Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Sineması GSF 058 0 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TÜLAY ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı Türk sinemasının tarihsel gelişiminin anlatılması, yönetmenler ve sinemaları üzerinden yeni sinema anlayışının temel ayırdedici özelliklerinin estetik, ekonomik ve ideolojik boyutta ortaya koyulması, Türk sinemasının diğer ülke sinemaları ve dünyada yaşanan ekonomik ve jeopolitik değişim ile bağlantılı olarak değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Başlangıcından günümüze kadar Türk sinemasının gelişimi, önemli dönemleri, filmleri, yönetmenleri, tarihsel, ekonomik ve estetik boyutta ele alınır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türkiye’de sinemanın gelişimini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Sınav , Ödev,
2 Türk sinemasının tarihsel gelişimini öğrenecek Anlatım, Gösteri, Sınav ,
3 Türk sinemasının temel üretim dinamiklerini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Ödev,
4 Türk sinemasının temel üretim dinamiklerini öğrenecek Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
5 1990 sonrası Türkiye’de görülen yeni sinema anlayışını sinema dili ve yapım koşulları ekseninde kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav , Ödev,
6 Yönetmenler ve sinemaları üzerinden yeni sinema anlayışının temel ayırdedici özelliklerinin estetik, ekonomik ve ideolojik boyutta kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav ,
7 Türk sinemasının diğer ülke sinemalarıyla ilişkisini sorgulayabilecek Anlatım, Tartışma, Gösteri, Sınav , Ödev,
8 Türk sinemasının diğer ülke sinemalarıyla ilişkisini sorgular Anlatım, Tartışma, Gösteri, Sınav , Ödev,
9 Türk sinemasının önemli yönetmenlerini, onların sinema anlayışlarını ve filmlerindeki estetik eğilimleri kavrayacak Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Sınav , Ödev,
10 Türk sinemasının yeni döneminin dünyada yaşanan ekonomik ve jeopolitik değişim ile bağlantılı olarak değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav , Ödev,
11 Bir ulusal sinema olarak Türk Sineması’nın temel sorunları üzerine düşünce geliştirecek Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
12 Türk sinemasının önemli yönetmenlerini, onların sinema anlayışlarını ve filmlerindeki estetik eğilimleri kavrar Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Ödev,
13 Bir ulusal sinema olarak Türk Sineması’nın temel sorunları üzerine düşünce geliştirir
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, Yeşilçam Dönemi ve Film Üretimi
1 Türkiye’de sinemanın gelişimini öğrenecek
2 1930’lar ve 40’larda Türk sinemasının ideolojik ve ekonomik yapısı, film örnekleri
2 1970’ler ve 1980’lerde Siyasi Gelişmeler Ekseninde Türk Sineması
3 1980’lerde Sanat Filmi Alanı
3 Yeşilçam Dönemi ve Film Üretimi
4 Yeşilçam Sineması ve estetik eğilimler
4 1990 sonrası Türkiye’de Sinema Politikaları
5 1990 sonrası Üretim Koşulları ve Film Üretiminin Temel Bileşenleri
5 1970’ler ve 1980’lerde Siyasi Gelişmeler Ekseninde Türk Sineması
6 1980’lerde Sanat Filmi Alanı
6 Yeni Sinema Anlayışı: Nuri Bilge Ceylan Sineması
7 Yeni Sinema Anlayışı: Zeki Demirkubuz Sineması
7 1990 sonrası Türkiye’de Sinema Politikaları
8 1990 sonrası Üretim Koşulları ve Film Üretiminin Temel Bileşenleri, Yeni Sinema Anlayışı: Nuri Bilge Ceylan Sineması
8 Semih Kaplanoğlu Sineması
9 Yeşim Ustaoğlu Sineması
9 Yeni Sinema Anlayışı: Nuri Bilge Ceylan Sineması
10 Yeni Sinema Anlayışı: Zeki Demirkubuz Sineması, Yeşim Ustaoğlu ve Derviş Zaim Sineması
10 Ahmet Uluçay Sineması
11 Film Festivalleri ve Türk Sineması
11 Yeni eğilimler ve Türk sineması
12 Yeni eğilimler ve Türk sineması
12 Eurimages ve Türk Sineması
13 Temel Tartışmalar: Üretim
13 Türk sinemasında estetik ve ideolojik tartışmalar
14 Türk sinemasında estetik ve ideolojik tartışmalar
14 Temel Tartışmalar: Estetik
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Lütfi Akad, Işıkla Karanlık Arasında. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2004.
Hasan Akbulut, Nuri Bilge Ceylan Sinemasını Okumak, Anlatı, Zaman, Mekan. İstanbul: Bağlam Yayınları, 2005.
Ertekin Akpınar(hzl). 10 Yönetmen ve Türk Sineması. İstanbul: Agora Kitaplığı, 2005.
Ayça Atikoğlu, “Romanı Dışlayan Film”, ‘Rejisör’ Atıf Yılmaz. Müjde Arslan (drl.). İstanbul: Agora, 2007.
Engin Ayça, “Yeşilçam’a Bakış”, Türk Sineması Üzerine Düşünceler. Süleymâ Murat Dinçer (hzl.). Ankara: Doruk Yayınları, 1999.
Seçil Büker ve Hasan Akbulut. Yumurta: Ruha Yolculuk. Ankara: Dipnot Yayınları, 2009.
Şükran Kuyucak Esen, 80’ler Türkiyesi’nde Sinema. 2.Basım. İstanbul: Beta Yayınları, 2000.
Şükran Kuyucak Esen, Sinemamızda Bir ‘Auteur’ Ömer Kavur. İstanbul: Alfa Yayınları, 2002.
Deniz Bayrakdar (hzl.). Türk Film Araştırmaları’nda Yeni Yönelimler 7. İstanbul: Bağlam Yayınları, 2009.
Burçak Evren, Değişim Döneminde Türk Sineması. İstanbul: Antrakt Sinema Kitapları, 1997.
Rıza Kıraç, Film İcabı, Türk sinemasına İdeolojik Bir Bakış. Ankara: De Ki Yayınları, 2008.
Nigar Pösteki, Yönetmen Sineması. İstanbul: Es Yayınları, 2005.
Nigar Pösteki, 1990 Sonrası Türk Sineması. 2. Basım. İstanbul: Es Yayınları, 2005.
Giovanni Scognamillo, Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi,1998.
Asuman Suner, Hayalet Ev, Yeni Türk Sinemasında Aidiyet Kimlik ve Bellek. İstanbul: Metis Yayınları, 2005.
Bülent Vardar ve Alim Şerif Onaran (hzl.). 20. Yüzyılın Son Beş Yılında Türk Sineması. İstanbul: Beta Yayınları, Lütfi Akad, Işıkla Karanlık Arasında. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2004.
Hasan Akbulut, Nuri Bilge Ceylan Sinemasını Okumak, Anlatı, Zaman, Mekan. İstanbul: Bağlam Yayınları, 2005.
Ertekin Akpınar(hzl). 10 Yönetmen ve Türk Sineması. İstanbul: Agora Kitaplığı, 2005.
Ayça Atikoğlu, “Romanı Dışlayan Film”, ‘Rejisör’ Atıf Yılmaz. Müjde Arslan (drl.). İstanbul: Agora, 2007.
Engin Ayça, “Yeşilçam’a Bakış”, Türk Sineması Üzerine Düşünceler. Süleymâ Murat Dinçer (hzl.). Ankara: Doruk Yayınları, 1999.
Seçil Büker ve Hasan Akbulut. Yumurta: Ruha Yolculuk. Ankara: Dipnot Yayınları, 2009.
Şükran Kuyucak Esen, 80’ler Türkiyesi’nde Sinema. 2.Basım. İstanbul: Beta Yayınları, 2000.
Şükran Kuyucak Esen, Sinemamızda Bir ‘Auteur’ Ömer Kavur. İstanbul: Alfa Yayınları, 2002.
Deniz Bayrakdar (hzl.). Türk Film Araştırmaları’nda Yeni Yönelimler 7. İstanbul: Bağlam Yayınları, 2009.
Burçak Evren, Değişim Döneminde Türk Sineması. İstanbul: Antrakt Sinema Kitapları, 1997.
Rıza Kıraç, Film İcabı, Türk sinemasına İdeolojik Bir Bakış. Ankara: De Ki Yayınları, 2008.
Nigar Pösteki, Yönetmen Sineması. İstanbul: Es Yayınları, 2005.
Nigar Pösteki, 1990 Sonrası Türk Sineması. 2. Basım. İstanbul: Es Yayınları, 2005.
Giovanni Scognamillo, Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi,1998.
Asuman Suner, Hayalet Ev, Yeni Türk Sinemasında Aidiyet Kimlik ve Bellek. İstanbul: Metis Yayınları, 2005.
Bülent Vardar ve Alim Şerif Onaran (hzl.). 20. Yüzyılın Son Beş Yılında Türk Sineması. İstanbul: Beta Yayınları, 2005.
Feroz Ahmed, Modern Türkiye’nin Oluşumu. 7.Basım. İstanbul: Kaynak Yayınları, 2008.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 12
1. Performans Görevi (Seminer) 25
2. Kısa Sınav 13
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 7 7
Kısa Sınav 2 6 12
Performans Görevi (Seminer) 1 8 8
Final 1 8 8
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 14 2 28
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 205
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 8,2
Dersin AKTS Kredisi 4