Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Osmanlı’Da Mimari İle Süsleme Arasındaki İlişki SAN 608 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ELA TAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Doç. Dr. Bülent Nuri Kılavuz
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı dönemine ait farklı yapı tipleri ve bu yapılarda mimariye bağlı olarak gelişen çini süsleme programı arasındaki ilişkiyi öğretmeyi amaçlar.
Dersin İçeriği Mimar Sinan dönemine ait farklı yapı tipleri ve bu yapılarda mimariye bağlı olarak gelişen çini süsleme programı, ehl-i hiref ve hassa mimarlar kuruluşları, yapılara göre çini kullanım alanları, plan ve çini kullanım arasındaki ilişki, çini üretim merkezleri, çini yapım ve süsleme teknikleri ele alınır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konu ile ilgili araştırma ve yayınları bilir Anlatım, Sınav , Sözlü Sınav,
2 Yapı tipi ve planı ile çini süslemesi arasındaki ilişkiyi kavrar. Anlatım, Tartışma, Gösteri, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Çini örneklerini biçim, teknik ve süsleme özelliklerine göre sınıflar. Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Sosyal, kültürel, ekonomik ve politik olayların çini üretimine etkisini değerlendirir. Anlatım, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 İşçilik ve üsluptan yola çıkarak başkent ve taşra farklılığını yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Çevre kültürlerin eserleriyle karşılaştırma yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ön bilgileri hatırlatma. İslam, Anadolu Selçuklu, Beylikler dönemi çini işçiliği
2 İslam, Anadolu Selçuklu, Beylikler dönemi çini işçiliği
3 İslam, Anadolu Selçuklu, Beylikler dönemi çini işçiliği
4 Osmanlı dönemi çini yapım merkezleri
5 Osmanlı dönemi çini yapım merkezleri
6 İznik çini atölyeleri
7 İznik çini atölyeleri
8 Çini süsleme programına mimarların ve banilerin katkısı
9 Sınav
10 Çini süsleme programına mimarların ve banilerin katkısı
11 Yapılara göre çini kullanım alanları. Plan ve çini kullanım alanı arasındaki ilişki
12 Yapılara göre çini kullanım alanları. Plan ve çini kullanım alanı arasındaki ilişki
13 Yapılara göre çini kullanım alanları. Plan ve çini kullanım alanı arasındaki ilişki
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Öğretim üyesi tarafından verilecektir.
Ders Kaynakları DEMİRİZ, Yıldız, Osmanlı Mimarisinde Süsleme Erken Devir (1300-1453), İstanbul 1979.
PETSOPOULOS Y. (Ed), Tulips, Turbans and Arabesque. Decorative Arts From the Ottoman Empire, London, 1982.
ÇAĞMAN, Filiz, "Mimar Sinan Döneminde Sarayın Ehl-i Hiref Teşkilatı", Mimar Sinan Dönemi Türk Mimarlığı ve Sanatı, 1988, 73-78.
YENİŞEHİRLİOĞLU, Filiz, "İkonografi, İkonoloji ve Osmanlı Sanatı", Güner İnal´a Armağan, Ankara, 1993.
ATASOY, Nurhan-RABY, Julian, Iznik The Pottery Of Ottoman Turkey, London, 1994
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme X
3 Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme X
4 Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme X
8 Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 25 25
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6