Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nehir Mühendisliği INM 574 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EMRAH DOĞAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. Fatma SAĞIN
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Nehir Hidroloği ve Hidrolojsi ile ilgili temel kavramlar verilerek, nehirlerde karşılaşılan hidrolik problemlerin çözüm yöntemlerini öğrenmek.
Dersin İçeriği Nehir mühendisliği tanımı, nehirlerin sınıflara ayrılması, nehir hidrolojisi, nehir hidroliği, nehir morfolojisi, nehir taşkınları, nehirlerde taşınan katı madde miktarı hesaplamalarını yapabilmek, nehirlerin korunma yapılarının projelendirilmesi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nehir Mühendisliğinin faaliyet alanını kavramak, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Nehirlerin sınıflandırılmasını kavramak, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 Nehirlerde meydana gelen morfolojik değişimlerin çözümlerini yapabilmek Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Nehirde meydana gelen taşkınları analiz edebilmek, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Nehirlerde meydana gelen katı madde taşınmasını analiz edebilmek, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Nehir koruma yapılarının projelendirmesini yapabilmek. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Nehir mühendisliğine giriş
2 Nehirlerin sınıflandırılması ve kullanım alanları
3 Nehirlerin Hidrolik karakteristikleri
4 Nehirlerde meydana gelen taşkınlar
5 Nehirlerde taşkın ötelenmesi
6 Nehirlerde meydana gelen morfolojik değişimler
7 Nehirlerde meydana gelen katı madde taşınımı
8 Katı madde taşınım hesap yöntemleri
9 Nehirlerdeki hidrolik yapılar
10 Nehir köprülerinin ayaklarındaki oyulmalar
11 Nehir koruma yapıları
12 Nehirlerdeki enine koruma yapıları
13 Nehirlerdeki boyuna koruma yapıları
14 Öğrenci Seminer Sunumu
Kaynaklar
Ders Notu Yanmaz, A.M. “Köprü Hidroligi”, METU Press, Ankara, 2002.
Ders Kaynakları 1. French, H.R., “Open Channel Hydraulics”, Mc Graw Hill, 1986.
2. Jansen P., Ph. et al., “Principles of River Engineering”, Pitman, 1979
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 13
2. Ödev 13
3. Ödev 14
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 3 15 45
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6