kaynakları | 1. Robert Nisbet- Tom Bottomore, Sosyolojik Çözümlemenin Tarihi, Ankara 2008. 2. Jonathon H. Turner ve Diğ., Sosoyoljik Teorinin Oluşumu, Sentez Yayınları, ist., 2010. 3. Alex Callinicous, Toplum Kuramı, İletişim Yayınları. 4. Levis Cocer, Sosyolojik Düşüncenin Ustaları, De Ki Basın Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | ||||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | ||||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | ||||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |