Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hukuk ve Siyaset | SBK 489 | 7 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DİLŞAD TÜRKMENOĞLU KÖSE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. İlknur Rabia SIRAKAYA |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hukuk ile siyaset arasında var olan ilişkinin, hem hukuk disiplini açısından hemde siyaset bilimi açısından, güncel olaylar ışığında değerlendirilebilmesi. |
Dersin İçeriği | Teorik olarak hukuk disiplini ile siyaset bilimi arasındaki etkileşim alanlarının incelenerek, pratikte bu etkileşimin nasıl gerçekleştiği ortaya konulacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hukuk ve siyasetin ne anlam ifade ettiğini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
2 | Hukuk ile siyaset arasındaki ilişkileri kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
3 | Hukukun siyaset, siyasetin hukuk üzerindeki etkilerini analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
4 | Dünyadaki gelişmeleri hukuk ve siyaset penceresinden inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
5 | Türkiye´de hukukun ve siyasetin sorunlu alanlarını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
6 | Türkiye´deki hukuk-siyaset ilişkilerini inceler. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hukuk nedir? Nasıl ortaya çıkmıştır? | Alain Supiot, Homo Juridicus Hukukun Antropolojik İşlevi Üzerine Bir Deneme, Dost Kitabevi, Ankara-2008. |
2 | Siyaset nedir? | Carl Schmitt, Siyasal Kavramı, Çev. Ece Göztepe, Metis Yayınları, İstanbul-2006. |
3 | Devletin hukukla ilişkisini kuran temel metin olarak anayasa nedir? | Mehmet Turhan, Siyaset ve Anayasa, Gündoğan Yayı. Ankara-1995. |
4 | Anayasayı ortaya çıkaran tarihsellik | Meltem Dikmen Caniklioğlu, Anayasal Devlette Meşruiyet, Yetkin Yayınları, Ankara-2010; Serdar Gülener, Batı Siyasal Düşüncesi´nde İktidarı Sınırlandırma Arayışları, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, S. 552, Şubat-2011, s. 31-44. |
5 | Dünyadaki anayasacılık hareketleri | Serdar Gülener, Batı Siyasal Düşüncesi´nde İktidarı Sınırlandırma Arayışları, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, S. 552, Şubat-2011, s. 31-44. |
6 | Türkiye´de anayasacılığın ortaya çıkışı | Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasacılık Hareketleri, YKY, İstanbul-2005. |
7 | Osmanlı-Türk Anayasacılık tarihinin özellikleri | Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasacılık Hareketleri, YKY, İstanbul-2005. |
8 | Osmanlı anayasacılığı ve politik düzene etkileri | Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasacılık Hareketleri, YKY, İstanbul-2005. |
9 | Cumhuriyet dönemi anayasacılığı ve politik düzene etkleri | Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasacılık Hareketleri, YKY, İstanbul-2005. |
10 | Tek Parti Dönemi´nde hukuk-siyaset ilişkileri | Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasacılık Hareketleri, YKY, İstanbul-2005. |
11 | Çok partili dönemde hukuk-siyaset ilişkileri | Bülent Tanör, İki Anayasa, Beta Basım Yayın Dağıtım, İstanbul-2011. |
12 | Güncel tartışmalar-1 | İlgili kaynak |
13 | Güncel tartışmalar-2 | İlgili kaynak |
14 | Güncel tartışmalar-3 | İlgili kaynak |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Alain Supiot, Homo Juridicus Hukukun Antropolojik İşlevi Üzerine Bir Deneme, Dost Kitabevi, Ankara-2008. 2. Carl Schmitt, Siyasal Kavramı, Çev. Ece Göztepe, Metis Yayınları, İstanbul-2006. 3. Friedrich A. Hayek, Hukuk, Yasama ve Özgürlük, Çev. Mehmet Öz, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul,1997. 4. Devlet Kuramı, Der. Cemal Bali Akal, Dost Kitabevi, Ankara-2005. 5. Mehmet Turhan, Siyaset ve Anayasa, Gündoğan Yayı. Ankara-1995. 6. Meltem Dikmen Caniklioğlu, Anayasal Devlette Meşruiyet, Yetkin Yayınları, Ankara-2010. 7. Bülent Tanör, Osmanlı-Türk Anayasacılık Hareketleri, YKY, İstanbul-2005. 8. Bülent Tanör, İki Anayasa, Beta Basım Yayın Dağıtım, İstanbul-2011. 9. Serdar Gülener, Batı Siyasal Düşüncesi´nde İktidarı Sınırlandırma Arayışları, Finans Politik ve Ekonomik Yorumlar, S. 552, Şubat-2011, s. 31-44. |
Ders Kaynakları | Hukuk ve siyaseti ilişkisini konu alan çeşitli makaleler. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ulusal ve uluslararası düzeyde kamu yönetimi, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder | X | |||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme ve araştırma süreçlerine hâkim olma | X | |||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | X | |||||
4 | Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim, mevzuat değişikliklerini takip eden, mevzuatı yorumlayabilen ve uygulamaya aktarabilme | X | |||||
5 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek nitelikleri olma | X | |||||
6 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlama yeteneğine sahip olma | X | |||||
7 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilme | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemleri ile bu alandaki yenilikleri takip etme ve bunları etkili bir şekilde kullanabilme | X | |||||
9 | Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme | X | |||||
10 | Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma | X | |||||
11 | Mesleki yabancı dil bilgisine sahip olma | X | |||||
12 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | X | |||||
13 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 85 |
1. Ödev | 5 |
1. Sözlü Sınav | 5 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Sözlü Sınav | 1 | 2 | 2 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 93 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |