Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Sineması | GSF 058 | 0 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Türk sinemasının tarihsel gelişiminin anlatılması, yönetmenler ve sinemaları üzerinden yeni sinema anlayışının temel ayırdedici özelliklerinin estetik, ekonomik ve ideolojik boyutta ortaya koyulması, Türk sinemasının diğer ülke sinemaları ve dünyada yaşanan ekonomik ve jeopolitik değişim ile bağlantılı olarak değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Başlangıcından günümüze kadar Türk sinemasının gelişimi, önemli dönemleri, filmleri, yönetmenleri, tarihsel, ekonomik ve estetik boyutta ele alınır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Türkiye’de sinemanın gelişimini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
2 | Türk sinemasının tarihsel gelişimini öğrenecek | Anlatım, Gösteri, | Sınav , |
3 | Türk sinemasının temel üretim dinamiklerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, | Ödev, |
4 | Türk sinemasının temel üretim dinamiklerini öğrenecek | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
5 | 1990 sonrası Türkiye’de görülen yeni sinema anlayışını sinema dili ve yapım koşulları ekseninde kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
6 | Yönetmenler ve sinemaları üzerinden yeni sinema anlayışının temel ayırdedici özelliklerinin estetik, ekonomik ve ideolojik boyutta kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , |
7 | Türk sinemasının diğer ülke sinemalarıyla ilişkisini sorgulayabilecek | Anlatım, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
8 | Türk sinemasının diğer ülke sinemalarıyla ilişkisini sorgular | Anlatım, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
9 | Türk sinemasının önemli yönetmenlerini, onların sinema anlayışlarını ve filmlerindeki estetik eğilimleri kavrayacak | Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
10 | Türk sinemasının yeni döneminin dünyada yaşanan ekonomik ve jeopolitik değişim ile bağlantılı olarak değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Ödev, |
11 | Bir ulusal sinema olarak Türk Sineması’nın temel sorunları üzerine düşünce geliştirecek | Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
12 | Türk sinemasının önemli yönetmenlerini, onların sinema anlayışlarını ve filmlerindeki estetik eğilimleri kavrar | Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, | Ödev, |
13 | Bir ulusal sinema olarak Türk Sineması’nın temel sorunları üzerine düşünce geliştirir |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, Yeşilçam Dönemi ve Film Üretimi | |
1 | Türkiye’de sinemanın gelişimini öğrenecek | |
2 | 1930’lar ve 40’larda Türk sinemasının ideolojik ve ekonomik yapısı, film örnekleri | |
2 | 1970’ler ve 1980’lerde Siyasi Gelişmeler Ekseninde Türk Sineması | |
3 | 1980’lerde Sanat Filmi Alanı | |
3 | Yeşilçam Dönemi ve Film Üretimi | |
4 | Yeşilçam Sineması ve estetik eğilimler | |
4 | 1990 sonrası Türkiye’de Sinema Politikaları | |
5 | 1990 sonrası Üretim Koşulları ve Film Üretiminin Temel Bileşenleri | |
5 | 1970’ler ve 1980’lerde Siyasi Gelişmeler Ekseninde Türk Sineması | |
6 | 1980’lerde Sanat Filmi Alanı | |
6 | Yeni Sinema Anlayışı: Nuri Bilge Ceylan Sineması | |
7 | Yeni Sinema Anlayışı: Zeki Demirkubuz Sineması | |
7 | 1990 sonrası Türkiye’de Sinema Politikaları | |
8 | 1990 sonrası Üretim Koşulları ve Film Üretiminin Temel Bileşenleri, Yeni Sinema Anlayışı: Nuri Bilge Ceylan Sineması | |
8 | Semih Kaplanoğlu Sineması | |
9 | Yeşim Ustaoğlu Sineması | |
9 | Yeni Sinema Anlayışı: Nuri Bilge Ceylan Sineması | |
10 | Yeni Sinema Anlayışı: Zeki Demirkubuz Sineması, Yeşim Ustaoğlu ve Derviş Zaim Sineması | |
10 | Ahmet Uluçay Sineması | |
11 | Film Festivalleri ve Türk Sineması | |
11 | Yeni eğilimler ve Türk sineması | |
12 | Yeni eğilimler ve Türk sineması | |
12 | Eurimages ve Türk Sineması | |
