Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Örgütlerde Psikolojik Şiddet (Mobbing) EYU 555 0 3 + 0 3 8
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OSMAN TİTREK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Gözde SEZEN GÜLTEKİN
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu ders ile psikolojik şiddet uygulamalarına farkındalık yaratma, başa çıkma ve olumsuz örgütsel etkilerini ortadan kaldırma amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Şiddet ve psikolojik şiddet kavramı, psikolojik şiddetin nedenleri, psikolojik şiddet ve çatışma arasındaki ilişki, zorbanın ve mağdurun genel karakteristik özellikleri, psikolojik şiddetin örgütsel davranışa etkileri, örgüt kültürü ve iklimine etkisi, psikolojik şiddetin örgütsel iş doyumuna etkisi ve örgütsel adanmışlığa etkisi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Psikolojik şiddet kavramı, nedenleri ve süreçlerini yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
2 Zorbanın ve Mağdurun genel karakteristik özelliklerini ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
3 Psikoşiddetin, örgüt kültürü etkilerine hüküm verir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
4 Psikolojik şiddetin örgütsel iş doyumuna etkisini sorgular Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
5 Psikolojik şiddetin örgütsel adanmışlığa etkisi üzerine tahminde bulunur Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
6 Psikolojik şiddet türlerini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genel giriş ve şiddet
2 Psikolojik şiddete giriş
3 Psikolojik şiddet ve çatışma arasındaki ilişki
4 Psikolojik şiddetin nedenleri
5 Psikolojik şiddet türleri
6 Psikolojik şiddet süreci
7 Ara Sınav
8 Zorbanın genel karakteristik özellikleri
9 Mağdurun genel karakteristik özellikleri
10 Psikolojik şiddetin örgütsel davranışa etkileri
11 Psikolojik şiddetin örgüt kültürü ve iklimine etkisi
12 Psikolojik şiddetin örgütsel adanmışlığa etkisi
13 Psikolojik şiddetin örgütsel iş doyumuna etkisi
14 Psikolojik şiddetin örgütsel iş doyumuna etkisi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Tınaz, P. (2006). İşyerinde psikolojik taciz. İstanbul: Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş.
Tutar, H. (2004). İşyerinde psikolojik şiddet. Ankara: Platin Yayıncılık.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim yönetimi ve denetimi alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur. X
2 Eğitim yönetimi ve denetimi alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, Bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
3 Eğitim yönetimi ve denetimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular. X
4 Eğitim yönetimi, denetimi ve ekonomisi alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir. X
5 Eğitim yönetimi, denetimi ve ekonomisi alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur. X
6 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir. X
7 Eğitim örgütlerindeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar. X
8 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır. X
9 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. X
10 Güncel gelişmeleri ve eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir. X
11 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir. X
12 Eğitim yönetimi ve denetimi alanında teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder, ileri düzeyde kullanır. X
13 Okulların kültürü ve okullardaki örgütsel davranışa ilişkin temel ve yeni kuram ve yaklaşımları bilir ve buna dayalı bir olaya nasıl çözüm üretebileceğini kavrar. X
14 Bir örgüt olarak okullardaki hizmetlerin neler olduğunu kavrar ve bu hizmetleri hangi çağdaş örgütsel yaklaşımlarla geliştirebileceğine ilişkin bir vizyon sahibi olur. X
15 Okulu yönetirken temel yasal ve yönetsel hususları bilir ve uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 172
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,88
Dersin AKTS Kredisi 8