Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Metindilbilimi YTO 508 0 3 + 0 3 8
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. FİRDEVS KARAHAN
Dersi Verenler Prof.Dr. FİRDEVS KARAHAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yabancılara Türkçe öğretiminde edebi metinlerin kullanılmasının önemini kavratmak, Türk edebiyatındaki hangi metinlerin yabancılaraTürkçe öğretiminde kullanılmasının uygun olacağını metindilbilimsel ölçütlerle ortaya koyma becerisini kazandırmak ve bu bağlamda metinlerin dilsel, ve biçemsel yapılarından yola çıkarak metinlerin anlam çözümlemelerini yapabilme becersini öğrencilere kazandırmak, öğrencilerin edebi metinleri metindilbilimsel ölçütlerle sadeleştirebilmelerini sağlamak
Dersin İçeriği Metin kavramı, metinlerin dilbilimsel yapısı, dilbilimden hareketle metinlerin anlamlarına yönelik yorumlama/çözümleme çalışmaları, ve bu uygulamalardan hareketle Türk edebiyatından değişik metinlerin yabancılara Türkçe dersinde kullanımı amacıyla sadeleştirilmesi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Metin kavramını dilbilimsel çerçeve içinde açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Metindilbilim bağlamında metni oluşturan yapıları tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Yabancılara Türkçe Öğretiminde edebi metin kullanımının önemini kavrar . Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Bağlaşıklık, bağdaşıklık, artgönderim, öngönderim gibi metindilimsel kavramları açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Metindilbilimsel çözümleme yöntemlerini uygulayarak, anlam çözümlemeleri ve metin sadeleştirme uygulamaları yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Türk edebiyatındaki metinleri, metindilbilimsel ölçütler içinde sadeleştirerek yabancılara Türkçe öğretimi için değişik etkinlikler içinde kullanır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yabancılaratürkçe Öğretiminde Dilbilimin Yeri Ve Önemi
2 Metin Yapısı ve İşlevi
3 Metnin Büyük Ölçekli Yapısı
4 Metnin Büyük Ölçekli Yapısı
5 Metnin Küçük Ölçekli Yapısı Bağdaşıklık Ve Bağlaşıklık
6 Metindilbilmsel Çerçevede Metin Çözümleme Çalışmaları
7 Metindilbilmsel Çerçevede Metin Çözümleme Çalışmaları
8 Metindilbilim Bağlamında Yazınsal Metne Bakış
9 Yabancılara Türkçe Öğretiminde Yazınsal Eserlerin Kullanımı Ve Önemi
10 Ara sınav
11 Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama
12 Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama
13 Yabancı dil olarak Türkçe dersleri için metin etkinlikleri hazırlama
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Dilidüzgün, Ş. (2008).Türkçe Öğretiminde Metindilbilimsel Bağlamda Uygulamalı Bir Yaklaşım. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Göktürk, A. (1980). Okuma Uğraşı. 2. Bası, İstanbul: Çağdaş yayınları
Georgakopoulu, A., Goutsos, D. (2003). Discourse Analysis: An introduction, Edinburgh: Edinburgh Uni.Press
Kocaman, Ahmet, vd., (1996 ).Söylem Üzerine, Ankara: Hitit Yayınevi.
Zeynel Kıran, (2001), Dilbilime giriş
Meral Oraliş-Şeyda Ozil (1992), ?Metindilbilimsel Yaklaşımla Yazınsal Bir Metni Çözümleme Denemesi?, Dilbilim Araştırmaları, Ankara, ss. 38-40
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 7 112
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Toplam İş Yükü 176
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,04
Dersin AKTS Kredisi 8