Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilgisayar Ağları Tasarım ve Simülasyonu EBE 507 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET ZENGİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş.Gör. Abdullah Sevin, Arş.Gör. M. Maruf Öztürk
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bilgisayar ağlarının modellenmesi ve simülasyonu ile ilgili temelleri kazanmak, temel bir bilgisayar ağının bileşenlerinin tasarımını öğrenmek,
ns2 ağ simülatörünün kullanımını öğrenmek,
kablolu ve kablosuz ağların araştırılması ve gliştirilmesi işlemlerini yazılım araçları kullanarak yapabilmek,
büyük ölçekli sistemlerin simülasyonunu gerçekleştirmek.
Dersin İçeriği Ders şu akonuları kapsar; Simülasyon Metodolojileri,
DEVS Modelleme ve Simülasyon Teorisi,
Ağlar,
Ağ simülatörleri-ns2,
DEVSJAVA altında ağ modeli oluşturma ve temel modeller kurabilme.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 modelleme ve simülasyon(M&S) konusunu kavrama Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Proje / Tasarım, Ödev,
2 M&S araçlarını ağ araştırmasında kullanabilme Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev,
3 Ayrık olay modelleme yaklaşımın ağlarda kullanımı Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
4 ns2 paketini kullanabilme Alıştırma ve Uygulama, Anlatım, Ödev,
5 kablosuz ağların simülasyonunu ns2 altında gerçekleştirme Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Ödev,
6 büyük ölçekli ağların simülasyonunu kurabilme Anlatım, Benzetim, Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Modelleme ve simülasyon teorisine giriş
2 DEVS formalizmi
3 bilgisayar ağlarının modellenmesi ve simülasyonu
4 bilgisayar ağları
5 bilgisayar ağlarındayönlendirme
6 ns2 paketine giriş-kurulum
7 tcl script dili
8 basit ağ modellerini ns2 altında çalıştırma
9 görselleştirme
10 kuyruk takibi
11 büyük ölçekli ağları kurma
12 kablosuz ağlar
13 otomatikleştirme
14 SwarmNET uygulaması
Kaynaklar
Ders Notu 1 - Steenstrup, M. E. (Ed.). (1995). Routing in Communications Network. Prentice-Hall.
2- The ns2 manual
Ders Kaynakları 3- A. S. Tanenbaum, Computer Networks, Prentice-Hall Inc., 1996
4 - Bernard P. Zeigler, Herbert Praehofer, and Tag Gon Kim. Theory of Modelling and Simulation: Integrating Discrete Event and Continuous Complex Dynamic Systems. Academic Press, second edition, 2000.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama yapabilmek X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilmek, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanabilmek X
3 Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
3 Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
3 Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulamak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilmek X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek X
6 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek
6 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek
6 Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilmek ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilmek
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2)
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2)
7 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olmak (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2)
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek ve geliştirebilmek X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetlemek
10 Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
10 Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
10 Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilmek X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 2
1. Ödev 4
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 10
2. Kısa Sınav 2
2. Ödev 4
3. Kısa Sınav 2
3. Ödev 4
4. Kısa Sınav 2
4. Ödev 4
5. Kısa Sınav 2
5. Ödev 4
6. Kısa Sınav 2
7. Kısa Sınav 2
8. Kısa Sınav 2
9. Kısa Sınav 2
10. Kısa Sınav 2
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 10 4 40
Ödev 5 3 15
Sözlü Sınav 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 159
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,36
Dersin AKTS Kredisi 6