13 | Temel Tartışmalar: Üretim | |
13 | Türk sinemasında estetik ve ideolojik tartışmalar | |
14 | Türk sinemasında estetik ve ideolojik tartışmalar | |
14 | Temel Tartışmalar: Estetik |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Lütfi Akad, Işıkla Karanlık Arasında. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2004. Hasan Akbulut, Nuri Bilge Ceylan Sinemasını Okumak, Anlatı, Zaman, Mekan. İstanbul: Bağlam Yayınları, 2005. Ertekin Akpınar(hzl). 10 Yönetmen ve Türk Sineması. İstanbul: Agora Kitaplığı, 2005. Ayça Atikoğlu, “Romanı Dışlayan Film”, ‘Rejisör’ Atıf Yılmaz. Müjde Arslan (drl.). İstanbul: Agora, 2007. Engin Ayça, “Yeşilçam’a Bakış”, Türk Sineması Üzerine Düşünceler. Süleymâ Murat Dinçer (hzl.). Ankara: Doruk Yayınları, 1999. Seçil Büker ve Hasan Akbulut. Yumurta: Ruha Yolculuk. Ankara: Dipnot Yayınları, 2009. Şükran Kuyucak Esen, 80’ler Türkiyesi’nde Sinema. 2.Basım. İstanbul: Beta Yayınları, 2000. Şükran Kuyucak Esen, Sinemamızda Bir ‘Auteur’ Ömer Kavur. İstanbul: Alfa Yayınları, 2002. Deniz Bayrakdar (hzl.). Türk Film Araştırmaları’nda Yeni Yönelimler 7. İstanbul: Bağlam Yayınları, 2009. Burçak Evren, Değişim Döneminde Türk Sineması. İstanbul: Antrakt Sinema Kitapları, 1997. Rıza Kıraç, Film İcabı, Türk sinemasına İdeolojik Bir Bakış. Ankara: De Ki Yayınları, 2008. Nigar Pösteki, Yönetmen Sineması. İstanbul: Es Yayınları, 2005. Nigar Pösteki, 1990 Sonrası Türk Sineması. 2. Basım. İstanbul: Es Yayınları, 2005. Giovanni Scognamillo, Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi,1998. Asuman Suner, Hayalet Ev, Yeni Türk Sinemasında Aidiyet Kimlik ve Bellek. İstanbul: Metis Yayınları, 2005. Bülent Vardar ve Alim Şerif Onaran (hzl.). 20. Yüzyılın Son Beş Yılında Türk Sineması. İstanbul: Beta Yayınları, Lütfi Akad, Işıkla Karanlık Arasında. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2004. Hasan Akbulut, Nuri Bilge Ceylan Sinemasını Okumak, Anlatı, Zaman, Mekan. İstanbul: Bağlam Yayınları, 2005. Ertekin Akpınar(hzl). 10 Yönetmen ve Türk Sineması. İstanbul: Agora Kitaplığı, 2005. Ayça Atikoğlu, “Romanı Dışlayan Film”, ‘Rejisör’ Atıf Yılmaz. Müjde Arslan (drl.). İstanbul: Agora, 2007. Engin Ayça, “Yeşilçam’a Bakış”, Türk Sineması Üzerine Düşünceler. Süleymâ Murat Dinçer (hzl.). Ankara: Doruk Yayınları, 1999. Seçil Büker ve Hasan Akbulut. Yumurta: Ruha Yolculuk. Ankara: Dipnot Yayınları, 2009. Şükran Kuyucak Esen, 80’ler Türkiyesi’nde Sinema. 2.Basım. İstanbul: Beta Yayınları, 2000. Şükran Kuyucak Esen, Sinemamızda Bir ‘Auteur’ Ömer Kavur. İstanbul: Alfa Yayınları, 2002. Deniz Bayrakdar (hzl.). Türk Film Araştırmaları’nda Yeni Yönelimler 7. İstanbul: Bağlam Yayınları, 2009. Burçak Evren, Değişim Döneminde Türk Sineması. İstanbul: Antrakt Sinema Kitapları, 1997. Rıza Kıraç, Film İcabı, Türk sinemasına İdeolojik Bir Bakış. Ankara: De Ki Yayınları, 2008. Nigar Pösteki, Yönetmen Sineması. İstanbul: Es Yayınları, 2005. Nigar Pösteki, 1990 Sonrası Türk Sineması. 2. Basım. İstanbul: Es Yayınları, 2005. Giovanni Scognamillo, Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi,1998. Asuman Suner, Hayalet Ev, Yeni Türk Sinemasında Aidiyet Kimlik ve Bellek. İstanbul: Metis Yayınları, 2005. Bülent Vardar ve Alim Şerif Onaran (hzl.). 20. Yüzyılın Son Beş Yılında Türk Sineması. İstanbul: Beta Yayınları, 2005. Feroz Ahmed, Modern Türkiye’nin Oluşumu. 7.Basım. İstanbul: Kaynak Yayınları, 2008. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 12 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
2. Kısa Sınav | 13 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 8 | 8 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Uygulama) | 14 | 2 | 28 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 205 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 8,2 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |