Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Siyasal Düşünceler Tarihi GZT 003 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTUNÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Siyasal düşünceleri, tarihsel gelişimleri çizgisinde siyasal rejimlerle olan ilişkilerini açıklamak ve böylelikle öğrencilerin siyasal düşünce ve siyasal pratikler arasındaki ilişkileri anlayıp bu ilişkilerin temel bileşenlerini değerlendirebilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği Siyasate kavramsal bir yaklaşım.
Otorite, ittaat, egemenlik gibi kavramları güncel tartışmalar etrafında ele almak.
Siaysal iktidar ve siayset bilgisi arasındaki ilişkinin açıklanması.
Düşünce tarihi içinde birey, siyasal haklar ve özgürlükler, demokrasi gibi kavramların ortaya çıkışını ve gelişimini genel olarak değerlendirmek.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bu dersin sonunda öğrenci devlet ve iktidar ilşkisini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Öğrenci, otorite, siyasal rejim, demokrasi gibi kavramlara hakim olur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Öğrenci Batı ve İslam Felsefesindeki yönetim biçimlerini değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Siyasal İktidar ve Siyaset Bilgisi: İktidar nedir? İktidarla ilgili kavramlar nelerdir? Otorite, itaat, meşruiyet nedir?
2 Devlet nedir, neden devlete ihtiyaç duyulur? Devletsiz bir toplum mümkün müdür?
3 Eski Yunanda Siyasal Bilgi-Siyasal İktidar Sorunu- Platon´un Yaklaşımları
4 Rejimlerin incelenmesi olarak siyaset bilimi- Aristoteles´in yaklaşımları.En iyi rejim yeterince iyi midir? Yurttaş anlayışının modern demokratik yeri nedir? Bireysel özgürlük ve diğer rejimlerle ilişkisi nedir?
5 Ortaçağ ve Hristiyan düşüncesi- Yeni Çağ, Renaissance ve Reform hareketleri
6 Eski Yunan Siyaset Felsefesi: Materyalist ve İdealist Felsefe, Sofistler ve Sokrates
7 İktidar siyaseti- Machiavelli: Siyasal düzen, halkın yönetimi ilkesi; siyasal iktidar/siyasal bilgelik
8 Ödevler-Sunum
9 Endülüs´te Siyasal Düşünce: İbn-i Rüşd
10 Endülüst´te Siyasal Düşünce: Farabi ve İdeal Devlet
11 Toplum sözleşmesi. Hobbes ve Locke- İnsanoğlu doğası gereği siyasal olamayacak kadar bencil midir? İnsan doğal olarak rekabetçiyse siyasal düzen nasıl mümkün olmuştur?
12 Siyasal İktidarın İnkârı: La Boetie- Özgürlük-gönüllü kulluk; devlet mekanizması.
13 İbn Haldun’un Siyaset Teorisi, Siyasal Sistem Sınıflandırması ve Sosyolojik Yaklaşımı
14 Modern devlet ve ulusçuluk: Hegel- Yurttaş; Ulusun ruhu; Özgürlük ve otorite; Sivil toplum-modern devlet ve Final
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Michael Rosen Jonathan Wolff, Siyasal Düşünce, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, 2006
Larry Arnhart, Siyasi Düşünce Tarihi: Plato´dan Rawls´a, Ankara: Adres Yayınları, 2005.
George Sabine, Yakın Çağ Siyasal Düşünceler Tarihi, İstanbul: Cem Yayınları, 2000. Mehmet Ali Ağaoğulları, Levent Köker, Tanrı Devletinden Kral-Devlete; Ankara: İmge Yayınları,2004. (Machiavelli ve la Boetie ile ilgili bölümler)
Etienne de la Boetie, Gönüllü Kulluk Üzerine Söylev, çev. Mehmet Ali Ağaoğulları, Ankara: İmge Yayınları, 1995.
David Thomson, Siyasi Düşünce Tarihi, İstanbul, 2002.
Blackwell´in Siyasal Düşünce Ansiklopedisi I ve II, Ankara: Ümit Yayıncılık, 1994.
İbni haldun Mukaddime
Farabi, İdeal Devlet
Ploton, Devlet
Sokrates´in Savunması
Demokrasi Üstüne: Robert A. Dahl
Gezi Fenomeni- Erol Özkoray, Nurten Özkoray
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İletişim ve sosyal bilimler alanlarında edindiği kuramsal bilgiyi gazetecilik uygulamasında kullanır.
2 Genelde iletişim ve medya özelde de gazetecilik alanındaki sorunları tanımlar ve bu yönde çözüm üretebilir.
3 Gazetecilik mesleğinin gerektirdiği farklı türden haberleri tanımlar ve bunları medya ortamında yayına hazırlar.
4 İletişim etiği ve basın meslek ilkeleri doğrultusunda mesleki eğitimine uygun biçimde haberi inşa eder ve mesleğini yürütür.
5 Bir yabancı dil (İngilizce) kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar ve mesleğine özgü konuları uluslararası bir perspektiften izler.
6 Yayınlanacak haberi Türkçe’nin temel dilbilgisi kurallarına uygun şekilde düzenler.
7 İletişimin, medyanın ve gazeteciliğin tarihsel gelişim sürecine ilişkin bilgi sahibi olur.
8 Medyadaki yeni kavram ve yaklaşımları, gazetecilik alanındaki yeni yönelimleri ve teknolojik gelişmeleri yakından izler, öğrenir ve mesleki gelişime açık olur
9 Bilimsel araştırma, yayın ve proje hazırlamak için gerekli kuramsal ve metodolojik donanıma sahip olur.
10 Küreselleşme ekseninde medya endüstrisinde yaşanan dönüşümü ve medya işletmelerinin mülkiyet yapısındaki değişimi kavrar
11 Fotoğraf tekniklerini habercilik uygulamalarında etkili biçimde kullanır
12 Medya içeriğini teknik, eleştirel, etik ve kültürel açıdan yorumlar
13 Medya sektörünün sorunlu dinamikleriyle eleştirel mesafesini koruyabilecek bir kavrayış tarzı geliştirir
14 Gazetecilik mesleğini siyasi, ekonomik, tarihsel, hukuki, kültürel ve sosyolojik boyutlarıyla tanımlar
15 Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için gerekli donanıma sahip olur
16 Gazetecilik için gerekli etkili iletişim kurabilme becerisini geliştirir
17 İletişim bilimine özgü kuramları tanımlar ve değerlendirir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 5