Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Modelleme ve Simülasyon Teorisi ve Uygulamaları | EBE 506 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Katılımcılar Java konusunda temel bir ön bilgiye sahip olacak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET ZENGİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör. Abdullah Sevin, Arş.Gör. M. Maruf Öztürk |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgisayar-tabanlı modelleme ve simülasyon bilgisayar ağları, bilgi sistemleri, ve fiziksel sistemler gibi karmaşık, büyük-ölçekli sistemlerin geliştirilmesi ve araştırılmasında yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Modelleme kavramları, teorileri ve metotları değişik derecede dinamik sistemlerin yapı ve davranışını inceleme konusunda bir yöntem sağlar. Amaca uygun modeller inşa edilir ve daha sonra simüle edilerek bilgisayar ortamında çalıştırılır. Dinamik sistemler değişik modelleme ve simülasyon yaklaşımları kullanılarak tanımlanabildiği için, modelleme ve simülasyonun gücünü ve uygunluğunu kavramak önemlidir. Modelleme ve simülasyon ayrıca eğitim için etkili bir araçtır. Bu ders teknik, mühendislik ve eğitim alanlarında çalışan öğrencileri hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği | 1. Bölüm : Modelleme ve Simülasyona giriş - modelleme teorileri, yaklaşımları ve uygulama alanları - kavramsal model gelişim ve simülasyon yaklaşımları - sistem teorisi ve nesneye-yönelik prensipler ve metotlar 2. Bölüm : Modelleme yaklaşımları ve simülasyon teknikleri - hiyerarşik, modüler, bileşen-tabanlı modelleme - Simülasyon protokolü kavramları ve teknikleri 3. Bölüm : Simülasyon tasarım karmaşıklığı - simülasyon deneylerinin tasarımı - model doğrulama ve geçerli kılma kavramları ve teknikleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | modelleme ve simülasyon(M&S) konusunu kavrama | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , |
2 | temel kavramlar | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Proje / Tasarım, Sınav , |
3 | modelleme yaklaşımlarını öğrenme | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
4 | DEVS modelleme yaklaşımını öğrenme | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Sınav , |
5 | simülasyon deneylerini tasarlama | Soru-Cevap, Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Sözlü Sınav, |
6 | DEVSJAVA yazılımını kullanabilme | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Proje / Tasarım, Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Modelleme ve Simülasyona giriş | |
2 | Modelleme teorileri, yaklaşımları ve uygulama alanları | |
3 | Kavramsal model gelişim ve simülasyon yaklaşımları | |
4 | Sistem teorisi ve nesneye-yönelik prensipler ve metotlar | |
5 | Modelleme yaklaşımları ve simülasyon teknikleri | |
6 | Hiyerarşik, modüler, bileşen-tabanlı modelleme | |
7 | Simülasyon protokolü kavramları ve teknikleri | |
8 | Simülasyon tasarım karmaşıklığı | |
9 | Simülasyon deneylerinin tasarımı | |
10 | Model doğrulama ve geçerli kılma kavramları ve teknikleri | |
11 | DEVSJAVA ortamına giriş | |
12 | DEVSJAVA uygulamaları | |
13 | DEVSJAVA uygulamaları | |
14 | DEVSJAVA uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Introduction to DEVS Modeling & Simulation with JAVA: Developing Component-based Simulation Models, Manuscript, B. Zeigler, H. Sarjoughian 2. Theory of Modeling & Simulation, 2nd Edition, B. Zeigler, H. Praehofer, T. Kim, 2000 |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
6 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
6 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | ||||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | ||||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | ||||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | X | |||||
10 | Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X | |||||
10 | Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X | |||||
10 | Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Sözlü Sınav | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |