Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bütçe | MLY 453 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Ön koşul yoktur |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NURULLAH ALTUN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Fatih Yardımcıoğlu, Arş. Gör. Hakan Yavuz |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı devlet bütçesi ile ilgili lisans düzeyindeki temel bilgilerin öğrenciye kazandırılmasıdır. |
Dersin İçeriği | Devlet bütçesinin işlevleri, ilkeleri, bütçe teorileri, Türk bütçe sistemi ve bütçe denetimi ile ilgili temel bilgileri içerir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kamu bütçesini fonksiyon ve ilkeleri ile tanımlar | Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Bütçe sistemlerini tanır farklılıklarını ayırt eder ve bütç ilkeleri yönünden değerlendirir | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
3 | Bütçe sınıflandırmasına esas teşkil eden analitik bütçe sınıflandırmasını (ABS) Harcamalar-Gelirler ve açık ve Fazlanın sınıflandırması yönünden açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Sınav , |
4 | Stratejik plana dayalı performansa dayalı bütçelemeyi unsurları veya hazırlama safhaları ile bilir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
5 | Merkezi yönetim bütçe sürecini, hazırlama, görüşülmesi ve kanunlaştırma, uygulama ve denetim safhaları itibariyle bilir ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Sınav , |
6 | Bütçenin çok yıllı hazırlanmasına ilişkin işlemleri , Beş Yıllık Kalkınma Planı ( BYKP ) ve Orta Vadeli Harcama Plan (OVP) ve Programı ile ilişkisini bilir ve değerlendirir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Sınav , Ödev, |
7 | Türkiye´de 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu (KMYKK) ile uygulamaya konulan iç denetim ile Mali Kontrol´un önemini, özelliklerini ve aralarındaki farkları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
8 | Merkezi yönetim bütçesine göre edinilen bilgileri kullanarak diğer bütçe türlerini de bilir ve değerlendirir. | Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, | Ödev, Sınav , |
9 | Türkiye´de kamu ihale sistemini ve Merkezi yönetim bütçesinde pay alan idarelerle Mahalli idarelerin satın alma türlerini ve bunlara ilişkin parasal sınırları bilir. | Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
10 | Bütçe dengesini ve bütçe politikalarının makro ekonomik göstergeler üzerindeki muhtemel etkilerini inceler ve değerlendirir. | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Ödev, Sınav , |
11 | Devlet muhasebe sistemi ve Bütçe uygulamaları çerçevesinde Devlet Muhasebesi Kayıtları nı bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kamu bütçesinin fonksiyon ve ilkeleri | Analitik Bütçe Sistemi ve Yerel Yönetimlerde Uygulanması ,A. Eker, Temel Gürdal ve Cahit Şanver, 2006, Denizyıldızı matbaacılık |
2 | Bütçe sistemleri, farklılıkları, bütçe ilkeleri yönünden değerlendirmesi | Aynı kaynak |
3 | Bütçe sınıflandırmasına esas teşkil eden analitik bütçe sınıflandırması, (ABS) Harcamalar-Gelirler ve açık ve Fazlanın sınıflandırması | Aynı kaynak |
4 | Stratejik plana dayalı performansa esaslı bütçeleme unsurları veya hazırlama safhaları | Aynı kaynak |
5 | Merkezi yönetim bütçe sürecinin, hazırlama, görüşülme ve kanunlaştırma, uygulama ve denetim safhaları | Aynı kaynak |
6 | Bütçenin çok yıllı hazırlanmasına ilişkin işlemler ve Orta vadeli harcama plan ve programı ile ilişkisi | Aynı kaynak |
7 | Türkiye´de 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu (KMYKK) ile uygulamaya konulan iç denetim ile Mali Kontrol´un önemi, özellikleri ve aralarındaki farklar | |
8 | Merkezi yönetim bütçesine göre edinilen bilgileri kullanarak diğer bütçe türlerini de öğrenme ve değerlendirme | Aynı kaynak |
9 | ARASINAV | Aynı kaynak |
10 | Türkiye´de kamu ihale sistemi ve Merkezi yönetim bütçesinden pay alan idarelerle Mahalli idarelerin satın alma türleri ve bunlara ilişkin parasal sınırlar | Aynı kaynak |
11 | Bütçe dengesini ve bütçe politikalarının makro ekonomik göstergeler üzerindeki muhtemel etkilerini inceleme ve değerlendirme | Aynı kaynak |
12 | Devlet muhasebe sistemi ve Bütçe uygulamaları çerçevesinde Devlet Muhasebesi Kayıtları ( Monografi ) | Aynı kaynak |
13 | Devlet muhasebe sistemi, Bütçe uygulamaları çerçevesinde Devlet Muhasebesi Kayıtları ( Monografi ) | Aynı kaynak |
14 | Genel değerlendirme | Aynı kaynak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Analitik Bütçe Sistemi ve Yerel Yönetimlerde Uygulanması, A. Eker, Temel Gürdal ve Cahit Şanver, 2006, Denizyıldızı matbaacılık. |
Ders Kaynakları | Batırel Ö. F., (1989), Kamu Bütçesi, İstanbul, Nihat Sayar Yayınları, Aksoy Ş., (1994), Kamu Bütçesi, Ankara, Filiz Kitabevi, Coskun G., (1994), Devlet Bütçesi, Ankara, Turhan Kitabevi. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ulusal ve uluslararası düzeyde kamu yönetimi, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder | X | |||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme ve araştırma süreçlerine hâkim olma | X | |||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim, mevzuat değişikliklerini takip eden, mevzuatı yorumlayabilen ve uygulamaya aktarabilme | X | |||||
5 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek nitelikleri olma | X | |||||
6 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlama yeteneğine sahip olma | X | |||||
7 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilme | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemleri ile bu alandaki yenilikleri takip etme ve bunları etkili bir şekilde kullanabilme | X | |||||
9 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme | X | |||||
10 | Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
11 | Mesleki yabancı dil bilgisine sahip olma | X | |||||
12 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | X | |||||
13 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 98 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |