Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Siyasal Düşünceler Tarihi | GZT 003 | 0 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUSTAFA ÖZTUNÇ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Siyasal düşünceleri, tarihsel gelişimleri çizgisinde siyasal rejimlerle olan ilişkilerini açıklamak ve böylelikle öğrencilerin siyasal düşünce ve siyasal pratikler arasındaki ilişkileri anlayıp bu ilişkilerin temel bileşenlerini değerlendirebilmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Siyasate kavramsal bir yaklaşım. Otorite, ittaat, egemenlik gibi kavramları güncel tartışmalar etrafında ele almak. Siaysal iktidar ve siayset bilgisi arasındaki ilişkinin açıklanması. Düşünce tarihi içinde birey, siyasal haklar ve özgürlükler, demokrasi gibi kavramların ortaya çıkışını ve gelişimini genel olarak değerlendirmek. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bu dersin sonunda öğrenci devlet ve iktidar ilşkisini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Öğrenci, otorite, siyasal rejim, demokrasi gibi kavramlara hakim olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Öğrenci Batı ve İslam Felsefesindeki yönetim biçimlerini değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Siyasal İktidar ve Siyaset Bilgisi: İktidar nedir? İktidarla ilgili kavramlar nelerdir? Otorite, itaat, meşruiyet nedir? | |
2 | Devlet nedir, neden devlete ihtiyaç duyulur? Devletsiz bir toplum mümkün müdür? | |
3 | Eski Yunanda Siyasal Bilgi-Siyasal İktidar Sorunu- Platon´un Yaklaşımları | |
4 | Rejimlerin incelenmesi olarak siyaset bilimi- Aristoteles´in yaklaşımları.En iyi rejim yeterince iyi midir? Yurttaş anlayışının modern demokratik yeri nedir? Bireysel özgürlük ve diğer rejimlerle ilişkisi nedir? | |
5 | Ortaçağ ve Hristiyan düşüncesi- Yeni Çağ, Renaissance ve Reform hareketleri | |
6 | Eski Yunan Siyaset Felsefesi: Materyalist ve İdealist Felsefe, Sofistler ve Sokrates | |
7 | İktidar siyaseti- Machiavelli: Siyasal düzen, halkın yönetimi ilkesi; siyasal iktidar/siyasal bilgelik | |
8 | Ödevler-Sunum | |
9 | Endülüs´te Siyasal Düşünce: İbn-i Rüşd | |
10 | Endülüst´te Siyasal Düşünce: Farabi ve İdeal Devlet | |
11 | Toplum sözleşmesi. Hobbes ve Locke- İnsanoğlu doğası gereği siyasal olamayacak kadar bencil midir? İnsan doğal olarak rekabetçiyse siyasal düzen nasıl mümkün olmuştur? | |
12 | Siyasal İktidarın İnkârı: La Boetie- Özgürlük-gönüllü kulluk; devlet mekanizması. | |
13 | İbn Haldun’un Siyaset Teorisi, Siyasal Sistem Sınıflandırması ve Sosyolojik Yaklaşımı | |
14 | Modern devlet ve ulusçuluk: Hegel- Yurttaş; Ulusun ruhu; Özgürlük ve otorite; Sivil toplum-modern devlet ve Final |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Michael Rosen Jonathan Wolff, Siyasal Düşünce, Ankara: Dost Kitabevi Yayınları, 2006 Larry Arnhart, Siyasi Düşünce Tarihi: Plato´dan Rawls´a, Ankara: Adres Yayınları, 2005. George Sabine, Yakın Çağ Siyasal Düşünceler Tarihi, İstanbul: Cem Yayınları, 2000. Mehmet Ali Ağaoğulları, Levent Köker, Tanrı Devletinden Kral-Devlete; Ankara: İmge Yayınları,2004. (Machiavelli ve la Boetie ile ilgili bölümler) Etienne de la Boetie, Gönüllü Kulluk Üzerine Söylev, çev. Mehmet Ali Ağaoğulları, Ankara: İmge Yayınları, 1995. David Thomson, Siyasi Düşünce Tarihi, İstanbul, 2002. Blackwell´in Siyasal Düşünce Ansiklopedisi I ve II, Ankara: Ümit Yayıncılık, 1994. İbni haldun Mukaddime Farabi, İdeal Devlet Ploton, Devlet Sokrates´in Savunması Demokrasi Üstüne: Robert A. Dahl Gezi Fenomeni- Erol Özkoray, Nurten Özkoray |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İletişim ve sosyal bilimler alanlarında edindiği kuramsal bilgiyi gazetecilik uygulamasında kullanır. | ||||||
2 | Genelde iletişim ve medya özelde de gazetecilik alanındaki sorunları tanımlar ve bu yönde çözüm üretebilir. | ||||||
3 | Gazetecilik mesleğinin gerektirdiği farklı türden haberleri tanımlar ve bunları medya ortamında yayına hazırlar. | ||||||
4 | İletişim etiği ve basın meslek ilkeleri doğrultusunda mesleki eğitimine uygun biçimde haberi inşa eder ve mesleğini yürütür. | ||||||
5 | Bir yabancı dil (İngilizce) kullanarak yazılı ve sözlü iletişim kurar ve mesleğine özgü konuları uluslararası bir perspektiften izler. | ||||||
6 | Yayınlanacak haberi Türkçe’nin temel dilbilgisi kurallarına uygun şekilde düzenler. | ||||||
7 | İletişimin, medyanın ve gazeteciliğin tarihsel gelişim sürecine ilişkin bilgi sahibi olur. | ||||||
8 | Medyadaki yeni kavram ve yaklaşımları, gazetecilik alanındaki yeni yönelimleri ve teknolojik gelişmeleri yakından izler, öğrenir ve mesleki gelişime açık olur | ||||||
9 | Bilimsel araştırma, yayın ve proje hazırlamak için gerekli kuramsal ve metodolojik donanıma sahip olur. | ||||||
10 | Küreselleşme ekseninde medya endüstrisinde yaşanan dönüşümü ve medya işletmelerinin mülkiyet yapısındaki değişimi kavrar | ||||||
11 | Fotoğraf tekniklerini habercilik uygulamalarında etkili biçimde kullanır | ||||||
12 | Medya içeriğini teknik, eleştirel, etik ve kültürel açıdan yorumlar | ||||||
13 | Medya sektörünün sorunlu dinamikleriyle eleştirel mesafesini koruyabilecek bir kavrayış tarzı geliştirir | ||||||
14 | Gazetecilik mesleğini siyasi, ekonomik, tarihsel, hukuki, kültürel ve sosyolojik boyutlarıyla tanımlar | ||||||
15 | Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için gerekli donanıma sahip olur | ||||||
16 | Gazetecilik için gerekli etkili iletişim kurabilme becerisini geliştirir | ||||||
17 | İletişim bilimine özgü kuramları tanımlar ve değerlendirir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |