Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türkçe Metinlerle Eğitim Tarihi | EYU 573 | 0 | 3 + 0 | 3 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMAİL GÜLEÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş.Gör.Gözde SEZEN |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Eğitim bilinen tarih boyunca daima filozofların konusu olagelmiştir. Bilinen en eski dini metinlerden modern felsefe dönemine kadar eğitimle ilgili görüşler ileri sürülmüştür. Günümüz eğitimine gelene kadar eğitim düşüncesinin nasıl bir değişim ve gelişim gösterdiğini öğrenmek, hiç şüphesiz öğrencilere yeni ufuklar açacaktır. Bütün büyük düşünürler sistemlerini anlatırken eğitime çok önemli bir yer ayırırlar. Eğitim öne sürdükleri sistemin gelişmesinde ve uygulanmasında çok önemli bir faktör olduğu için istisnasız bütün büyük filozoflar bu konuda bir görüş ileri sürmüşlerdir. Biz bu derste, bilinen en eski Türkçe metinlerden geçen asra kadar yazılı Türkçe metinler üzerinden eğitimin ülkemizde geçirdiği evrimin izleri sürülmeye çalışılacaktır. |
Dersin İçeriği | Eski Türkçe metinlerde eğitim Harezm Sahası metinlerde eğitim Selçuklu dönemi metinlerde eğitim Osmanlı dönemi metinlerde eğitim |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Belli başlı Türk eğitimcilerini ve görüşlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
2 | Eğitim konusunda temel Türkçe kaynakları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Bir konuda hangi düşünürün ne düşündüğünü araştırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Türk eğitimciler ile Batı?daki eğitimciler arasındaki benzerlik ve farklılıkları fark edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Türk geleneğindeki eğitimin amacı ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Türk ve Batı eğitim tarihini eş zamanlı okuyabilir, araştırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Divan-ı Lügatü?t-Türk?te ve Kutadgu Bilig?de eğitim | |
2 | Atabetü?l-Hakayık ve Yesevi?nin Hikmetler?inde eğitim | |
3 | Ali Şir Nevâyi?nin eserlerinde eğitim | |
4 | Siyasetnâmelerde ve Kabusname tercümesinde eğitim | |
5 | Hadis kitaplarında eğitim | |
6 | Gazali ve İbn Haldun?da eğitim | |
7 | İlmihal kitaplarında eğitim | |
8 | Halk hikayelerinde ve masallarda eğitim | |
9 | Vize | |
10 | Attar?ın eserlerinde eğitim | |
11 | Mesnevi?de eğitim | |
12 | Kınalızade?de eğitim | |
13 | Edebi eserlerde eğitim: Fuzuli | |
14 | Edebi eserlerde eğitim: Vehbi ve Nabi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Bedrüddin ibn Cemaa el-Kinani, İslami Gelenekte Eğitim Ahlakı, çev. Muhammet Şevki Aydın, Ankara: TDV, 2012. Kınalızade Ali Çelebi, Ahlâk-ı Alai= Ahlâk-ı Alâî. haz. Mustafa Koç. İstanbul: Klasik, 2007. Ali Şir Nevayi, Muhakemetü?l- lugateyn: İki Dilin Muhakemesi. Haz. F. Sema Barutçu Özönder. Ankara: Türk Dil Kurumu, 1996. Sünbülzade Vehbi, Lutfiyye. sdl. Süreyya Ali Beyzadeoğlu. Yusuf Nabi, Hayriyye-i Nabi: İnceleme, Metin. haz. Mahmut Kaplan. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu Atatürk Kültür Merkezi, 1995. İstanbul: Bedir Yayınevi, 1994. Yusuf Has Hacib. Kutadgu Bilig. çev. Reşit Rahmeti Arat . 3. bs. Ankara: Türk Tarih Kurumu, 1985. Ahmet Yesevi ve Divan-ı Hikmet Edip Ahmet ve Atabetü?l-Hakayık. İstanbul: Toker Yayınları, 1984. İbn Haldun, Mukaddime, haz. Süleyman Uludağ, İstanbul: Dergah Yayınları, 1983. İbn Haldun, Mukaddime. Haz. Süleyman Uludağ. İstanbul: Dergah Yayınları, 1983 Muallim Naci, Medrese Hatıraları, İstanbul : Tercüman-ı Hakikat, 1302. Gazali, İhyau ulumi´d-din.; trc. Ahmed Serdaroğlu. İstanbul : Bedir Yayınevi, 1974. Keykavus, Kabusname. yay. Atilla Özkırımlı; trc. İlyasoğlu Mercimek Ahmed. İstanbul: Tercüman Gazetesi, 1974. Fuzuli, Rind ü zahid. haz. Kemal Edib Kürkçüoğlu. Ankara: Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, 1956. Kaşgarlı Mahmud, Divanu Lügati´t-Türk. neşre hazırlayan Kilisli Muallim Rifat Bilge. İstanbul: Matbaa-i Âmire, 1333. Ebu Abdullah Muhammed b. Mahled b. Hafsa İbn Mahled el-Attar, Çocuk eğitimi: Hadislerle. trc. İhsan Özkes. [y.y.]: es-Seyyid Osman Hulusi Efendi Vakfı, [t.y.] |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim yönetimi ve denetimi alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. | ||||||
2 | Eğitim yönetimi ve denetimi alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, Bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular. | ||||||
3 | Eğitim yönetimi ve denetimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. | ||||||
4 | Eğitim yönetimi, denetimi ve ekonomisi alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. | ||||||
5 | Eğitim yönetimi, denetimi ve ekonomisi alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur. | ||||||
6 | Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. | ||||||
7 | Eğitim örgütlerindeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. | ||||||
8 | Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. | ||||||
9 | Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | ||||||
10 | Güncel gelişmeleri ve eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. | ||||||
11 | Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. | ||||||
12 | Eğitim yönetimi ve denetimi alanında teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder, ileri düzeyde kullanır. | ||||||
13 | Okulların kültürü ve okullardaki örgütsel davranışa ilişkin temel ve yeni kuram ve yaklaşımları bilir ve buna dayalı bir olaya nasıl çözüm üretebileceğini kavrar. | ||||||
14 | Bir örgüt olarak okullardaki hizmetlerin neler olduğunu kavrar ve bu hizmetleri hangi çağdaş örgütsel yaklaşımlarla geliştirebileceğine ilişkin bir vizyon sahibi olur. | ||||||
15 | Okulu yönetirken temel yasal ve yönetsel hususları bilir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 177 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 8 |