Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk ve İslam Sanatında Simge Çözümlemeleri | SAN 610 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA |
Dersi Verenler | Doç.Dr. LÜTFİYE GÖKTAŞ KAYA, |
Dersin Yardımcıları | Doç. Dr. Bülent Nuri Kılavuz |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Türk ve İslam sanatında ikonografi ve simge çözümlemelerini öğretmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği | Türk ve İslam sanatında mimari, mimari süsleme ve el sanatlarında karşılaşılan kompozisyon, motif, figür, nesne, yazı gibi anlatımların simgesel anlamlarının çözümlenmesi, simgelerin kökeni, ait oldukları kültür yapısı, farklı coğrafya ve zamanlarda sürekliliği, tarihlendirme ve bölge belirlemede kullanım yöntemleri ele alınır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İkonografi ve simge arasındaki farkı kavrar | Anlatım, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, |
2 | Simgesel anlamlara göre gruplamalar yapar | Anlatım, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | Motif, figür ve nesnelerin simgesel anlamlarını çözümler | Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Simgeleri yorumlayarak tarihlendirme ve bölge belirlemesi yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
5 | Süsleme sanatlarında Türk kültürünün etkisini değerlendirir | Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi, |
6 | Araştırma projesi önerir | Anlatım, Tartışma, Gösteri, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Göstergebilim, gösterge türleri | |
2 | Göstergebilim, gösterge türleri | |
3 | İkonografi ve simge kavramları | |
4 | İkonografi ve simge kavramları | |
5 | Türk ve İslam sanatında simgeler ve çözümlemeleri | |
6 | Türk ve İslam sanatında simgeler ve çözümlemeleri | |
7 | Türk ve İslam sanatında simgeler ve çözümlemeleri | |
8 | Türk ve İslam sanatında simgeler ve çözümlemeleri | |
9 | Sınav | |
10 | Türk ve İslam sanatında simgeler ve çözümlemeleri | |
11 | Türk ve İslam sanatında simgeler ve çözümlemeleri | |
12 | Türk ve İslam sanatında simgeler ve çözümlemeleri | |
13 | Sunum hazırlama | |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından verilecektir |
Ders Kaynakları | GÖKTAŞ KAYA, Lütfiye, "Alevi Bektaşi Kültüründe "Kırkbudak" Üzerine", Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, Sayı 40, Gazi Üniversitesi Yayınları, Ankara 2006, s. 211-229, GÖKTAŞ KAYA, Lütfiye, “Aylık Etkinliklerin Betimlendiği Maden Eserlerin Üslup ve İkonografisinde Doğu Batı Etkileşimi”, Belleten, Cilt LXXII, Sayı 265, Aralık 2008, s. 805-815, GÖKTAŞ KAYA, Lütfiye, ‘Semiology in the Teaching of History of Art’, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 2014, GÖKTAŞ KAYA, Lütfiye, ‘Sanat Tarihi Öğretiminde Göstergebilim’, 5th International Conference on New Horizons in Ecudution, June 2014, Paris, GÖKTAŞ KAYA, Lütfiye, ‘Türk ve İslam Maden Sanatında Taht Sahnelerinin Kaynağı ve Gelişimi’, XVIII. Ortaçağ Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu, 22-25 Ekim 2014, Aydın. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme | X | |||||
2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme | X | |||||
3 | Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme | X | |||||
4 | Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. | X | |||||
5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. | X | |||||
6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi | X | |||||
7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme | X | |||||
8 | Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 30 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |