Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metinlerarası İlişkiler | TED 642 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | BİLİMSEL ARAŞTIRMA VE YAZMA YÖNTEMLERİ |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YILMAZ DAŞCIOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. E. Neşe Demirdeler, Arş. Gör. M. Mustafa Örücü, Arş. Gör. Elmas Karakaş, Arş. Gör.Samet Çakmaker |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Edebî metinlerin çözümlenmesine yardımcı olması amacıyla belli başlı edebi kuram ve eleştiri metotlarının, özellikle İntertextuality/ Metinlerarası İlişkiler yönteminin uygulanması./ eni Türk Edebiyat Tarihinde başlangıçtan itibaren ortaya konulmuş seçkin edebi metinler üzerinde yeni bir edebi çözümleme yöntemi olarak metinlerarası ilişkiler yöntemini uygalamak, bu suretle metinlerin yapı ve anlam katmanlarını çözümlemek. |
Dersin İçeriği | Bu derste, 1839dan itibaren oluşturulan seçkin edebi metinler, özellikle şiir metinleri, yeni bakış açılarının geliştirilmesini sağlamak amacıyla metinlerarası ilişkiler yöntemiyle incelenmektedir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Metinlerarası ilişkileri tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Metinlerarası ilişkileri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Yeni Türk Edebiyatı Tarihindeki edebi metinler üzerinde metinlerarası ilişkiler yöntemini uygular. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Bu suretle metinlerin yapı ve anlam katmanlarını çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Metinlerarası ilişkiler yöntemini edebi metinlere uygulamasını geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Metinlerarası ilişkiler kapsamındaki metinlerle ilgili hüküm verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Edebi metin, kuramlar üzerine | |
2 | Metinlerarasılık/ İntertextualty kuramı, önemli temsilcileri, düşünceleri | |
3 | Metinlerarasılık/ İntertextualty ve çeşitleri | |
4 | General Terms Of İntertextualty | |
5 | İntertextualty, practices on the Literary Works | |
6 | Abdülhak Hâmidin Makber eserini Metinlerarasılık yöntemiyle inceleme | |
7 | Mehmet Akif Ersoyun Safahat eserini Metinlerarasılık yöntemiyle inceleme | |
8 | Tevfik Fikret in Rübâb-ı Şikeste eserini Metinlerarasılık yöntemiyle inceleme | |
9 | ARASINAV | |
10 | Cenab Şahabeddinin Evrâk-i Leyâlini Metinlerarasılık yöntemiyle inceleme | |
11 | Necatigil ve/ya Nazım Hikmetin Şiirlerini Metinlerarasılık yöntemiyle inceleme | |
12 | Necip Fazıl ve/ya S.Karakoçun Şiirlerini Metinlerarasılık yöntemiyle inceleme | |
13 | Yahya Kemal ve/ya Hâşimin Şiirlerini Metinlerarasılık yöntemiyle inceleme | |
14 | Attila İlhan ve/ya H.Yavuzun Şiirlerini Metinlerarasılık yöntemiyle inceleme.Görsel ve somut Şiir örnekleri üzerinde bir inceleme. Ve Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Kubilay Aktulum, Metinlerarası İlişkiler, Öteki Yay.,Ankara 2000; 2.Tahsin Yücel, Eleştirinin ABCsi, Simavi Yay., 1990; 3.Margery.A.Evans, Baudelaire and İntertextualty, Cambridge University Pres, 1993; 4.İntertextualty, Theory and practices, ed.by. M.worton- J.Still, Manchester University Pres, 1990; 5.R.Barthes, Yazarlar Ve Yazanlar, Eleştirel Denemeler, çev. Erol Kayra, Ekin Yay., 1995; 6.S/Z, çev. Sündüz Öztürk Kasar, YKY, 1997; 7.S.Best- D. Kellner, Postmodern Teori, çev. Memet Küçük, Ayrıntı Yay., 1998; 8.Terry Eagleton, Literary Theory: An İntroduction, İSBN 081661251X; Edebiyat Kuramı, çev. Esen Tarım, Ayrıntı Yay., 1990; 9.After Theory, İSBN 0465017738; Nially Lucy, Theory of Postmodern Literature, 2003. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
1 | Türk Edebiyatının yüzlerce yıllık hayat ve fikir akışını; bütün türler (şiir, roman, hikaye, tiyatro v.b.), edebi dönemler ve bunları belirleyen tarihi, siyasi, sosyal, kültürel etmenler, akımlar, topluluklar, hareketler ve edebi olaylar etrafında oluşan toplaşmaları; dönemlerin genel karakterleri ve önemli edebiyatçılarının eserlerini sebepleri ve sonuçlarıyla bir bütün olarak ele alır. | X | |||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
2 | Divan edebiyatı metinlerini, karşılaştırmalı bir yöntemle inceleyerek modern edebiyat yöntemleri ışığında yeni açılımlar sağlar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
3 | Dil ile ilgili herhangi bir olguda pratik ve analitik yorum yapar. | ||||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
4 | Alan ile ilgili geniş bir kaynak bilgisi edinir ve bu kaynağa kendisinin de katkıda bulunabileceği ilmi disiplini kazanır. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
5 | Türk dünyasıyla sürekli iletişim hâlinde olur ve Çağdaş Türk Lehçelerini analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
6 | Türk Edebiyatının yüzyılları aşan dil, edebiyat, sanat ve hayat macerasını, derinlikli inceleme teknikleriyle araştırır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
7 | Türk Edebiyatlarının dallanıp budaklandığı ve yayıldığı alanları, bütün yönleriyle, edebi olayları ile ve büyük dil ve edebiyat adamlarının seçkin eserleriyle bir bütün olarak ele alır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
8 | Lisans eğitimi boyunca, belli bir donanıma sahip öğrenci, Lisansüstü eğitimde Klâsik ve Modern Edebiyat alanında, alanındaki uzmanlık bilgisini arttırır. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür | ||||||
10 | |||||||
11 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 6 | 96 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,12 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |