Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İleri Bilgisayar Mimarisi | BSM 525 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Bilgisayar Organizasyonu veya eşdeğer bir ders alınmış olmalı. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. CEMİL ÖZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. VEYSEL HARUN ŞAHİN, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yüksek başarımlı bilgisayar sistemlerinin mimarisi ve bu alandaki son yeniliklerin bilinmesi önem arz etmektedir. Farklı bilgisayar organizasyonları, bunların tasarımı için izlenen yollar ve sayısal olarak kıyaslayabilmesi için gerekli kavramlar ve metotların öğretilmesi gerekmektedir. |
Dersin İçeriği | Bilgisayar mimarisinin temelleri ile başlayan ders, ileri pipeline teknikleri ve komut seviyesi paralellik (ILP) konuları ile devam edecektir. ILP ile ilgili problemler ve donanımsal ve yazılımsal çözümler detaylarıyla anlatılacaktır. Farklı tasarımlar için başarım hesaplamaları kıyaslamalı olarak yapılacaktır. Daha sonra bellek hiyerarşisi ve ön-bellek tasarımları, başarıma etkileri incelenecektir. Ders paralel sistemler ve bu sistemlerde ön-bellek tutarlılığı ile ilgili konuların anlatımı ile son bulacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Farklı işlemci miamrilerini analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
2 | Ön belleğin CPU performansına olan etkilerini analiz eder | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Verilen kriterlere uygun ön belleği blok olarak tasarlar | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, |
4 | Pipeline mimari sorunlarını analiz eder | Anlatım, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Dağıtık veya ortak bellekli çoklu işlemcili bilgisayarı genel olarak tasarlar | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgisayar tasarımının temelleri. | |
2 | Komut kümesi mimarileri. | |
3 | Bellek hiyerarşisi. | |
4 | Ön bellek tasarımı ve başarıma etkisi. | |
5 | ILP sorunlarına yazılımsal çözümler. | |
6 | Örnek problemler ve çözümleri. | |
7 | Gelişmiş pipeline (iş-bandı) yapılar. | |
8 | Komut seviyesinde paralellik (ILP) sorunlar. | |
9 | ILP sorunlarına yazılımsal çözümler. | |
10 | ILP sorunlarına donanımsal çözümler. | |
11 | Ağ bağlaşım devreleri. | |
12 | Çok işlemcili sistemler. | |
13 | Çok işlemcili sistemlerde ön-bellek tutarlılığı. | |
14 | Proje çalışması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1.Computer Architecture a Quantitative Approach, D.A. Patterson, Morgan Kaufmann. |
Ders Kaynakları | 2.Computer Organızation and Design, The Hardware and Software Interface, D.A. Patterson, Morgan Kaufmann. 3.Computer Architecture, Single and Parallel Systems, M. Zargham, Prentice Hall. 4.Computer System Architecture, M. Mano, Prentice Hall. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | ||||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
2. Ödev | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |