Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektronikte Matematiksel Uygulamalar | EBE 552 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ALİ FUAT BOZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Lisans üstü eğitim gören öğrencilerimizin gerçekleştirecekleri akademik çalışmalarda ihtiyaç duyacakları temel matematiksel işlemleri ve çözüm tekniklerini (sayısal ve sembolik ortamlarda) günümüzün ilerleyen bilgisayar imkanlarından yararlanarak elde edebilmelerini sağlamak. Aynı zamanda mühendislik problemlerinin çözümüne yönelik yeni analitik yöntemler ortaya koymalarını sağlayacak bakış açıları kazandırmak. Bu ders içerdiği matematiksel yapı ve elde edilen çözümlerin sunumunda ihtiyaç duyduğu üst seviyedeki bilgisayar programcılığı nedeniyle lisans seviyesinin üstündedir. |
Dersin İçeriği | Laplace ve ters Laplace dönüşümleri. Doğrusal elektrik devrelerine ait diferansiyel denklemlerin çözümünde Laplace dönüşüm tekniklerinin kullanımı. Fourier serileri, Fourier dönüşümlerinin özellikleri ve hızlı Fourier dönüşüm uygulamaları. Matlabın temel fonksiyonları. Matlabda matris işlemleri ve grafik çizimleri. Elektronikteki matematiksel problemlerin Matlabda çözümüne yönelik örnekler. Diferansiyel denklemlerin zaman ve frekans boyutundaki çözümleri. Sembolik teknikler. Örnek problemler ve çözümleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Laplace ve ters Laplace dönüşüm metotlarının özelliklerini tanımlar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
2 | Doğrusal devrelerin dönüşümünde Laplace dönüşüm tekniklerini amacına uygun olarak kullanır. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Sınav , |
3 | Fourier serileri, Fourier integralleri ve Fourier dönüşümlerinin özelliklerini açıklar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
4 | Matlabın temel fonksiyonlarını açıklar. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Sınav , |
5 | Matlabta matris işlemlerini yapar ve grafik çizimlerini yorumlar. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , |
6 | Cebirsel denklem çözümleme, diferansiyel denklem çözümleme, sembolik çözümleme metodlarını uygular. | Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, | Ödev, Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Laplace dönüşümü | |
2 | Ters Laplace dönüşümü | |
3 | Diferansiyel denklemlerin Laplace dönüşümleri, kısmi kesirlere ayırma ve örnek uygulamalar | |
4 | Doğrusal elektrik devrelerinin diferansiyel denklemlerinin elde edilmesi ve Laplace dönüşümü ile çözümü | |
5 | Periyodik fonksiyonlar, trigonometrik seriler, Euler formülleri | |
6 | Fourier serileri, Fourier dönüşümlerinin özellikleri, hızlı Fourier dönüşüm uygulamaları | |
7 | Matlabın tanıtımı | |
8 | Çalışma ortamında değişken atama, sayı tanımlama, özel değişkenler, sabitler ve karakterler | |
9 | Ara sınav | |
10 | Dizi tanımlama, çalışma ortamı değişkenlerinin saklanması ve yüklenmesi | |
11 | Matlabda matris oluşturma, temel matris işlemleri (toplama, çıkarma, sabitle çarpma, tersini alma vb.). İki ve üç boyutlu grafik çizimi (grafik biçimlendirme), kopyalama, saklama, çıktı alma. | |
12 | Matlabda m dosyası oluşturarak işlem yapma | |
13 | Matlabda cebirsel denklem tanımlama ve çözümü. Diferansiyel denklemlerin zaman ve frekans düzlemlerinde çözümü. | |
14 | Konularla ilgili sembolik çözüm uygulamaları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. İlyas Çankaya, Devrim Akgün, Matlab ile Meslek Matematiği, Seçkin Yayıncılık San. ve Tic. A.Ş., Ekim-2008. |
Ders Kaynakları | 1. Fethi Çallıalp, Çözümlü Lineer Cebir Problemleri, Birsen Yayınevi, 2000. 2. Mehmet Bakioğlu, Sayısal Analiz, Birsen Yayınevi, 2004. 3. Neşe Dernek ve Ahmet Denek, Diferansiyel Denklemler, Birsen Yayınevi, 2004. 4. Uğur Arifoğlu ve Cemalettin Kubat, Matlab ve Mühendislik Uygulamaları, Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti., 2003. 5. Erwin Kreyszig, Advanced Engineering Mathematics, John Wiley & Sons, 1993. 6. Anthony Croft, Robert Davison, Martin Hargreaves, Engineering Mathematics A Modern Foundation for Electronic, Electrical and Control Engineers, Addison Wesley Publishing Company, 1992. 7. Adrian Biran, Moshe Breiner, Matlab for Engineers, Addison Wesley Publishers, 1995. 8. A.J. Okyere, Matlab Fundamentals: Electronics and Circuit Analysis Using MATLAB, CC Press, 1999. 9. J.T. Manassah, Elementary Mathematical and Computational Tools for Electrical and Computer Engineers Using MATLAB, CRC Press, 2001. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
2 | Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | X | |||||
7 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2) | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek | X | |||||
10 | Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X | |||||
10 | Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X | |||||
10 | Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |