Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Anayasa Hukuku | SBK 214 | 4 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU |
Dersi Verenler | Doç.Dr. DİLŞAD TÜRKMENOĞLU KÖSE, |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör İlknur Rabia SIRAKAYA |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Anayasa ve anayasacılık kavramını, anayasaların yapılış ve değiştirilişlerini; devletin somut görünümü ve işleyiş esaslarını, devletlerin biçimleri, kompozisyonları ve siyasal yapıları yönünden ayrımlarının, egemenliğin kullanım biçimleri ve sınırları konularında öğrencilerin genel çerçevede bilgi edinmelerini sağlamak |
Dersin İçeriği | Anayasa kavramı ve anayasacılık düşüncesi; kurucu güç kavramı ve ortaya çıkış ve kullanılış yöntemleri; anayasa yargısı ve modelleri; devletin unsurları ve türleri; güçler ayrılığı ve hükümet sistemleri, temel hakların genel esasları konuları ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anayasa kavramını ortaya koyar; diğer hukuk kurallarından ayırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Anayasaları çeşitli açılardan sınıflandırır ve eline aldığı bir anayasayı bu ayırımlar içerisinde değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri hakkında bilgiler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Anayasaların kimin tarafından, hangi durumlarda yapıldığını ortaya koyar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
5 | Demokratik anayasanın nasıl yapılacağını ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Türev kurucu güç hakkında bilgi verir; asli kurucu güç ile farkını ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
7 | Monarşi ile cumhuriyet arasındaki ilişki ve farklılıkları analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
8 | Federal devleti ile üniter devleti karşılaştırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
9 | Bir devlete ait özellikler verildiğinde bu devletin üniter mi, federal mi, bölgesel modelde mi olduğu hakkında hükümlerde bulunur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
10 | Demokratik rejimleri diğerlerinden ayırır ve siyasal rejimlerle ilgili analizler yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
11 | İnsan haklarını çeşitli açılardan sınıflandırır ve örnekler verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
12 | Avrupa insan hakları sözleşmesinin ulusal anayasal düzenler üzerindeki etkilerini değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anayasa, anayasa hukuku kavramı, anayasa hukukunun hukuk dalları arasındaki yeri, anayasa hukukunun kaynakları | Gözler, Kemal(2008), Anayasa Hukukunun Genel Esaslarına Giriş, Ekin Yay., Bursa 2008, ss. 1-20,Teziç,Erdoğan(1998), Anayasa Hukuku(Genel Esaslar), Beta Yay., s.1-50,Kaboğlu, İbrahim, Özden(2006) Anayasa Hukuku Dersleri-Genel Esaslar,Legal Yay. İst,s.1-18 |
2 | Anayasacılık hareketleri ve anayasaların çeşitli açılardan sınıflandırılması | Gözler, 2008: 21-33.Teziç, 1998: 134-146.Erdoğan, Mustafa (2006), Anayasa Hukuku, Orion Yay., Ankara 2005, ss. 37-49, Kaboğlu, 2006: 2-20. |
3 | Anayasaların yapılış ve değiştirilişleri | Gözler, Kemal, Kurucu Güç, Ekin Yay., Bursa 1997.Gözler, 2008: 44-62.Teziç, 1998: 147-171. Kaboğlu, 2006, 21-33. |
4 | Anayasanın üstünlüğü ve kurumsal güvencesi olarak anayasa yargısı (anayasaya uygunluk denetimi) | Erdoğan, 2006: 50-58, Gözler, 2008: 33-41.Teziç, 1998: 171-214, Kaboğlu, 2006: 308-377. |
5 | Anayasa Hukukunda devlet kavramı, devletin kurucu unsurları | Gözler, 2008: 64-78, Erdoğan, 2006: 17-26.Teziç, 1996: 108-121.Kaboğlu, 2006: 51-93. |
6 | Güçler ayrılığı kavramı ve günümüzdeki görünümü | Gözler, 2008: 90-120.Teziç, 1998: 121-133.Kaboğlu, 2006: 137-159.Erdoğan, 2006: 27-28. |
7 | Devletlerin çeşitli açılardan sınıflandırılması (1) | Gözler, 2008: 90-120.Teziç, 1998: 121-133.Kaboğlu, 2006: 137-159.Erdoğan, 2006: 27-28. |
8 | Yasama yürütme ilişkileri ve hükümet sistemleri | Teziç, 1998: 393-433. Gözler, 2008: 123-162. Erdoğan, 28-36. Kaboğlu, 2006: 114-130. |
9 | Arasınav | |
10 | Demokrasi teorisi ve uygulama biçimleri (1) | Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186. Kaboğlu, 2006: 163-201. |
11 | Demokrasi teorisi ve uygulama biçimleri (2) | Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186. Kaboğlu, 2006: 163-201. |
12 | Seçim hukukunun temel ilkeleri | Gözler, 2008: 190-214. Teziç, 1998: 215-344. |
13 | Hak ve özgürlük kavramı ve tarihsel gelişimi, sınırlandırılmaları ve durdurulmaları | Gözler, 2008: 217-230, Kaboğlu, 2006: 207-237. |
14 | Hak ve özgürlüklerin anayasal güvenceleri ve uluslar arası hukuk yoluyla korunması | Erdoğan, 2006: 68-73. Gözler, 2008: 229-237. Kaboğlu, 2006: 239-262. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Kemal Gözler, Anayasa Hukukunun Genel Esasları, Ekin Kitabevi, Bursa 2008. |
Ders Kaynakları | T.C. 1982 Anayasası. anayasa. gov.tr´de; anayasa.gen.tr´de ders içeriğiyle ilgili makaleler |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | programı | ||||||
2 | Ulusal ve uluslararası finansal piyasaları matematiksel, iktisadi, istatistiksel ve ekonometrik olarak analiz yapma beceisi kazanmak | ||||||
3 | Piyasa işleyişi ve analizi konularında ekip çalışması yapar ve ekibi ile bilgileri paylaşır. | ||||||
4 | Piyasa işleyişi ve analizi konularında sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm yolları sunar. | ||||||
5 | Piyasa işleyişi ve analizi konularında görev aldığı alanlarda araştırma ve çalışma yapar, projelere katkı verir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Piyasa işleyişi ve analizi konularında görev aldığı alanlarda ilgili birimin amaç ve hedeflerini belirleyebilir. | ||||||
7 | Piyasa işleyişi ve analizi konularında görev aldığı alanlarda sahip olduğu bilgileri sorgular. | ||||||
8 | Piyasa işleyişi ve analizi konularında görev aldığı alanlarla ilgili olarak sürekli kendini yenileme gerektiğine inanır ve gereğini yapar. | ||||||
9 | Piyasa işleyişi ve analizi konularında görev aldığı alanlarla ilgili olarak sahip olduğu birikimini ve önerilerini her türlü iletişim aracını kullanarak aktarabilir, gerektiği durumlarda bunu en az bir yabancı dil kullanarak yapar. | ||||||
10 | Piyasa işleyişi ve analizi konularında görev aldığı alanlarla ilgili olarak mesleki paylaşıma ve dayanışmaya açıktır. | ||||||
11 | Piyasa işleyişi ve analizi konularında görev aldığı alanlarla ilgili olarak gereken bilgi teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
12 | Piyasa işleyişi ve analizi konularında görev aldığı alanlarda iş ve toplumsal etik değerlere uygun davranır. | ||||||
13 | Piyasa işleyişi ve analizi konularında görev aldığı alanlarda paydaşlarla ilişkileri analiz eder ve yürütür. | ||||||
14 | Piyasa işleyişi ve analizi konularında görev aldığı alanlarda yenilikleri takip eder ve ekibini teşvik eder. | ||||||
15 | Piyasa işleyişi ve analizi konularında görev aldığı alanlarda çalıştığı kurumun konumunu sorgular ve öneriler sunar. | ||||||
16 | Piyasa işleyişi ve analizi konularında görev aldığı alanlar yanında sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite, çevresel ve kültürel değerleri koruma, iş sağlığı ve güvenliğine önem verme konusunda gerekli bilince sahiptir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
3. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|